Pogotowie maturalne: Motywy literackie - Motyw kobiety


Matka, żona, kochanka. Różne obrazy kobiet w literaturze Omów na wybranych przykładach.

Matka, żona, kochanka. Różne obrazy kobiet w literaturze. Omów na wybranych przykładach.

Kobieta, jest istotą, która zawsze inspirowała artystów, malarzy, architektów, ale także pisarzy i poetów – nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Kobiety portretowano, malowano i rzeźbiono od wieków. Pisarze opisywali kobiety, i to się nigdy nie skończy. Najczęściej kobiety ukazywane są w roli aniołów, delikatne i łagodne, lub jako demony – grzeszące
i sprowadzające cierpienie na innych ludzi. Popularny jest także motyw kobiety – matki, żony i kochanki. Rola kobiety w ludzkiej egzystencji jest ponadczasowa i uniwersalna. Portrety kobiet - matek, żon i kochanek zaprezentuję w tym wystąpieniu.
Pierwszym przykładem kobiety – żony, ale i matki jest Aniela- bohaterka utworu Gabrieli Zapolskiej pod tytułem Moralność pani Dulskiej. Młoda Polska to epoka, w której na pierwszy plan wkracza matka – mieszczanka, despotka dominująca nad dziećmi. Faworyzowała Zbyszka, utwierdzając go w przekonaniu o jego wyjątkowości i wartości. Córki traktowała jak niepotrzebny balast, starała się jak najdłużej traktować je jak dzieci, tymczasem Hesia i Mela to dorastające panienki. Nie szanowała ich niezależności i ludzkiej godności. Chciała je sobie podporządkować. Dziećmi manipulowała jak chce, jednak dzieci jej nie szanują. Bezwzględna, pewna siebie, a jednocześnie ograniczona do spraw przyziemnych Aniela dominowała nad całą rodziną. Jej charakter i metody podporządkowania sobie całego otoczenia były główną przyczyną domowych problemów i awantur. Kobieta uważała się za dobrą matkę, a nie była w stanie zagwarantować dzieciom żadnego oparcia. Nie tworzyła z nimi żadnej więzi, krzyczała i nie starała się ich zrozumieć, była zdolna jedynie do zaspokajania jedynie materialnych potrzeb. To doskonały przykład kobiety- kołtunki- uzbrojonej w dziesiątki banalnych formułek i zasad, która zatraciła zdolność samodzielnego myślenia. Prawdziwa natura Dulskiej charakteryzują: chciwość, egoizm
i okrucieństwo wobec innych. Małżeństwo dla Anieli to głównie transakcja. Mąż był potrzebny, ponieważ przynosił do domu pensję, a poza tym każda porządna kobieta była zamężna. Tak jak w przypadku wychowywania dzieci, tak i na płaszczyźnie małżeństwa czuła, że spełnia swoje zadanie. W jej przekonaniu dbała o męża- zezwalała mu na zdrowotne spacery wokół stołu, codziennie dawała mu pieniądze na kawę i gazetę, wydzielała mu także cygara. Felicjan w zasadzie nic nie musi robić- wystarczy, że jest i nie wtrąca się w sprawy,
o których jego małżonka myśli, że ma większe pojęcie. Tego typu traktowanie męża ma swoje negatywne skutki, otóż kiedy w trudnej chwili Dulska zostaje sama, Felicjan umywa ręce, absolutnie nie czuje się odpowiedzialny za bieg wydarzeń. Pozwolił żonie grać pierwsze skrzypce, a sam znalazł schronienie w cieniu. Nie wiadomo kiedy i dlaczego zamilkł, być może ze zmęczenia, ze strachu, buntu czy zwykłej wygody. Jest traktowany przez Dulską jak kolejne dziecko. W małżeństwie Dulskich nie ma intymności, zrozumienia, miłości ani komunikacji. Możliwe, że gdyby wcześniej Felicjan nie dał się stłamsić, to ten pełen fałszu
i nerwów dom zmieniłby się w przyjazne środowisko. Jednak tak się nie stało i ostatecznie zwyciężają reguły ustalone przez Dulską. Zgodnie z ideą naturalizmu, przetrwają jednostki silne, bezczelnie torujące sobie drogę. Losów dzieci nie da się zmienić, gdyż Dulska jest zbyt zadufana w sobie by zmienić swoje postępowanie. Widać więc, że błędy starszych mają katastrofalne skutki wobec młodszych oraz sprawiają, że wzorce wyniesione z toksycznego domu będą utrzymywały się przez długie lata.
Okres drugiej połowy XIX wieku określany jest jako złoty okres nowelistyki polskiej. Nowela pt. Kamizelka od lat uważana jest za najwybitniejsze dzieło nowelistyki Prusa,
