Pogotowie maturalne: Motywy literackie - Motyw miłości


Miłość - błogosławieństwo czy przekleństwo? Omów, odwołując się do wybranych przykładów literackich

Motyw miłości jest jednym z najczęściej występujących w literaturze. Pisarze wszystkich epok i nurtów nawiązują do niego w swoich utworach, wychwalając miłość, bądź też przeklinając ją. Choć od zarania dziejów uczucie to fascynuje zarówno twórców, jak i odbiorców zdefiniowanie miłości jest rzeczą niezwykle skomplikowaną, gdyż jak stwierdził Pierre la Murre: „Miłość nie jedno ma imię”. Na pewno uczucie to jest ogromną siła. Już w biblijnej „Pieśni nad pieśniami” czytamy,że „Miłość mocna jest jak śmierć”. Może zarówno doprowadzić do śmierci, jak i przed nią chronić. Jest zdolna zmieniać ludzi i ich losy. Postaram się pokazać ją jako siłę niszcząca i ocalającą.

Jednym z najpopularniejszych utworów przedstawiających miłość destrukcyjną jest dzieło Goethego „Cierpienia młodego Wertera”. Jest to powieść epistolarna, składająca się z listów głównego bohatera do przyjaciela, w których relacjonuje wydarzenia oraz analizuje swoje uczucia. Werter jest młodym, utalentowanym i wrażliwym mężczyzną. Na wieś przybywa, aby załatwić sprawy spadkowe matki, a także uciec od codziennych problemów. Choć wreszcie może w spokoju rozmyślać, czytać i rysować dalej czuje się rozbity i niezrozumiany przez innych. Jego życie nabiera sensu dopiero, gdy podczas wyjazdu na bal spotyka Charlotte, która robi na nim ogromne wrażenie. Niestety podczas balu dowiaduje się, że ta zjawiskowo piękna istota jest już zaręczona. Mimo tej informacji Werter spędza z nią dużo czasu i coraz bardziej angażuje się uczuciowo. Poznaje też jej narzeczonego, do którego nie czuje jednak nienawiści, tylko zazdrość. Aby uciec od niszczącego uczucia przyjmuje nawet posadę na placówce dyplomatycznej, gdzie jest poniżany ze względu na mieszczańskie pochodzenie. Tam też otrzymuje wiadomość o ślubie ukochanej, która go pogrąża. Składa dymisje i wbrew zdrowemu rozsądkowi wraca do Waldheim. Chociaż wie, że Lotta jest szczęśliwa z innym wciąż ma nadzieje, że wybierze jego. Staje się tak częstym gościem w domu młodego małżeństwa, że burzy ich spokój i w końcu Lotta prosi go, by wyjechał i leczył się z melancholii. Gdy Werter próbuje ja pocałować buntuje się i odchodzi na zawsze. Dla bohatera jest to cios ostateczny. Punktualnie o północy strzela do siebie i kona w męczarniach. Decyzja o samobójstwie wynika z jego wyrzutów sumienia. Werter choć wiedział, że Lotta jest szczęśliwa i chciał dla niej jak najlepiej nie umiał przestać ingerować w jej życie. Jego miłość była tak silna, że uniemożliwiała dokonywanie racjonalnych wyborów i trzeźwe patrzenie na świat. Skoro każdy dzień przynosił kolejne rozczarowania postanowił to skończyć. Także Lotta stała się ofiarą tej nieszczęśliwej miłości i po jego samobójstwie zapadła na ciężką chorobę, zapewne obwiniając się o śmierć przyjaciela.

