Pogotowie maturalne: Motywy literackie - Motyw kobiety


Kobieta anioł, kobieta demon - jako źródło inspiracji w literaturze. Rozważ na wybranych przykładach

Kobieta i kobiecość- to motywy, które po dziś dzień inspirują artystów, malarzy, architektów ale przede wszystkim pisarzy i poetów. Kobiety portretowano, opisywano, malowano, rzeźbiono od wieków i tej tradycji nie ma końca. Występują one najczęściej w dwóch rolach, przeciwstawnych sobie: jako anioły niosące ukojenie lub jako demony sprowadzające mękę. Kobieta to bohaterka prawie każdego utworu literackiego, co czyni jej rolę w życiu człowieka uniwersalną i ponadczasową. W tej pracy postaram się ukazać portret kobiety anioła i kobiety demona sięgając do tych dwóch motywów, jako źródeł inspiracji w literaturze.
Mitologia grecka to zbiór mitów, czyli historii o życiu bogów i bohaterów. Ale przede wszystkim to doskonały zbiór portretów kobiecych, w które wcielają się boginki greckie. Według mnie najważniejszą kobietą o charakterze demonicznym, właśnie z tego zbioru to Afrodyta. Nie miała ona ani ojca, ani matki. Pewnego pięknego ranka wyłoniła się z piany morskiej niedaleko Cypru. Została miło przywitana przez Wdzięki, Uśmiechy i Igraszki i inne wesołe i miłe bóstewka należące do jej orszaku. Pod stopami Afrodyty wyrastały z ziemi piękne kwiaty. Jej służebnice otarły jej ciało olejami, ubrały w delikatną koszulę i wozem zaprzęgniętym końmi pojechała na Olimp. Bogowie byli oczarowani jej pięknem, a boginie odczuły zazdrosne ukłucie w sercu. Wszystkich podbijała swoim wdziękiem, wszystkie serca stawały się jej uległe i posłuszne. Od tej pory uważana jest za boginię miłości, lecz także sama doznała wszystkich smaków miłości. Wybrańcem jej serca był Adonis, piękny myśliwy. Potrafiła znosić wiele cierpienia fizycznego podczas wspólnych polowań z ukochanym, kiedy to raniła swoje stopy o ciernie i kamienie. Niestety Adonisa rozszarpał dzik. Afrodyta przybyła z pomocą za późno i zraniony zmarł na jej ramionach. Zrozpaczona Afrodyta wyprosiła u Zeusa łaskę, by sześć miesięcy Adonis spędzał czas z wybranką serca a na kolejne sześć wracał do Hadesu. Ta historia opisuje jednak Afrodytę jako kobietę kochaną i kochającą, lecz by mówić o demonicznym pierwiastku boginki trzeba odnieść się do historii wojny trojańskiej. To właśnie ona z próżności i uporu naraziła na zagładę całe miasto, a żądza uzyskania tytułu najpiękniejszej była większa niż wartość życia wielu niewinnych ludzi. Podczas wesela Peleusa i Tetydy ofiarowała Parysowi rękę Heleny, najpiękniejszej z ziemianek, mimo że była ona już żoną króla Sparty-Menelaosa. Pamiętać jednak należy, że Afrodyta jest przede wszystkim archetypem [czyli wzorcem] kobiety demonicznej. Mimo, że jest ona boginią miłości zmysłowej, która ogarnia wszystkich bogów i ludzi, potrafiła walczyć jedynie o swoje dobro, a szczególnie charakteryzowała ją próżność, obojętność, chęć dominacji i zemsty.
Kolejnym przykładem także kobiety demonicznej jest bohaterka Makbeta – Lady Makbet: kobieta z epoki renesansu. Tragedia Szekspira to przede wszystkim wielka osobowość jaką jest indywidualistka i żona tytułowego bohatera. Charakteryzują ją przede wszystkim wielkie namiętności, była gotowa do wszystkiego, dlatego nazywana jest największą i najnieszczęśliwszą zbrodniarką pośród bohaterów wykreowanych przez Szekspira. Tak samo jak mocno kochała, tak samo nienawidziła. Jako żona była kobietą czułą, troskliwą, opiekuńczą i lojalną wobec męża. Lady Makbet pragnęła ciągle więcej, nie potrafiła ograniczyć się do spraw ogniska domowego, jako kobieta skazana była na nudne i spokojne życie. I to właśnie wyzwalało w niej wielkie pokłady energii i motywacji do działania, dlatego szukała ciągle mocnych wrażeń w życiu. Perspektywa, by zostać królową całkowicie ją pochłonęła, nakłaniała męża do zbrodni, później go chroniła. Bohaterka po pierwszej zbrodni wpadła w błędne koło, koszmar, pułapki. By dalej móc żyć trzeba było dalej mordować osoby zagrażające życiu lub pozycji Makbeta. Sprawiała wrażenie zdeterminowanej i silniejszej psychicznie od swego męża. Szaleństwo w jakim żyła uodporniło ją na stres, była opanowana i z zimną krwią potrafiła realizować swoje cele. Wykorzystała miłość swojego męża, by w pełni realizować swój plan dojścia do władzy. Ucieczką od niespokojnej natury, niespełnionego macierzyństwa, samotności, osobistych klęsk, tłumienia popędów i uczuć była tylko śmierć. Lady Makbet sama zdecydowała o końcu swojego życia. Umarła jako samotna i nieszczęśliwa kobieta.