a według niektórych nawet całej twórczości nowelistycznej epoki. Historia małżeństwa została przedstawiona przez Bolesława Prusa w formie pełnej niedomówień noweli, ponieważ to czytelnik musi sam wysunąć wnioski na temat emocji czy myśli bohaterów, analizując ich czyny. Autor przedstawia w swym utworze historię starszego człowieka-urzędnika, który
z nadmiaru wysiłku oraz ciężkiej sytuacji materialnej zachorował na nieuleczalną chorobę-gruźlicę. Chory pan nie zdawał sobie z tego sprawy, ponieważ żona zataiła przed nim ten fakt. Wyroków losu nie udawało się długo ukrywać. Z związku z tym, gdy mężczyzna widział, że chudł, w tajemnicy przed żoną, aby jej nie martwić, skracał pasek w kamizelce. Podobnie robiła jego żona. Nie chcąc się wzajemnie martwić woleli się wzajemnie oszukiwać. Kobieta widząc jego chęć wyzdrowienia i wiedząc jednocześnie, że nie ma na to realnej szansy, zdobywała się na kłamstwo. Pewnego dnia pan zauważył, że kamizelka stała się nieco ciaśniejsza. Dzielił się tą radością z żoną, nieświadomy, że ta w tajemnicy przed nim skróciła pasek. Wkrótce pan umarł, a jego kamizelka dostała się w ręce narratora. Można było zauważyć znaczenie, niby banalnego i nieznaczącego przedmiotu, jakim była kamizelka. Stała się symbolem miłości silniejszej niż wszelkie przeciwności. Małżonkowie tworzyli piękną
i kochającą się parę. Ona była troskliwa i opiekuńcza, roztaczała wokół męża aurę spokoju i ciepła, wiedząc, że właśnie tego chory najbardziej potrzebuje. Imponowała jej wewnętrzna dyscyplina, z jaką kobieta narzucała sobie opanowanie w najtrudniejszych chwilach. Potrafiła pokonać ból, lęk, brak nadziei, bezsilności i smutek męża, starała się, by w ostatnich miesiącach życia czuł się spokojny i kochany. Ten w pełni doceniał jej starania, choć przychodziło mu to nieraz z wielkim trudem. Jak każdy człowiek bał się śmierci, był przerażony i rozgoryczony utratą sprawności, przeżywał chwile skrajnego zwątpienia i braku nadziei. Mimo to zdobył się na drobne oszustwo ukochanej, mające ją uspokoić i dać jej radość. Postawy bohaterów względem siebie są godne podziwu. Uczucia prostych
i ubogich ludzi, ich zdolność do miłości, poświęcenia są swoistą tarczą obronną przeciwko rozdzielającej ich śmierci. Wszystko to czyni z nich znakomicie dobraną parę, której szczęśliwe i wspólne życie zostało brutalnie przerwane. Portret kobiety – żony powinien wzbudzać podziw u czytelników.
W literaturze polskiego oświecenia postacie kobiet traktowane były konwencjonalnie. Były one kochankami z sielanek lub złymi żonami, które są pretekstem do drwin i ironii. Przykładem żony jest tytułowa bohaterka satyry Ignacego Krasickiego pt. Żona modna. Przedmiotem drwiny jest kobieta przesadnie hołdująca modzie francuskiej, przez do doprowadziła swojego męża do ruiny. Bohaterka satyry jest śmieszna w swojej głupocie. Nie miała żadnych zasad, nie szanowała nikogo. Bezkrytycznie ulegała modzie i nowym obyczajom. Była zarozumiała, marudna, egoistyczna, rozrzutna, lekkomyślna, wygodna, uparta, materialistka, pogardliwa, krytyczna, złośliwa, bezmyślnie naśladująca francuską modę, obyczaje i język. Była przeciwniczką wszystkiego co staropolskie. Rozrzutna
i egoistyczna, stała się symbolem oświeceniowej modnisi, kobiety próżnej. Odnosiła się
z pogardą i lekceważeniem nie tylko do służby, ale także do księdza plebana. Jest również komicznie sentymentalna. Pieniądze nie grały dla niej żadnej roli. Często miewała wahania nastrojów. To typowa modna mieszczka, dla której najważniejsze było życie towarzyskie
i spełnianie wymogów stale zmieniającej się mody. Zatraciła się w ślepym podążaniu za modą. Nie dbała o męża, nie liczyła się z nim. Traktowała wszystkich przedmiotowo. Chciała być zawsze w centrum zainteresowania.
Przykładem kobiety kochanki jest Laura Kościeniecka- bohaterka powieści Stefana Żeromskiego pt. Przedwiośnie. Kobieta była współwłaścicielką pałacu w Leńcu