Kolejna postać, którą miłość zniszczyła i również doprowadziła do samobójstwa to Anna Karenina - tytułowa bohaterka powieści Lwa Tołstoja. Autor przedstawia w swojej książce obraz psychologiczny kobiety zamieszkującej XIX-wieczną Rosję. Anna pochodziła z arystokratycznej rodziny i prowadziła spokojne, uporządkowane życie u boku najbliższych swojego męża carskiego dygnitarza i syna Sierioży. Sytuacja zmieniła się diametralnie, gdy poznała oficera gwardii - hrabiego Aleksieja Wrońskiego. Choć na początku podchodziła do tej znajomości z dystansem, w końcu uległa jego czarowi i obudziła się z letargu, w którym trwała przy mężu tradycjonaliście, nie dbającym o jej potrzeby duchowe. Wraz z nadejściem gorącego uczucia zmieniły się poglądy Anny na wiele spraw. Znienawidziła męża, ale dalej kochała syna i dlatego stanęła przed poważnym dylematem: czy wybrać rolę kochającej matki czy kochanki. W końcu zmęczona postanowiła odejść od męża i zamieszkać z Wrońskim, z którym była w ciąży. Początkowa sielanka skończyła się, gdy dotarło do niej, że mężczyzna jej marzeń nie poświęci dla niej swojej kariery zawodowej. Zaczęły ja męczyć wyrzuty sumienia z powodu pozostawienia syna. Wroński uwiódł ją i walczył o jej uczucie, lecz, gdy sprawił, że więzy łączące ją z rodziną rozluźniły się, zobojętniał. Anna, która sądziła, że natężenia szczęścia, które daje jej Wroński stłumi myśli o synu, myliła się. Została sama, wykluczona z towarzystwa, które nie zaakceptowało jawnej zdrady, choć większość zdradzała w ukryciu. W końcu stała się tez ofiarą chorobliwej zazdrości. Każdy dłuższy wyjazd kochanka, stanowił pretekst do podejrzeń i bezpodstawnych zarzutów. Popadła w obłęd i uzależnienie od leków, a w końcu podjęła dramatyczną decyzję i zakończyła swoje życie, pełne moralnych niepokojów, pod kołami pociągu. Nie ma wątpliwości, że to właśnie miłość doprowadziła Annę do takiego stanu. Mimo, że była odwzajemniona, to jednak nieszczęśliwa. Zapewne dlatego, że bohaterka wybierając własne szczęście skazała na nieszczęście swoją rodzinę, a miłość, która miała przynieść ukojenie i dać spełnienie, obnażyła i uwypukliła bezsens jej egzystencji.

Przykładów miłości jako siły ocalającej jest zdecydowanie mniej. Warto jednak sięgnąć do drugiej części trylogii, czyli do „Potopu”. Jednym z głównych wątków powieści jest miłość Andrzeja Kmicica i Oleńki Billewiczówny. Od dnia ich poznania i zrodzenia się uczucia aż do szczęśliwego rozwiązania prowadzi długa droga pełna przeszkód, które piętrzył zarówno charakter Kmicica i jego czyny, jak i sytuacja polityczna w kraju. Pierwszy raz spotykają się w rok najazdu Szwedów na Rzeczpospolitą, czyli 1655. Zgodnie z umową zawartą przez Herakliusza Billewicza z ojcem Kmicica, Oleńka i Andrzej mają się pobrać. Pierwsza wizyta szlachcica w Wodoktach przebiega w miłej atmosferze, przypadają sobie do gustu. Niestety w niedługim czasie dochodzi do szeregu niechlubnych incydentów z udziałem Kmicica. Poinformowana o tym przez szlachtę laudańską Oleńka daje młodzieńcowi ultimatum: musi wybierać między nią a towarzyszami i zmienić swoje postępowanie. Mimo szczerych chęci nie udaje mu się to i gdy jego kompani zostają zamordowani Andrzej napada w akcie zemsty na majątek ich zabójców. Ścigany ukrywa się u Oleńki, która nie chce go znać. W odpowiedzi na jego list kobieta pisze, że będzie mogła mu wybaczyć dopiero, gdy wybaczą mu ci, których skrzywdził. Niepokorny szlachcic postanawia zdobyć dziewczynę po swojemu i porywa ją. Przeszkadza mu w tym Wołodyjowski, z którym się pojedynkuje. Niedługo po tym dochodzi do wydarzenia, które całkowicie dyskwalifikuje jego osobę w oczach dziewczyny. W Upicie książę Radziwiłł podpisuje umowę ze Szwedami i wszyscy oprócz Kmicica wypowiadają mu posłuszeństwo. Szlachcic nie może tego zrobić, gdyż przysięgał wierność księciu na krzyż i daje się przekonać, że był to jedyny ratunek dla kraju. Po wizycie u Bogusława i odkryciu prawdy Kmicic zmienia się i przyjmuje nazwisko Babinicz. Od tamtego momentu cechy pozytywne postaci przeważają nad negatywnymi słabościami. Jego najbardziej honorowy czyn to zniszczenie robiącego najwięcej szkód działa Szwedów w czasie obrony Jasnej Góry. Natomiast Oleńka przetrzymywana jest przez zakochanego w niej Bogusława Radziwiłła. Kmicic, który robi wszystko żeby ja uratować, gdy wreszcie dowiaduje się o miejscu jej pobytu musi bronić ojczyzny. Pod koniec powieści w roku 1657 rozczarowana Oleńka chce wstąpić do klasztoru. W tym samym czasie przywożą do Lubicza ciężko rannego Kmicica. Choć dziewczyna żarliwie modli się za jego duszę, nie potrafi mu wybaczyć. Do pojednania zakochanych dochodzi dopiero po mszy w Upicie, gdzie odczytany zostaje list Jana Kazimierza wychwalający bohaterskie czyny Kmicica. Młodzi zaręczają się, a Kmicic zostaje starostą upickim. Dzieje Kmicica to przejście kolejnych etapów przemiany od awanturnika, poprzez nieświadomą zdradę do pełnej poświecenia służby ojczyźnie i królowi. Motywuje go jednak nie tylko pragnienie działalności dla dobra Rzeczpospolitej, ale również chęć zdobycia ręki ukochanej. To właśnie miłość zmienia go i sprawia, że beztroski hulaka staje się przykładnym i oddanym żołnierzem, który dla kobiety swojego życia jest w stanie zrobić wszystko.