Literatura romantyczna obfituje w postacie kobiet- aniołów i kobiet- demonów. Doskonałym przykładem jest utwór Juliusza Słowackiego pt. Balladyna. W tym dramacie Słowackiego ukazane są dwa obrazy kobiet- Aliny jako anioła i Balladyny jako demona. Alina to baśniowa młodsza siostra Balladyny, uosobienie dobroci. Podkreślała swoją niewinność, cnotę i pobożność. Dla niej Kirkor- był księciem z bajki. Była najlepszym prototypem dziewicy. Dzięki pracowitości zwyciężyła w konkursie malinobrania. Na przestrzeni utworu nie można było poznać lepiej anielskich cech Aliny, ponieważ została zabita przez swoją siostrę. Przeciwieństwem siostry była Balladyna-kobieta o złym sercu. Została ukazana jako lekkomyślna, leniwa, nielojalna, kierowała nią namiętność. Jej wyobraźnia była wyobraźnią potencjalnej burzycielki moralnego ładu. Miarą jej miłości do Kirkora było przyjęcie na siebie grzechu śmiertelnego. Manifestowała swoją miłość wzywając ogień gromu, aby zatrzymał konia Kirkora. Obraz piekielnego ognia wpisany w jej charakterystykę, zapowiada sprawiedliwe rządy stwierdzeniem: „Niech się ogniem spalę”. Dopiero po dokonaniu zbrodni delikatnie się zmienia, wyzwala się w niej refleksja i sumienie. Trzeba pamiętać, że do zbrodni dochodzi nie przez wolny wybór, ale bohaterka wspomagana jest przez złowrogi przypadek. Chciałaby żyć tak, jakby nie było Boga, jej umysł przywykł do tego, że jej siostra już nie żyje. Piętno na czole było oznaką wewnętrznego niepokoju. Wydawało jej się, że zabójstwo Pustelnika uspokoi jej sumienie, bo sumienie wyznaczało jej strach przed karą. Zbrodniarka usiłowała zachowywać pozory spokoju, uczyła się jak należy się uśmiechać, jak grać panią. Matka dla niej była niewygodna, bo pochodziła z prostego ludu. Odgrywała różne role w zależności od relacji, w których się znalazła.
Śluby panieńskie to idylliczny wizerunek szlacheckiego prowincjonalnego dworku pod Lublinem, a dokładnie dworku pani Dobrójskiej. Głównym tematem utworu są śluby pozostania w stanie panieńskim, aż do śmierci dwóch bohaterek Anieli i Klary. Aniela wychowywała się w domu wujostwa, matki i ojca Klary, i to tam mogła obserwować nieszczęśliwe małżeństwo i niespełnioną miłość w rodzinie. Powodem zawarcia tytułowych ślubów była wyidealizowana wizja miłości, której ciężko było sprostać. Z powodu przeczytanych romansów zrodziła się w dziewczynach nienawiść do mężczyzn i niechęć do zamążpójścia. Właśnie w związku ze ślubami została zarysowana w utworze postać kobiety anioła, którym była Aniela. Posiadaczka „anielskiego” imienia była dobroduszna, łatwowierna i naiwna. Przedstawiona została jako wzór idealnej dziewczyny, a w przyszłości kobiety. Uczciwa, poważna, uległa. Uczucie i siłę miłości znała jedynie z książek, a do ślubu panieńskiego przystąpiła głównie pod namową Klary. Aniela była kobietą bardzo wrażliwą i czułą, potrafiła dostrzec cierpienie Albina i umiała współczuć Gustawowi. Chętnie pomagała najbliższym w życiowych decyzjach i problemach. Aniela dopiero będąc powierniczką gorących wyznań miłości do wymyślonej kochanki Gucia uczyła się prawdziwego uczucia, bo do tej pory miłość znała jedynie z romansów. Na pozór obojętna wobec mężczyzn, a w rzeczywistości ciepła i czuła dziewczyna. Potrafiła się wzruszać i dostrzegać niegodziwe zachowanie kuzynki. Mimo deklaracji była spragniona wymarzonej i idealnej miłości, chciała kochać i być kochaną, a to potęgowało jej anielski charakter.