i sąsiadką Wielosławskich. Odznaczała ją charakterystyczna i pociągająca uroda, figurę miała wysmukłą, niezwykle kształtną, był ani zbyt chuda ani zbyt gruba. Nie było w niej kokieterii, przesady, snobizmu. Była naturalna i zręczna. Laura była wdową, narzeczoną Władysława Barwickiego bogatego ziemianina, który miał jej pomóc rozwiązać problemy finansowe. Nie był to związek oparty na uczuciu, Barwicki był jedynie jej ostoją, a przede wszystkim zabezpieczeniem finansowym. Dlatego Laura flirtowała z wieloma mężczyznami a jej powóz znany był w okolicy i nazywany karocą rozkoszy, w której spotykała się z mężczyznami. Obiektem flirtu stał się również Cezary, którego poznała podczas konnej przejażdżki. Zapragnęła zbliżyć się do Baryki i dlatego zaprosiła go do swojego pałacu, zorganizowała bal charytatywny, który miał na celu zebranie pieniędzy na protezy dla ofiar wojny.
W organizację tego przedsięwzięcia wciągnęła również Barykę. Pewnego razu na jej polecenie odwiózł do Odolan paczkę cukierków. Z powodu ulewnego deszczu nie mógł wrócić do Nawłoci. Przebiegła Laura postanowiła odwieźć go swym powozem. Podczas jazdy odsłoniła przed Baryką swoje kobiece wdzięki, zachęcała go do pocałunków a potem sprowokowała zbliżenie. Nic dziwnego, że Cezary oszalał- to była jego pierwsza kobieta. Tak stał się jej kochankiem, odtąd co noc skradał się do jej pałacu i zaraz po odjeździe Barwickiego zajmował miejsce w jej sypialni. Piknik w Odolanach był prawdziwym wyzwaniem dla kochanków. Po raz pierwszy mieli wystąpić publicznie. Czarująca Laura zjawiła się z narzeczonym Barwickim i dyplomatycznie hamowała zapędy zazdrosnego Baryki. Kiedy w końcu ją mógł wziąć w ramiona czuł się najszczęśliwszym człowiekiem na świecie. Zapamiętywał każde jej słowo "Czarusiu, Czarusieńku, Czarnoksieżniku mój!". To wszystko było kłamstwem, o którym Cezary przekonał się podczas jednej z nocnych schadzek. Bohater został przyłapany przez Barwickiego- doszło pomiędzy nimi do bójki. Laura stanęła po stronie Barwickiego. Cezarego to rozwścieczyło i uderzył szpicrutą Laurę
w twarz i uciekł z pałacu. Był zrozpaczony, jednak kiedy Laura przysłała list Cezaremu,
w którym prosiła go o spotkanie w ogrodzie saskim, zgodził się. Cały czas myślał o Laurze. Na początku rozmowy przeprosił ją za to, że uderzył ją tamtej nocy. Podczas spaceru kobieta często płakała. Mówiła, że obawiała się o Cezarego, Przerażała ją myśl, że już nigdy go nie spotka. Wreszcie przystanęli i Laura opowiedziała kochankowie, że przez jego wybryk nie miała innego wyjścia, jak tylko poślubienie Władysława. Płacząc, mówiła, że jej życie nie ma już sensu i opiera się na ciągłej tęsknocie za kochankiem. Baryka zaniemówił. Zapytał, czy ślub z Barwickim stanął na drodze ich miłości. Kobieta odpowiedziała, że sam ślub nie, ale dane słowo honoru tak. Twierdziła też, że Cezary jest winnym tego, że nigdy nie będą razem. Cezary krzyknął, że to ona depcze ich wspólne szczęście. Laura próbowała go uspokoić, ale wielka zazdrość i gorycz porażki spowodowała, że wyrwał swoją dłoń z jej uścisku, odwrócił się i odszedł nie oglądając się za siebie. Już teraz nie chciał być jej zabawką i choć było mu trudno – uniósł się honorem. Laura, jako kobieta kochanka, według mnie, wypełniała swoją rolę idealnie. Uwodziła, rozkochała w sobie mężczyznę, a potem doprowadziła do dramatycznego rozstania. Cezary Baryka nigdy nie był dla niej na pierwszym miejscu, zawsze był gdzieś z tyłu, dlatego w chwili zdenerwowania zdecydował się na odejście.
Podsumowując, motyw kobiety jest bardzo popularny, zarówno w literaturze polskiej jak i powszechnej. Kobieta ukazana w Kamizelce jest symbolem kochającej małżonki. Przeciwieństwem jest za to Aniela Dulska, która nie spełnia się jako żona i jako matka. Przykładem negatywnej żony jest postać z satyry Krasickiego. Żona modna kocha modę a nie swojego męża. Kochanką jest Laura Kościeniecka z Przedwiośnia. Zmysłowa i piękna kobieta, która nie potrafi kochać. Umie jedynie wzbudzać pożądanie i owijać mężczyzn wokół palca.