Także w powieści Michaiła Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata” spotykamy się z sytuacją, gdy miłość ocala bohaterów. Już sam autor nam to uświadamia rozpoczynając jeden z rozdziałów słowami: „Za mną czytelniku! Któż to powiedział ci, że nie ma już na świecie prawdziwej, wiernej i wiecznej miłości? A niechże wyrwa temu kłamcy jego plugawy język”. O tym, że taka miłość istnieje mistrz dowiedział się, gdy pewnego dnia spotkał w zaułku kobietę niosącą bukiet żółtych kwiatów. Uczucie poraziło ich jak grom i wiedzieli już, że są dla siebie stworzeni. Małgorzata miała 30 lat i była żoną wybitnego specjalisty, którego nie kochała. Mistrz natomiast odkąd wygrał pokaźną sumę pieniędzy, zamieszkał w małym domku i poświęcił się pisaniu książki o Poncjuszu Piłacie. Niestety książka nie ukazała się w prasie, a co więcej pojawiły się jej niepochlebne recenzje. Od tej pory mistrz zaczął podupadać na zdrowiu. Nie pomagała nawet obecność Małgorzaty, która robiła wszystko, żeby wydobrzał. Postanowiła, że przestanie żyć w kłamstwie i odejdzie od męża. Jednak tego samego dna do mieszkania mistrza wtargnęli obcy ludzie, a on sam wyszedł na mróz i obezwładniony strachem udał się do kliniki dla umysłowo chorych. Mimo że nie dawał znaku życia, jego ukochana rozpaczliwie próbowała go odnaleźć. Okazja trafiła się, gdy pewnego dnia do siedzącej na ławce obok Kremla podszedł Asasello i powiedział, ze pewien cudzoziemiec byłby szczęśliwy, gdyby towarzyszyła mu na balu. Choć początkowo nie chciała się na to zgodzić, po tym jak zaczął cytować fragmenty książki mistrza zmieniła zdanie. W zamian za bycie królową balu Woland spełnił jej życzenie i mistrz powrócił. Losy bohaterów zostały przesądzone. Zdecydowano, że choć nie zasłużyli na światłość z pewnością należy im się spokój. Asasello poczęstował ich winem, którego okazało się trucizną. Nie umarli jednak, ale wzbili się w przestworza na koniach. Tam mistrz spotkał Poncjusza Piłata zadręczającego się myślą o Jeszui. Krzyk mistrza uwolnił go i rozbił góry, za którymi znajdował się domek, w którym kochankowie mieli spędzić wieczność. Z pewnością ich losy nie potoczyłyby się tak szczęśliwie, gdyby nie determinacja z jaką Małgorzata walczyła o mistrza. Wiedziona miłością nie poddała się i zbratała się nawet z siłami nieczystymi, by go odzyskać. Siła miłości uratowała nie tylko jego, ale tez i ją, nadając jej życiu sens.