Powieść epistolarna Johanna Wolfganga Goethego pt. Cierpienia młodego Wertera powstała w ogromnej mierze w oparciu o osobiste przeżycia i doświadczenia autora. Głównym bohaterem utworu jest bohater tytułowy, ale oprócz niego ważnymi osobami są także Lotta i jej mąż Albert, to oni tworzą trójkąt miłosny, w którym Werter skazany jest na klęskę. Lotta ukazana jest niemalże jak anioł. Piękna, szlachetna i subtelna, czuła i dobra, opiekuje się rodzeństwem. Była pełna miłości dla bliźnich, szczególnie dla dzieci. W jej towarzystwie ludzie nabierali ochoty do życia. Niewinnie ufała Werterowi, traktowała go jak przyjeciela, powiernika swoich najskrytszych sekretów, uważam że na swój sposób również go kochała. Tragedią było to, że miała narzeczonego, później męża, którego kochała miłością stateczną i stonowaną, ale Werter był jej pokrewną duszą, często się spotykali. Odwzajemniała uczucia Wertera, lecz przypominała, że nie posunie się do zdrady. Tak samo uwielbiali muzykę, taniec, życie towarzyskie. Kontakty z Werterem były o wiele głębsze niż z narzeczonym. Nie unikała adoracji Wertera, pasjonowała się nim. Werter był zupłnie inny niż Albert, którego cechowała: stabilność, pewność jutra i spokojne życie. Ślub, który wzięła z Albertem w tajemnicy przed Werterem rozpoczął wahania nastroju i emocji bohatera. Jego zaloty zostawały odbierane jako zbyt nachalne i zaczęły przeszkadzać w szczęściu młodego małżeństwa. Lotta prosiła, aby nie odwiedzał jej więcej. Werter przez to stracił ochotę do życia. Lotta żałowała swojej decyzji o małżeństwie, lecz nie mogła jej cofnąć, skoro zgodziła się znacznie wcześniej na ten związek z Albertem. Od momentu zaprzestania spotkań z Werterem, podupadła na zdrowiu. Gdy dowiedziała się o samobójstwie Wertera sama popadła w ciężki stan psychiczny i fizyczny, nie mogła nawet pojawić się na pogrzebie. Lotta swoje życie prowadziła jako kobieta anioł, jednak bieg zdarzeń sprawił, że decyzje które podejmowała skończyły się tragicznie dla niej i dwóch mężczyzn, których kochała. Werter popełnił samobójstwo, a Albert z pewnością nie odczuł takiego rodzaju miłości na jakie liczył pobierając się z Lottą. Mimo tragicznych skutków miłości Lotta jest obrazem kobiety niczym anioła, dobrej i szlachetnej, tego nie zmieni nawet smutne zakończenie losów bohaterów.
Podsumowując, warto zwrócić uwagę na fakt, że przytaczanych utworów literackich z motywem kobiety anioła lub kobiety demona jest niezliczona ilość. Utwory prezentować mogą tylko i wyłącznie jeden wybrany typ kobiety lub kontrastować ze sobą dwa modele kobiety w jednym utworze. Pierwszą lekturą do której się odwołałam była Mitologia grecka i ukazana w niej postać Afrodyty- bogini miłości. Mimo emocji, jakie wyzwalała u ludzi, była ona kobietą demoniczną. Pragnęła tylko dobra dla siebie samej, nie zważała na cierpienie innych. Tytuł najpiękniejszej dostała od Parysa tylko dlatego, że przekupiła go małżeństwem z piękną Heleną, co doprowadziło do wojny trojańskiej. Afrodyta mimo wielu kobiecych wdzięków była jednak kobietą złą. Podobnie jak Lady Makbet, która dążyła do celu nie patrząc na środki i poniesione straty. Chęć bycia królową ogarnęła ją do szaleństwa, dopuściła się wielu zbrodni, nawet morderstw, by osiągnąć swój cel. To również świadczy o demonicznym charakterze kobiety. W Balladynie kobieta anioł to Alina- cnotliwa, spokojna, pomocna a kobieta demon to tytułowa bohaterka, która pragnie tylko osiągnięcia celu w postaci wymarzonego tronu i władzy. Skontrastowanie dwóch kobiet, na dodatek sióstr ukazuje jak różne modele kobiet występują również i w świecie ówczesnym. Delikatna, wrażliwa, miła i łagodna to chyba wystarczające przymioty Anieli-bohaterki Ślubów panieńskich. Jej imię również świadczy o cechach, które charakteryzują jej postać. Mimo złożonej obietnicy marzyła o miłości i pragnęła szczęścia w życiu. Śluby okazały się jedynie młodzieńczym wybrykiem. Anielskiej duszy nie przezwyciężyły nawet wyidealizowane wizje niespełnionej i złowrogiej miłości z przeczytanych romansów. Kobieta anioł zaprezentowana została także w Cierpieniach młodego Wertera, jest nią Lotta, przyjaciółka od serca głównego bohatera. Młodzi potrafili ze sobą spędzać niezliczone godziny, mieli te same zainteresowania i byli dla siebie stworzeni. Lotta była uosobieniem anioła, i to tak bardzo przyciągało Wertera. Tak więc mimo tego, że życie głównych bohaterów skończyło się tragicznie, nie można zapomnieć o anielskiej duszy Lotty.