strona:    1    2    3    4    5  





Mieszkanki salonów i wiejskich chat. Zaprezentuj literackie portrety kobiet w wybranych utworach

Ocena:
20/20
Teza: Literatura udowadnia, że zarówno salonowe damy, jak i niewiasty pochodzące z gminu są niewyczerpaną skarbnicą kobiecych portretów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta i zwięzła. Napisana poprawnym językiem.

Uwodzicielskie kobiety w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Kobiety uwodzą mężczyzn na wiele sposobów, gdyż każdy podatny jest na inne bodźce oraz zachowania.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca precyzyjna, przemyślana i odpowiednio skomponowana. Zawiera bogatą bibliografię.

Sposób przedstawiania kobiecego piękna w różnych epokach. Porównaj na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Sposoby przedstawiania kobiecego piękna są różnorodne. W dużej mierze zależy to od poglądów ludzi danej epoki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w przykłady z literatury i sztuki. Przemyślana i dojrzała.

Emancypacja kobiet na przestrzeni wieków. Przedstaw problem odwołując się do wybranych lektur

Ocena:
20/20
Teza: Różnorodność portretów i ról kobiet na przestrzeni epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca świadczy o samodzielnym myśleniu autorki. Ciekawy dobór lektur.

Omów różne wizerunki kobiet na przykładzie wybranych utworów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Literatura prezentuje szeroką i różnorodną gamę kobiecych portretów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Właściwie dobrane przykłady. Przejrzysta treść.

Kobieta piękna, władcza, zdradziecka, zależna od mężczyzny, próżna – przedstaw sposoby kreowania postaci kobiecych na podstawie analizy utworów różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Kobiety są od wieków obiektem uwielbienia, marzeniami mężczyzn bez względu na to, jakie mają cechy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca we właściwy sposób realizuje temat. Ukazuje najbardziej popularne wizerunki kobiet. Plan i bibliografia bez zarzutu.

Kobiety - fascynujące czy irytujące? Omów temat na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Kobieta jako jeden z podstawowych lejtmotywów literatury światowej, przedstawiana w różnych ujęciach: jako matka, żona, córka, czy kochanka.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Ciekawe przykłady, prawidłowe wnioski.

Kreacje kobiet w epoce pozytywizmu, a postulat emancypacji

Ocena:
20/20
Teza: Emancypacja dla wielu kobiet w epoce pozytywizmu okazała się społeczno-ekonomiczną koniecznością.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Ukazuje kilka portretów kobiet. Bogata literatura przedmiotu.

Bohaterki literackie okresu Młodej Polski. Scharakteryzuj wizerunek kobiet tej epoki na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Młodopolskie bohaterki literackie cechuje bogata osobowość i skomplikowana psychika.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca odpowiada tezie i tematowi. Poprawne przedstawienie poszczególnych bohaterek. Właściwe wnioski.

Postacie kobiece i ich rola w utworach romantyków i pozytywistów. Przedstaw zagadnienie na wybranych utworach

Ocena:
20/20
Teza: W romantyzmie i pozytywizmie rola kobiet w literaturze często bywała kluczowa.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Poszczególne elementy spięte w logiczną całość. Poprawny język wypowiedzi.

Femme fatale w literaturze różnych epok. Przedstaw na przykładzie różnych utworów

Ocena:
20/20
Teza: Motyw kobiety fatalnej towarzyszy literaturze od wieków.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w 100% realizuje temat. Lekki styl i logiczna konsekwencja.

Obraz kobiety w literaturze tworzonej przez kobiety. Omów problem na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: W różnych okresach kobiety tworzyły odmienne i złożone literackie bohaterki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, spójna. Ciekawe argumenty i sposób ukazania poszczególnych kobiecych postaci.

Kobiecość jako przywilej lub przekleństwo. Rozważ w odniesieniu do tekstów literackich wybranej epoki

Ocena:
20/20
Teza: Czy warto było być kobieta w epoce pozytywizmu?

Ocena opisowa nauczyciela: Praca samodzielna wykorzystująca bogate i nietuzinkowe lektury.

Od anioła do femme fatale. Scharakteryzuj kreacje bohaterek w wybranych utworach literackich różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Analizowanie wizerunków kobiecych w literaturze może być pasjonujące.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zawiera ciekawe kreacje bohaterek. poprawny plan i bibliografia.

Afrodyta - Wenus. Motyw mitycznej bogini piękności w literaturze i sztuce

Ocena:
20/20
Teza: Kult Afrodyty - Wenus przetrwał stulecia, o czym świadczą liczne dzieła sztuki i literatury.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zgrabnie napisana, oparta na ciekawych przykładach.

Porównaj kreacje postaci kobiecych w literaturze romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski, analizując wybrane przykłady

Ocena:
20/20
Teza: Obraz postaci kobiecych w wybranych epokach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana. Dobra kompozycja i język wypowiedzi.

Kobieta anioł, kobieta demon. Rozpatrz na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: W każdej kobiecie występuje pierwiastek zarówno anielski, jak i demoniczny, dlatego właśnie są one tak intrygujące.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna, ciekawie sformułowany problem i wnioski.

Tragiczny wpływ kobiet na bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach.

Ocena:
20/20
Teza: Przedstawienie tragicznego wpływu kobiet na wybranych bohaterów literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo i wnikliwie analizuje temat.