Podsumowując pragnę zauważyć, że miłość jako moty literacki cieszy się niesłabnącą popularnością. Dzieje się tak dlatego, że jest ona uczuciem bardzo bliskim człowiekowi, nadającym jego życiu głębszy sens, a zarazem tajemniczym i nieobliczalnym. W powieści sposób budowy wątku miłosnego ma ogromny wpływ na jej kluczowy charakter. Mam nadzieje, że nawiązując do wybranych przykładów udało mi się to udowodnić, a także pokazać dwa oblicza miłości: siłę błogosławiącą oraz przeklętą.

strona:    1    2    3    4    5  





Miłość jako siła budująca lub niszczącą życie bohaterów literackich. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Miłość wymyka się spod wszelkich prób opisu, klasyfikacji, dogłębnego poznania. Jest rzeczywistym żywiołem, którego działania możemy czasami ograniczyć lub nimi pokierować, ale nie możemy w pełni okiełznać.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna, w ciekawy sposób odwołuje się do filozofii miłości. Lektury dobrane poprawnie.

Miłość - błogosławieństwo czy przekleństwo? Omów, odwołując się do wybranych przykładów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Pisarze wszystkich epok i nurtów nawiązują do niego, pokazując miłość w różnych odsłonach, zarówno jako siłę niszczącą, jak i ocalającą.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i dojrzała. Przejrzysty język, poprawny konspekt.

Miłość błogosławieństwo czy siła fatalna? Omów zagadnienie na przykładzie wybranych lektur

Ocena:
20/20
Teza: Miłość jest jednym z najpopularniejszych motywów literackich. Miłość jest przedmiotem fascynacji i źródłem inspiracji dla twórców sztuki, literatury i psychologii.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata, ciekawa prezentacja pps i zilustrowane cytaty.

Literackie portrety kochanków. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Dla większości męskich kochanków miłość to zawsze skomplikowane i trudne uczucie, które niejednokrotnie nieodwracalnie zmienia ich życie.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca nietypowa, ukazująca motyw miłości, skupiając się na portretach literackich mężczyzn - kochanków.

Najciekawsze pary kochanków w literaturze różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Literatura pełna jest kreacji par zakochanych. Bogactwo emocji, które towarzyszą rozwojowi miłości sprawia, że jest ona niewyczerpanym źródłem utworów literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca napisana płynnym i poprawnym stylistycznie językiem. Pokazuje, dzięki wielości przytoczonych bohaterów, jak wiele jest kochających się par w literaturze.

Dawne i współczesne obrazy trudnej miłości w literaturze

Ocena:
20/20
Teza: Najciekawszymi portretami kochanków są ci, którzy o spełnienie miłości musieli walczyć z przeciwnościami losu.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca dojrzała. Odnosi się do wielu współczesnych utworów, także spoza kanonu lektur, dzięki czemu w różnorodny sposób realizuje temat.

Sposoby mówienia o miłości w różnych epokach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Na pytanie o istotę miłości próbowało i próbuje sobie odpowiedzieć wielu. Nie dziwi więc fakt, że także najwrażliwsi - poeci, często poruszają ten temat w swoich utworach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana. Zawiera głęboka analizę i interpretacje przytoczonych utworów poetyckich.

Romantyczna nieszczęśliwa miłość i jej konsekwencje w życiu twórców i bohaterów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Wpływ miłości możemy obserwować nie tylko w kreacji bohaterów literackich, ale także w życiu prywatnym ich twórców.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni odzwierciedla temat. Ukazana jest zarówno biografia autorów, jak i przeżycia bohaterów. Poprawny konspekt.

Miłość fatalna, sentymentalna i spełniona. Porównaj obrazy miłości, odnosząc się do kontekstu epoki

Ocena:
20/20
Teza: Sentymentaliści, romantycy i pozytywiści, mimo iż ukazywali podobne uczucia, robili to zupełnie inaczej.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, posiada czytelną konstrukcję. Bogata bibliografia, poprawny język.