strona:    1    2    3    4  





Mieszkanki salonów i wiejskich chat. Zaprezentuj literackie portrety kobiet w wybranych utworach

Ocena:
20/20
Teza: Literatura udowadnia, że zarówno salonowe damy, jak i niewiasty pochodzące z gminu są niewyczerpaną skarbnicą kobiecych portretów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta i zwięzła. Napisana poprawnym językiem.

Uwodzicielskie kobiety w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Kobiety uwodzą mężczyzn na wiele sposobów, gdyż każdy podatny jest na inne bodźce oraz zachowania.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca precyzyjna, przemyślana i odpowiednio skomponowana. Zawiera bogatą bibliografię.

Sposób przedstawiania kobiecego piękna w różnych epokach. Porównaj na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Sposoby przedstawiania kobiecego piękna są różnorodne. W dużej mierze zależy to od poglądów ludzi danej epoki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w przykłady z literatury i sztuki. Przemyślana i dojrzała.

Emancypacja kobiet na przestrzeni wieków. Przedstaw problem odwołując się do wybranych lektur

Ocena:
20/20
Teza: Różnorodność portretów i ról kobiet na przestrzeni epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca świadczy o samodzielnym myśleniu autorki. Ciekawy dobór lektur.

Omów różne wizerunki kobiet na przykładzie wybranych utworów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Literatura prezentuje szeroką i różnorodną gamę kobiecych portretów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Właściwie dobrane przykłady. Przejrzysta treść.

Kobieta piękna, władcza, zdradziecka, zależna od mężczyzny, próżna – przedstaw sposoby kreowania postaci kobiecych na podstawie analizy utworów różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Kobiety są od wieków obiektem uwielbienia, marzeniami mężczyzn bez względu na to, jakie mają cechy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca we właściwy sposób realizuje temat. Ukazuje najbardziej popularne wizerunki kobiet. Plan i bibliografia bez zarzutu.

Kobiety - fascynujące czy irytujące? Omów temat na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Kobieta jako jeden z podstawowych lejtmotywów literatury światowej, przedstawiana w różnych ujęciach: jako matka, żona, córka, czy kochanka.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Ciekawe przykłady, prawidłowe wnioski.

Kreacje kobiet w epoce pozytywizmu, a postulat emancypacji

Ocena:
20/20
Teza: Emancypacja dla wielu kobiet w epoce pozytywizmu okazała się społeczno-ekonomiczną koniecznością.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Ukazuje kilka portretów kobiet. Bogata literatura przedmiotu.

Bohaterki literackie okresu Młodej Polski. Scharakteryzuj wizerunek kobiet tej epoki na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Młodopolskie bohaterki literackie cechuje bogata osobowość i skomplikowana psychika.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca odpowiada tezie i tematowi. Poprawne przedstawienie poszczególnych bohaterek. Właściwe wnioski.

Postacie kobiece i ich rola w utworach romantyków i pozytywistów. Przedstaw zagadnienie na wybranych utworach

Ocena:
20/20
Teza: W romantyzmie i pozytywizmie rola kobiet w literaturze często bywała kluczowa.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Poszczególne elementy spięte w logiczną całość. Poprawny język wypowiedzi.

Femme fatale w literaturze różnych epok. Przedstaw na przykładzie różnych utworów

Ocena:
20/20
Teza: Motyw kobiety fatalnej towarzyszy literaturze od wieków.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w 100% realizuje temat. Lekki styl i logiczna konsekwencja.

Obraz kobiety w literaturze tworzonej przez kobiety. Omów problem na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: W różnych okresach kobiety tworzyły odmienne i złożone literackie bohaterki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, spójna. Ciekawe argumenty i sposób ukazania poszczególnych kobiecych postaci.

Kobiecość jako przywilej lub przekleństwo. Rozważ w odniesieniu do tekstów literackich wybranej epoki

Ocena:
20/20
Teza: Czy warto było być kobieta w epoce pozytywizmu?

Ocena opisowa nauczyciela: Praca samodzielna wykorzystująca bogate i nietuzinkowe lektury.

Od anioła do femme fatale. Scharakteryzuj kreacje bohaterek w wybranych utworach literackich różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Analizowanie wizerunków kobiecych w literaturze może być pasjonujące.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zawiera ciekawe kreacje bohaterek. poprawny plan i bibliografia.

Afrodyta - Wenus. Motyw mitycznej bogini piękności w literaturze i sztuce

Ocena:
20/20
Teza: Kult Afrodyty - Wenus przetrwał stulecia, o czym świadczą liczne dzieła sztuki i literatury.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zgrabnie napisana, oparta na ciekawych przykładach.

Porównaj kreacje postaci kobiecych w literaturze romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski, analizując wybrane przykłady

Ocena:
20/20
Teza: Obraz postaci kobiecych w wybranych epokach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana. Dobra kompozycja i język wypowiedzi.

Kobieta anioł, kobieta demon. Rozpatrz na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: W każdej kobiecie występuje pierwiastek zarówno anielski, jak i demoniczny, dlatego właśnie są one tak intrygujące.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna, ciekawie sformułowany problem i wnioski.