Kobieta błogosławieństwem lub przekleństwem dla mężczyzny. Omów temat na wybranych utworach z różnych epok.

Ocena:
20/20
Teza: Kobieta może być równocześnie błogosławieństwem i przekleństwem dla mężczyzny – „jest bramą piekieł” lub „balsamem dla duszy”.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w zwięzły sposób ukazuje temat. Logicznie przeprowadzona argumentacja.

Uwielbiana, pożądana, znienawidzona. Porównaj różne wizerunki kobiet ukazane w literaturze różnych epok.

Ocena:
20/20
Teza: Literatura polska i światowa na przełomie wieków stworzyła wiele ponadczasowych kreacji kobiecych, których postaci budziły zachwyt, pożądanie, miłość lub nienawiść.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat.

Przedstaw, porównaj i oceń portrety kobiet znane ci z literatury XIX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Literatura dziewiętnastowieczna uwieczniła wiele różnorodnych i niepowtarzalnych portretów kobiecych.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca, oparta na czterech lekturach z XIX wieku.

Przedstaw, porównaj i oceń portrety kobiet znane ci z polskiej literatury XIX wieku

Ocena:
20/20
Teza: W każdej epoce odnajdziemy cały wachlarz kobiecych postaci.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat.

Kobieta w malarstwie i literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Wizerunek kobiety idealnej wciąż ulega metamorfozom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca nietuzinkowa, oparta na ciekawych przykładach - pokazuje ewolucję wizerunku kobiety.

Obraz kobiet w XIX i XX wieku w literaturze

Ocena:
20/20
Teza: Wizerunki bohaterek literackich w pisarstwie XIX i XX wieku były niesłychanie złożone.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna ukazuje bardzo różnorodne wizerunki kobiet.

Omów i porównaj miejsce kobiety w społeczeństwie na podstawie literatury XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: W pisarstwie XIX i XX wieku możemy dostrzec istotne zmiany w postrzeganiu społecznej roli kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana - dojrzałe i celne wnioski.

Kobieta anioł, kobieta demon - jako źródło inspiracji w literaturze. Rozważ na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Motyw kobiety-demona i kobiety-anioła ponadczasowym źródłem artystycznych inspiracji.

Ocena opisowa nauczyciela: Wyczerpująca prezentacja napisana poprawnym, potoczystym stylem.

Różne oblicza kobiet ukazane w literaturze polskiej i innych dziedzinach sztuki XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Niezależnie od dziedziny sztuki, działa polskie ukazują nietuzinkowe portrety kobiece.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa oparta na literaturze, malarstwie, filmie i piosence.

Anioł czy femme fatale. Obraz kobiety w literaturze polskiej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów

Ocena:
20/20
Teza: Na przestrzeni wieków artyści ukazują anielską i demoniczną stronę kobiecej natury.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja bardzo szeroko i szczegółowo opisuje wizerunki poszczególnych kobiet.

Przyczyny i skutki niemoralnych decyzji kobiet. Omów zagadnienie w oparciu o przykłady z różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Kobiety kroczące drogą niesprawiedliwości lub występku są niezwykle ciekawymi postaciami literackimi.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca dojrzała, ciekawa, świadcząca o dobrym obyciu literackim.

Zinterpretuj portrety niezwykłych kobiet - bohaterek literatury polskiej na wybranych przykładach z różnych epok.

Ocena:
20/20
Teza: Przedstawienie niezwykłych portretów kobiet - bohaterek literatury polskiej na wybranych przykładach z różnych epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni poprawna opisująca kilka kobiecych kreacji charakterystycznych dla polskiej literatury.

Kobiecość jako temat liryki. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do utworów poetek XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Dzięki piszącym kobietom dokonała się zmiana w sposobie postrzegania kobiety.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja bogata w literackie przykłady. Przejrzysta kompozycja i wnioski potwierdzające tezę.

Matka, żona, kochanka. Różne obrazy kobiet w literaturze Omów na wybranych przykładach.

Ocena:
20/20
Teza: Co determinuje ogromną różnorodność jej zachowań?

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, ukazuje różnorodność kobiecych literackich kreacji.

Grzeszne i grzeczne kobiety w literaturze i sztuce różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Kobiety są krańcowe: o wiele lepsze albo o wiele gorsze niż mężczyźni.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, zwięzła, napisana lekkim piórem. W pełni realizuje założenia tematu.

Femme fatale w literaturze i sztuce. Przedstaw wizerunki kobiet fatalnych na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Chociaż wizerunek kobiety fatalnej odnajdujemy już w biblii, to największą fascynację tym motywem obserwujemy w wieku XIX i XX.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i przejrzysta. Poprawny język.

Motyw żony w literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Kreacje żon w literaturze są niejednoznaczne - niektóre podtrzymują archetypy, natomiast inne łamią społeczne stereotypy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i przejrzysta. Bogata treść i bibliografia.