Tragiczny wpływ kobiet na bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach.

Ocena:
20/20
Teza: Przedstawienie tragicznego wpływu kobiet na wybranych bohaterów literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo i wnikliwie analizuje temat.

Kobieta błogosławieństwem lub przekleństwem dla mężczyzny. Omów temat na wybranych utworach z różnych epok.

Ocena:
20/20
Teza: Kobieta może być równocześnie błogosławieństwem i przekleństwem dla mężczyzny – „jest bramą piekieł” lub „balsamem dla duszy”.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w zwięzły sposób ukazuje temat. Logicznie przeprowadzona argumentacja.

Uwielbiana, pożądana, znienawidzona. Porównaj różne wizerunki kobiet ukazane w literaturze różnych epok.

Ocena:
20/20
Teza: Literatura polska i światowa na przełomie wieków stworzyła wiele ponadczasowych kreacji kobiecych, których postaci budziły zachwyt, pożądanie, miłość lub nienawiść.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat.

Przedstaw, porównaj i oceń portrety kobiet znane ci z literatury XIX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Literatura dziewiętnastowieczna uwieczniła wiele różnorodnych i niepowtarzalnych portretów kobiecych.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca, oparta na czterech lekturach z XIX wieku.

Przedstaw, porównaj i oceń portrety kobiet znane ci z polskiej literatury XIX wieku

Ocena:
20/20
Teza: W każdej epoce odnajdziemy cały wachlarz kobiecych postaci.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat.

Kobieta w malarstwie i literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Wizerunek kobiety idealnej wciąż ulega metamorfozom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca nietuzinkowa, oparta na ciekawych przykładach - pokazuje ewolucję wizerunku kobiety.

Obraz kobiet w XIX i XX wieku w literaturze

Ocena:
20/20
Teza: Wizerunki bohaterek literackich w pisarstwie XIX i XX wieku były niesłychanie złożone.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna ukazuje bardzo różnorodne wizerunki kobiet.

Omów i porównaj miejsce kobiety w społeczeństwie na podstawie literatury XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: W pisarstwie XIX i XX wieku możemy dostrzec istotne zmiany w postrzeganiu społecznej roli kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana - dojrzałe i celne wnioski.

Kobieta anioł, kobieta demon - jako źródło inspiracji w literaturze. Rozważ na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Motyw kobiety-demona i kobiety-anioła ponadczasowym źródłem artystycznych inspiracji.

Ocena opisowa nauczyciela: Wyczerpująca prezentacja napisana poprawnym, potoczystym stylem.

Różne oblicza kobiet ukazane w literaturze polskiej i innych dziedzinach sztuki XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Niezależnie od dziedziny sztuki, działa polskie ukazują nietuzinkowe portrety kobiece.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa oparta na literaturze, malarstwie, filmie i piosence.

Anioł czy femme fatale. Obraz kobiety w literaturze polskiej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów

Ocena:
20/20
Teza: Na przestrzeni wieków artyści ukazują anielską i demoniczną stronę kobiecej natury.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja bardzo szeroko i szczegółowo opisuje wizerunki poszczególnych kobiet.

Przyczyny i skutki niemoralnych decyzji kobiet. Omów zagadnienie w oparciu o przykłady z różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Kobiety kroczące drogą niesprawiedliwości lub występku są niezwykle ciekawymi postaciami literackimi.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca dojrzała, ciekawa, świadcząca o dobrym obyciu literackim.

Zinterpretuj portrety niezwykłych kobiet - bohaterek literatury polskiej na wybranych przykładach z różnych epok.

Ocena:
20/20
Teza: Przedstawienie niezwykłych portretów kobiet - bohaterek literatury polskiej na wybranych przykładach z różnych epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni poprawna opisująca kilka kobiecych kreacji charakterystycznych dla polskiej literatury.

Kobiecość jako temat liryki. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do utworów poetek XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Dzięki piszącym kobietom dokonała się zmiana w sposobie postrzegania kobiety.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja bogata w literackie przykłady. Przejrzysta kompozycja i wnioski potwierdzające tezę.

Matka, żona, kochanka. Różne obrazy kobiet w literaturze Omów na wybranych przykładach.

Ocena:
20/20
Teza: Co determinuje ogromną różnorodność jej zachowań?

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, ukazuje różnorodność kobiecych literackich kreacji.

Grzeszne i grzeczne kobiety w literaturze i sztuce różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Kobiety są krańcowe: o wiele lepsze albo o wiele gorsze niż mężczyźni.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, zwięzła, napisana lekkim piórem. W pełni realizuje założenia tematu.

Femme fatale w literaturze i sztuce. Przedstaw wizerunki kobiet fatalnych na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Chociaż wizerunek kobiety fatalnej odnajdujemy już w biblii, to największą fascynację tym motywem obserwujemy w wieku XIX i XX.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i przejrzysta. Poprawny język.

Motyw żony w literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Kreacje żon w literaturze są niejednoznaczne - niektóre podtrzymują archetypy, natomiast inne łamią społeczne stereotypy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i przejrzysta. Bogata treść i bibliografia.

Kobiety jako źródło nieszczęścia. Przedstaw na wybranych przykładach literackich

Ocena:
19/20
Teza: Literatura dostarcza nam wiele przykładów kobiet sprowadzających najczęściej na mężczyzn nieszczęście - od czasów mitologii po współczesność.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, oparta na bogatej bibliografii. Dobry styl i interesujące wnioski.

Wizerunek złych kobiet w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Literatów, malarzy i filmowców zawsze inspirowały kobiety niepokorne i złe, dlatego w sztuce odnajdujemy wiele wizerunków kobiet fatalnych.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna, oparta na niebanalnych przykładach. Zaznaczona jest indywidualność i własne przemyślenia autora.

Wizerunek kobiety w literaturze. Zanalizuj temat, odwołując się do utworów krajowych i zagranicznych

Ocena:
19/20
Teza: Kobieta i kobiecość to temat, który od zawsze pasjonował wielu artystów, dla wielu z nich kobieta była inspiracją do stworzenia dzieła.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje założenia tematu. Dobrze dobrana literatura i poprawnie sporządzony plan prezentacji.

Portrety kobiet w literaturze polskiej i światowej. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Galeria portretów literackich kobiet jest niezwykle bogata, lecz mimo licznych rozbieżności można wyróżnić pewne wizerunki kobiet jakie zapisały się w literaturze na przestrzeni epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo dobrze skomponowana. Barwny i płynny język. W pełni zrealizowany temat prezentacji.

Różne koncepcje kobiecego piękna w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Od starożytności aż do czasów współczesnych obraz kobiety zmieniał się i przekształcał wraz z panującymi w danej epoce wyobrażeniami i inspiracjami.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca odwołuje się do licznych lektur i dziel sztuki. Sprawny język, bogata prezentacja.

Postać uwodzicielskiej kobiety w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Funkcjonowanie motywu uwodzicielki w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, napisana płynnym stylem, przemyślana.

Portret kobiety w różnych epokach. Przedstaw w oparciu o przykłady z literatury i sztuki

Ocena:
19/20
Teza: Kobieta na piedestale w kolejnych epokach, w każdej z dziedzin literatury sztuki czy malarstwa.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca obszerna. Zawiera wiele przykładów. Poprawny styl i język.

Postacie kobiece w literaturze i sztuce. Porównaj wybrane bohaterki z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Wiele bohaterek literatury, dzieł plastycznych i filmowych to postaci interesujące i ważne, wartościowe, czy też po prostu ciekawie ukazane.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta, poprawnie skonstruowana. Dobry styl wypowiedzi.

Wizerunek kobiety w literaturze i sztuce. Na wybranych przykładach przedstaw zagadnienie

Ocena:
19/20
Teza: Każdy artysta postrzega kobietę inaczej i dodaje jej inny, przez siebie zauważony walor, a niekiedy ukazuje jej wady.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna i przemyślana praca. Logiczne argumenty i dobry język.

Kobieta w literaturze i malarstwie. Przedstaw różne wizerunki, opierając się na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Głównym czynnikiem determinującym życie kobiety jest stopień jej niezależności.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni poprawna.

Literackie wizerunki kobiet. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Najciekawszy jest wizerunek kobiet złożonych, których natura obfituje w rażące sprzeczności i na ich przykładzie możemy podziwiać fascynujące oblicza kobiecej psychiki.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja standardowa. Przedstawia temat w pełni i dość zwięźle. Poprawny język.

Zmiana wizerunku kobiety na przestrzeni wieków. Przedstaw odwołując się do literatury i sztuki

Ocena:
19/20
Teza: W każdej epoce istniały muzy, które popychały poetów do tworzenia dzieł uwielbienia i zachwytu, malarzy do kreślenia portretów i aktów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana. W pełni ukazuje zmianę postrzegania kobiety na przestrzeni wieków. Poprawny język.

Świat kobiecych wartości. Przedstaw problem, odwołując się do wybranych utworów literackich

Ocena:
19/20
Teza: Dwoistość charakterów kobiet oraz ich świat wartości na podstawie wybranych utworów pozytywistycznych i dwudziestolecia międzywojennego.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca logiczna i przemyślana. Poszczególne argumenty przedstawiono przejrzyście. Poprawny język.

Wizerunek kobiety w romantyzmie. Przedstaw, odwołując się do wybranych lektur

Ocena:
19/20
Teza: Postacie kobiece w epoce romantyzmu były często eksponowane.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w treści. W pełni odpowiada tematowi. Poprawny styl wypowiedzi.

Portret kobiety w literaturze polskiej. Przedstaw zagadnienie,odwołując się do wybranych przykładów

Ocena:
19/20
Teza: Zjawiskowość kobiecej natury nie uszła uwadze polskim pisarzom i poetom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna. Na kilku przykładach prezentuje portret kobiety w utworach literackich. Poprawny konspekt prezentacji.