Kobiety jako źródło nieszczęścia. Przedstaw na wybranych przykładach literackich

Ocena:
19/20
Teza: Literatura dostarcza nam wiele przykładów kobiet sprowadzających najczęściej na mężczyzn nieszczęście - od czasów mitologii po współczesność.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, oparta na bogatej bibliografii. Dobry styl i interesujące wnioski.

Wizerunek złych kobiet w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Literatów, malarzy i filmowców zawsze inspirowały kobiety niepokorne i złe, dlatego w sztuce odnajdujemy wiele wizerunków kobiet fatalnych.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna, oparta na niebanalnych przykładach. Zaznaczona jest indywidualność i własne przemyślenia autora.

Wizerunek kobiety w literaturze. Zanalizuj temat, odwołując się do utworów krajowych i zagranicznych

Ocena:
19/20
Teza: Kobieta i kobiecość to temat, który od zawsze pasjonował wielu artystów, dla wielu z nich kobieta była inspiracją do stworzenia dzieła.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje założenia tematu. Dobrze dobrana literatura i poprawnie sporządzony plan prezentacji.

Portrety kobiet w literaturze polskiej i światowej. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Galeria portretów literackich kobiet jest niezwykle bogata, lecz mimo licznych rozbieżności można wyróżnić pewne wizerunki kobiet jakie zapisały się w literaturze na przestrzeni epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo dobrze skomponowana. Barwny i płynny język. W pełni zrealizowany temat prezentacji.

Różne koncepcje kobiecego piękna w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Od starożytności aż do czasów współczesnych obraz kobiety zmieniał się i przekształcał wraz z panującymi w danej epoce wyobrażeniami i inspiracjami.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca odwołuje się do licznych lektur i dziel sztuki. Sprawny język, bogata prezentacja.

Postać uwodzicielskiej kobiety w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Funkcjonowanie motywu uwodzicielki w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, napisana płynnym stylem, przemyślana.

Portret kobiety w różnych epokach. Przedstaw w oparciu o przykłady z literatury i sztuki

Ocena:
19/20
Teza: Kobieta na piedestale w kolejnych epokach, w każdej z dziedzin literatury sztuki czy malarstwa.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca obszerna. Zawiera wiele przykładów. Poprawny styl i język.

Postacie kobiece w literaturze i sztuce. Porównaj wybrane bohaterki z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Wiele bohaterek literatury, dzieł plastycznych i filmowych to postaci interesujące i ważne, wartościowe, czy też po prostu ciekawie ukazane.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta, poprawnie skonstruowana. Dobry styl wypowiedzi.

Wizerunek kobiety w literaturze i sztuce. Na wybranych przykładach przedstaw zagadnienie

Ocena:
19/20
Teza: Każdy artysta postrzega kobietę inaczej i dodaje jej inny, przez siebie zauważony walor, a niekiedy ukazuje jej wady.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna i przemyślana praca. Logiczne argumenty i dobry język.

Kobieta w literaturze i malarstwie. Przedstaw różne wizerunki, opierając się na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Głównym czynnikiem determinującym życie kobiety jest stopień jej niezależności.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni poprawna.

Literackie wizerunki kobiet. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Najciekawszy jest wizerunek kobiet złożonych, których natura obfituje w rażące sprzeczności i na ich przykładzie możemy podziwiać fascynujące oblicza kobiecej psychiki.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja standardowa. Przedstawia temat w pełni i dość zwięźle. Poprawny język.

Zmiana wizerunku kobiety na przestrzeni wieków. Przedstaw odwołując się do literatury i sztuki

Ocena:
19/20
Teza: W każdej epoce istniały muzy, które popychały poetów do tworzenia dzieł uwielbienia i zachwytu, malarzy do kreślenia portretów i aktów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana. W pełni ukazuje zmianę postrzegania kobiety na przestrzeni wieków. Poprawny język.

Świat kobiecych wartości. Przedstaw problem, odwołując się do wybranych utworów literackich

Ocena:
19/20
Teza: Dwoistość charakterów kobiet oraz ich świat wartości na podstawie wybranych utworów pozytywistycznych i dwudziestolecia międzywojennego.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca logiczna i przemyślana. Poszczególne argumenty przedstawiono przejrzyście. Poprawny język.

Wizerunek kobiety w romantyzmie. Przedstaw, odwołując się do wybranych lektur

Ocena:
19/20
Teza: Postacie kobiece w epoce romantyzmu były często eksponowane.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w treści. W pełni odpowiada tematowi. Poprawny styl wypowiedzi.

Portret kobiety w literaturze polskiej. Przedstaw zagadnienie,odwołując się do wybranych przykładów

Ocena:
19/20
Teza: Zjawiskowość kobiecej natury nie uszła uwadze polskim pisarzom i poetom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna. Na kilku przykładach prezentuje portret kobiety w utworach literackich. Poprawny konspekt prezentacji.