Kobieta matka, kobieta fatalna, kobieta bogini. Omów motywy na wybranych przykładach literackich

Ocena:
19/20
Teza: W literaturze zostały utrwalone między innymi wizerunki bogini, matki, kobiety fatalnej.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Różnorodne tematy, ciekawe przemyślenia.

Portrety kobiet w literaturze polskiej i obcej. Przedstaw na wybranych przykładach.

Ocena:
19/20
Teza: Kobiety jako obiekt uwielbienia, westchnień, pożądania i zazdrości.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca typowa. Oparta na powszechnie znanych lekturach.

Wizerunek ukochanej kobiety w romantycznej literaturze i epistolografii

Ocena:
19/20
Teza: Kobieta jako inspiracja twórczości poetyckiej, źródło natchnienia oraz przyczyna nieszczęść i zawodów miłosnych; przedstawiana głównie jako kochanka, matka, żona, jest obiektem uwielbienia, pożądania i zazdrości.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, konkretna i na temat. Można by więcej uwagi poświęcić epistolografii.

Muza, żona, kochanka, matka. Różne sposoby kreowania postaci kobiet w literaturze. Omów ten problem na wybranych przez siebie przykładach dzieł literackich z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Kobiety - bohaterki literatury - potrafią być jednocześnie różne i podobne.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w przykłady, ukazuje jak różnorodne mogą być kobiety na przestrzeni epok.

Postacie kobiet w mitologii i Biblii. omów ich rolę i sposoby portretowania w wybranych utworach

Ocena:
19/20
Teza: Obydwa antyczne źródła kreują niepowtarzalne, często archetypiczne postaci kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szeroko traktuje temat. Ukazuje kilka najbardziej archetypicznych wizerunków kobiet.

Postać kobiety fatalnej w literaturze polskiego pozytywizmu, Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego

Ocena:
19/20
Teza: Femme fatale polskiej literatury mają zgubny wpływ na mężczyzn i determinują ich losy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca świadczy o indywidualnym podejściu do tematu - wnioski. Poprawne argumenty i przedstawione ciekawie postacie.

Ewa nie tylko kusicielka. Przedstaw różne kreacje kobiet w literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Literacki wizerunek zmieniał się od czasów ukazania biblijnej Ewy i zmienia się po dzień dzisiejszy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje kilka wybranych wizerunków kobiet.

Przedstaw różne portrety Polek na wybranych przykładach literackich. Zanalizuj wybrane utwory

Ocena:
19/20
Teza: Kreacje kobiet-Polek odnajdziemy w wielu epokach polskiej literatury.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje ciekawe wizerunki kobiet.

Kobieta błogosławieństwem czy przekleństwem dla mężczyzny. Rozważ problem, analizując na wybranych przykładach różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Różny wpływ płci pięknej na męskich przedstawicieli w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat.

Motyw kobiety - muzy, natchnienia w sztuce i literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Portrety kobiet, które dzięki swojej wyjątkowości zostały uwiecznione przez pisarzy i malarzy.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca pokazująca różnorodność ujęcia tematu.

Scharakteryzuj kobietę, jej życie i pragnienia, odwołując się do wybranych postaci literackich

Ocena:
19/20
Teza: Złożoność kobiecych wizerunków w pisarstwie XIX i XX wieku.

Ocena opisowa nauczyciela: Zwięzła praca opisująca trzy typy kobiece z literatury XIX i XX wieku.

Femme fatale. Kobieta fatalna w literaturze i sztuce

Ocena:
19/20
Teza: Rola femme fatale zostaje narzucona kobiecie przez samą ofiarę – mężczyznę.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, ukazująca spojrzenie na femme fatale z dwóch odmiennych perspektyw.

Motyw ciała kobiecego w literaturze i sztuce modernizmu

Ocena:
18/20
Teza: W literaturze i malarstwie ciało kobiece zostało było przedstawiane różnorodnie.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta i bogata w przykłady. Dobrze przedstawiony problem i wnioski.

Kreacje kobiet w literaturze polskiej i obcej. Omów, odwołując się do przykładów z różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Zarówno w polskiej, jak i obcej literaturze możemy dostrzec różnorodne portrety kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Zawiera odpowiednio dobraną literaturę.

Kobieta jako literacka bohaterka. Przedstaw na wybranych przykładach z różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Kobieta uważana za uosobienie piękna, wdzięku i wrażliwości, stała się wdzięcznym tematem dzieł literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Kolejne argumenty ułożone zostały w logiczna całość.

Kobieta demon, kobieta wamp, kobieta fatalna. Omów na przykładzie wybranych tekstów literackich

Ocena:
18/20
Teza: Tajemniczość, piękno, zagadkowość, niedostępność kobiety fatalnej niszczy mężczyzn i jednocześnie jest źródłem fascynacji literackich na przestrzeni wieków.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja napisana lekkim piórem. Poprawny język i styl wypowiedzi. Zwięzłość i logika argumentacji.