Kobieta matka, kobieta fatalna, kobieta bogini. Omów motywy na wybranych przykładach literackich

Ocena:
19/20
Teza: W literaturze zostały utrwalone między innymi wizerunki bogini, matki, kobiety fatalnej.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Różnorodne tematy, ciekawe przemyślenia.

Portrety kobiet w literaturze polskiej i obcej. Przedstaw na wybranych przykładach.

Ocena:
19/20
Teza: Kobiety jako obiekt uwielbienia, westchnień, pożądania i zazdrości.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca typowa. Oparta na powszechnie znanych lekturach.

Wizerunek ukochanej kobiety w romantycznej literaturze i epistolografii

Ocena:
19/20
Teza: Kobieta jako inspiracja twórczości poetyckiej, źródło natchnienia oraz przyczyna nieszczęść i zawodów miłosnych; przedstawiana głównie jako kochanka, matka, żona, jest obiektem uwielbienia, pożądania i zazdrości.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, konkretna i na temat. Można by więcej uwagi poświęcić epistolografii.

Muza, żona, kochanka, matka. Różne sposoby kreowania postaci kobiet w literaturze. Omów ten problem na wybranych przez siebie przykładach dzieł literackich z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Kobiety - bohaterki literatury - potrafią być jednocześnie różne i podobne.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w przykłady, ukazuje jak różnorodne mogą być kobiety na przestrzeni epok.

Postacie kobiet w mitologii i Biblii. omów ich rolę i sposoby portretowania w wybranych utworach

Ocena:
19/20
Teza: Obydwa antyczne źródła kreują niepowtarzalne, często archetypiczne postaci kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szeroko traktuje temat. Ukazuje kilka najbardziej archetypicznych wizerunków kobiet.

Postać kobiety fatalnej w literaturze polskiego pozytywizmu, Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego

Ocena:
19/20
Teza: Femme fatale polskiej literatury mają zgubny wpływ na mężczyzn i determinują ich losy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca świadczy o indywidualnym podejściu do tematu - wnioski. Poprawne argumenty i przedstawione ciekawie postacie.

Ewa nie tylko kusicielka. Przedstaw różne kreacje kobiet w literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Literacki wizerunek zmieniał się od czasów ukazania biblijnej Ewy i zmienia się po dzień dzisiejszy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje kilka wybranych wizerunków kobiet.

Przedstaw różne portrety Polek na wybranych przykładach literackich. Zanalizuj wybrane utwory

Ocena:
19/20
Teza: Kreacje kobiet-Polek odnajdziemy w wielu epokach polskiej literatury.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje ciekawe wizerunki kobiet.

Kobieta błogosławieństwem czy przekleństwem dla mężczyzny. Rozważ problem, analizując na wybranych przykładach różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Różny wpływ płci pięknej na męskich przedstawicieli w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat.

Motyw kobiety - muzy, natchnienia w sztuce i literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Portrety kobiet, które dzięki swojej wyjątkowości zostały uwiecznione przez pisarzy i malarzy.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca pokazująca różnorodność ujęcia tematu.

Scharakteryzuj kobietę, jej życie i pragnienia, odwołując się do wybranych postaci literackich

Ocena:
19/20
Teza: Złożoność kobiecych wizerunków w pisarstwie XIX i XX wieku.

Ocena opisowa nauczyciela: Zwięzła praca opisująca trzy typy kobiece z literatury XIX i XX wieku.

Femme fatale. Kobieta fatalna w literaturze i sztuce

Ocena:
19/20
Teza: Rola femme fatale zostaje narzucona kobiecie przez samą ofiarę – mężczyznę.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, ukazująca spojrzenie na femme fatale z dwóch odmiennych perspektyw.

Motyw ciała kobiecego w literaturze i sztuce modernizmu

Ocena:
18/20
Teza: W literaturze i malarstwie ciało kobiece zostało było przedstawiane różnorodnie.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta i bogata w przykłady. Dobrze przedstawiony problem i wnioski.

Kreacje kobiet w literaturze polskiej i obcej. Omów, odwołując się do przykładów z różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Zarówno w polskiej, jak i obcej literaturze możemy dostrzec różnorodne portrety kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Zawiera odpowiednio dobraną literaturę.

Kobieta jako literacka bohaterka. Przedstaw na wybranych przykładach z różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Kobieta uważana za uosobienie piękna, wdzięku i wrażliwości, stała się wdzięcznym tematem dzieł literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Kolejne argumenty ułożone zostały w logiczna całość.

Kobieta demon, kobieta wamp, kobieta fatalna. Omów na przykładzie wybranych tekstów literackich

Ocena:
18/20
Teza: Tajemniczość, piękno, zagadkowość, niedostępność kobiety fatalnej niszczy mężczyzn i jednocześnie jest źródłem fascynacji literackich na przestrzeni wieków.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja napisana lekkim piórem. Poprawny język i styl wypowiedzi. Zwięzłość i logika argumentacji.

Przykłady zmiennych i tajemniczych kobiet w literaturze. Przedstaw, odwołując się do znanych ci utworów

Ocena:
18/20
Teza: W literaturze możemy spotkać się z połączeniem portretów kobiety złej i dobrej.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. W przejrzysty sposób ukazuje wizerunki trzech kobiet w literaturze.

Wizerunek kobiety w Biblii. Scharakteryzuj i porównaj różne bohaterki historii z Nowego i Starego Testamentu

Ocena:
18/20
Teza: W Biblii możemy odnaleźć zarówno pozytywne jak i negatywne wizerunki kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa. Zawiera zaskakujące wnioski. Oryginalne podejscie do tematu.

Funkcje kobiet w literaturze Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Przeanalizuj, opierając się na wybranych utworach

Ocena:
18/20
Teza: Kreacje i funkcje bohaterek kobiecych okresu Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego były zróżnicowane.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna praca. Napisana dobrym językiem, przejrzyste argumenty.

Inspirujące i irytujące kobiety. Przedstaw ich wizerunki, opierając się na literaturze i własnych przemyśleniach.

Ocena:
18/20
Teza: Od stuleci kobiety stanowią źródło natchnienia dla artystów, głównie mężczyzn.

Ocena opisowa nauczyciela: Trafny dobór cytatów. Praca przemyślana i ciekawa. Poprawny styl.

Bogactwo wizerunków kobiet w literaturze, różnorodność ich osobowości i barwność postaci

Ocena:
18/20
Teza: Literatura bez kobiet byłaby uboższa, są one tak różnorodne i występują w tak niezwykłych rolach, że trudno tę wielość portretów ogarnąć.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zgrabna, napisana płynnym językiem. Dobrze dobrana literatura. Zwięzłe argumenty.

Porównaj utrwalone w literaturze archetypy bohaterek, odwołując się do wybranych tekstów kultury romantycznej i młodopolskiej

Ocena:
18/20
Teza: Zjawiskowość kobiecej natury nie uszła uwadze artystom – malarzom, muzykom, pisarzom, poetom, którzy przez kolejne wieki i epoki, próbowali doścignąć i poznać w pełni kobietę, ulegając jej wpływom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna. Właściwie dobrana literatura i argumenty.

Na podstawie wybranych wierszy współczesnej poetki przedstaw portret kobiety naszych czasów

Ocena:
18/20
Teza: Agnieszka Osiecka w swojej twórczości literackiej, pokazała nie tylko swoje oblicze, ale obraz wszystkich współczesnych Polek.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca pomysłowa. Ciekawe przykłady z twórczości Osieckiej.

Wpływ kobiet na wybory bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach z różnych epok literackich

Ocena:
18/20
Teza: Kobiety w literaturze często wywierały zgubny wpływ na mężczyznę.

Ocena opisowa nauczyciela: Motyw kobiety przedstawiony w ciekawy sposób. Poprawny język i styl.

Porównaj sposoby kreowania portretów kobiet w literaturze i malarstwie na podstawie analizy wybranych przykładów

Ocena:
18/20
Teza: W literaturze i malarstwie możemy odnaleźć bardzo wiele portretów kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, konkretna.

Julia Capuletti jako ponadczasowa bohaterka w literaturze i sztuce. Omów temat na podstawie wybranych dzieł literackich oraz tekstów kultury

Ocena:
17/20
Teza: Julia Capuletti jest bohaterką do której odwołują się artyści po dzień dzisiejszy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna. Ukazuje nawiązania do postaci Julii w literaturze, filmie i musicalu.

Kobieta w renesansie. Przedstaw na wybranych przykładach z literatury i sztuki

Ocena:
17/20
Teza: Kobiety traktowane są nie tylko jako przedmiot westchnień i miłości zmysłowej, ale także jako symbol niezwykłej harmonii, cnoty i piękna, co inspiruje artystów na całym świecie do dziś.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca dobra, choć powierzchowna. Zbyt mało rozbudowane argumenty.

Motyw kobiety w literaturze. Przedstaw jego funkcjonowanie w wybranych dziełach

Ocena:
17/20
Teza: Obraz kobiety jako temat poruszany przez wielu artystów we wszystkich epokach literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. W pełni realizuje temat.

Przedstaw różnorodne sposoby ujęcia motywu kobiety, odwołując się do wybranych utworów

Ocena:
17/20
Teza: Motyw kobiety jest szeroko rozpowszechniony w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Bardzo zwięzła. Drobne usterki językowe.

Kobieto! Puchu marny... Zaprezentuj najciekawsze Twoim zdaniem portrety kobiet w literaturze

Ocena:
17/20
Teza: W literaturze możemy odnaleźć bardzo wiele portretów kobiet. Są one opisywane jako dzielne bohaterki, pełne poświęcenia i odwagi, ale także jako puste, naiwne lekkomyślne trzpiotki. W swojej pracy chciałbym/chciałabym przedstawić portrety ko

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwarta. Skrótowo ukazuje kilka portretów oryginalnych kobiet. Napisana na przeciętnym poziomie.