Przykłady zmiennych i tajemniczych kobiet w literaturze. Przedstaw, odwołując się do znanych ci utworów

Ocena:
18/20
Teza: W literaturze możemy spotkać się z połączeniem portretów kobiety złej i dobrej.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. W przejrzysty sposób ukazuje wizerunki trzech kobiet w literaturze.

Wizerunek kobiety w Biblii. Scharakteryzuj i porównaj różne bohaterki historii z Nowego i Starego Testamentu

Ocena:
18/20
Teza: W Biblii możemy odnaleźć zarówno pozytywne jak i negatywne wizerunki kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa. Zawiera zaskakujące wnioski. Oryginalne podejscie do tematu.

Funkcje kobiet w literaturze Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Przeanalizuj, opierając się na wybranych utworach

Ocena:
18/20
Teza: Kreacje i funkcje bohaterek kobiecych okresu Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego były zróżnicowane.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna praca. Napisana dobrym językiem, przejrzyste argumenty.

Inspirujące i irytujące kobiety. Przedstaw ich wizerunki, opierając się na literaturze i własnych przemyśleniach.

Ocena:
18/20
Teza: Od stuleci kobiety stanowią źródło natchnienia dla artystów, głównie mężczyzn.

Ocena opisowa nauczyciela: Trafny dobór cytatów. Praca przemyślana i ciekawa. Poprawny styl.

Bogactwo wizerunków kobiet w literaturze, różnorodność ich osobowości i barwność postaci

Ocena:
18/20
Teza: Literatura bez kobiet byłaby uboższa, są one tak różnorodne i występują w tak niezwykłych rolach, że trudno tę wielość portretów ogarnąć.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zgrabna, napisana płynnym językiem. Dobrze dobrana literatura. Zwięzłe argumenty.

Porównaj utrwalone w literaturze archetypy bohaterek, odwołując się do wybranych tekstów kultury romantycznej i młodopolskiej

Ocena:
18/20
Teza: Zjawiskowość kobiecej natury nie uszła uwadze artystom – malarzom, muzykom, pisarzom, poetom, którzy przez kolejne wieki i epoki, próbowali doścignąć i poznać w pełni kobietę, ulegając jej wpływom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna. Właściwie dobrana literatura i argumenty.

Na podstawie wybranych wierszy współczesnej poetki przedstaw portret kobiety naszych czasów

Ocena:
18/20
Teza: Agnieszka Osiecka w swojej twórczości literackiej, pokazała nie tylko swoje oblicze, ale obraz wszystkich współczesnych Polek.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca pomysłowa. Ciekawe przykłady z twórczości Osieckiej.

Wpływ kobiet na wybory bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach z różnych epok literackich

Ocena:
18/20
Teza: Kobiety w literaturze często wywierały zgubny wpływ na mężczyznę.

Ocena opisowa nauczyciela: Motyw kobiety przedstawiony w ciekawy sposób. Poprawny język i styl.

Porównaj sposoby kreowania portretów kobiet w literaturze i malarstwie na podstawie analizy wybranych przykładów

Ocena:
18/20
Teza: W literaturze i malarstwie możemy odnaleźć bardzo wiele portretów kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, konkretna.

Julia Capuletti jako ponadczasowa bohaterka w literaturze i sztuce. Omów temat na podstawie wybranych dzieł literackich oraz tekstów kultury

Ocena:
17/20
Teza: Julia Capuletti jest bohaterką do której odwołują się artyści po dzień dzisiejszy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna. Ukazuje nawiązania do postaci Julii w literaturze, filmie i musicalu.

Kobieta w renesansie. Przedstaw na wybranych przykładach z literatury i sztuki

Ocena:
17/20
Teza: Kobiety traktowane są nie tylko jako przedmiot westchnień i miłości zmysłowej, ale także jako symbol niezwykłej harmonii, cnoty i piękna, co inspiruje artystów na całym świecie do dziś.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca dobra, choć powierzchowna. Zbyt mało rozbudowane argumenty.

Motyw kobiety w literaturze. Przedstaw jego funkcjonowanie w wybranych dziełach

Ocena:
17/20
Teza: Obraz kobiety jako temat poruszany przez wielu artystów we wszystkich epokach literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. W pełni realizuje temat.

Przedstaw różnorodne sposoby ujęcia motywu kobiety, odwołując się do wybranych utworów

Ocena:
17/20
Teza: Motyw kobiety jest szeroko rozpowszechniony w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Bardzo zwięzła. Drobne usterki językowe.

Kobieto! Puchu marny... Zaprezentuj najciekawsze Twoim zdaniem portrety kobiet w literaturze

Ocena:
17/20
Teza: W literaturze możemy odnaleźć bardzo wiele portretów kobiet. Są one opisywane jako dzielne bohaterki, pełne poświęcenia i odwagi, ale także jako puste, naiwne lekkomyślne trzpiotki. W swojej pracy chciałbym/chciałabym przedstawić portrety ko

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwarta. Skrótowo ukazuje kilka portretów oryginalnych kobiet. Napisana na przeciętnym poziomie.