Motyw miłości w literaturze. Porównaj i zanalizuj wybrane literackie obrazy miłości, odnosząc je do kontekstu epoki.

Ocena:
20/20
Teza: „Czym jest miłość (...)? Hej, nauczyciele dajcie określenie zwięzłe a soczyste”

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna, oparta na powszechnie znanych lekturach, ujmująca kilka wybranych epok.

Jak wpływa miłość na człowieka? Przedstaw i zanalizuj problem w literaturze różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Uczuciowe rozterki, wahania, nagłe zmiany planów wbrew powziętym wcześniej decyzjom czynią zakochanych bohaterów bliższymi odbiorcy.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawnie uargumentowana teza. Szczegółowy plan wydarzeń. Dobry styl wypowiedzi.

Związek miłości i cierpienia w literaturze. Porównaj realizacje obydwu motywów w wybranych utworach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Świat pełen jest sprzeczności i może właśnie dlatego najwznioślejsze uczucie musi zawsze wiązać się z bólem, stratą czy rozpaczą.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca pokazuje jak często miłość splata się z cierpieniem. Wyraźne przykłady i logiczna kompozycja zasługują na uznanie.

Omów dylematy miłosne bohaterów literackich różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Literatura często ukazuje miłosne dylematy kochanków, podkreślając jak skomplikowane i nieprzewidywalne, a czasem kapryśne jest to uczucie i jak często prowadzi do tragedii.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta, podkreślająca, że dylematy miłosne najczęściej kończą się tragedią. Poprawna bibliografia i plan pracy.

Destrukcyjna siła miłości u bohaterów tragicznych. Omów wybrane przykłady na podstawie wybranych bohaterów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Najbardziej fascynujące są miłości destrukcyjne, które zmieniają bieg akcji, powodując najczęściej tragizm poddanych jej bohaterów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w ciekawy sposób realizuje temat. Bogata bibliografia.

Literackie historie miłości. Zaprezentuj zagadnienie w oparciu o wybrane przykłady literatury polskiej i obcej

Ocena:
20/20
Teza: W literaturze spotykamy zarówno szczęśliwe, jak i nieszczęśliwe, tragiczne, jak i spełnione historie miłosne.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca napisana lekkim językiem, opiera się na typowych przykładach.

Wielkie miłości polskich romantyków i ich wpływ na twórczość poetycką

Ocena:
20/20
Teza: Pierwsze miłości i rozterki poetów i pisarzy romantycznych są odzwierciedlone w ich dziełach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w sposób kompletny realizuje temat, poszczególne utwory zanalizowane zostały szczegółowo.

Dylematy miłosne kochanków wybranych epok literackich. Omów temat na przykładach z różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Mimo iż uczucie miłości budzi skojarzenia na wskroś pozytywne, czasem wiąże się z dylematami kochanków.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca samodzielna, przemyślana. Dobrze sprecyzowane wnioski, ciekawie przytoczone lektury.

Miłość przyczyną tragedii w literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Literatura najczęściej przeczy szczęśliwemu wizerunkowi miłości, ukazując jej zgubne skutki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, spójna, odwołująca się do najwłaściwszych lektur.

Serce czy rozum? - rozważ problem, odwołując się do wybranych utworów z literatury polskiej i obcej XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Literatura pokazuje, że jeśli zdecydujemy się na to, by kierować się wyłącznie rozumem, lub wyłącznie sercem, nigdy do końca nie będziemy szczęśliwi.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca standardowa. Zawiera wszystkie niezbędne elementy.

Miłość i śmierć w wybranych utworach literackich i w sztuce

Ocena:
20/20
Teza: Miłość i śmierć w literaturze i kulturze – popularność omawianych motywów.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni realizuje temat. Ciekawe przykłady oraz wnioski.

Przedstaw literackie wizerunki ukochanych w różnych epokach w oparciu o wybrane utwory

Ocena:
20/20
Teza: Ogromna i porażająca siła miłości łącząca poszczególnych kochanków.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta, ukazująca właściwie wybranych bohaterów.

Nieszczęśliwe pary. Omów temat na wybranych przykładach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Literatura ukazuje nieporównywalnie więcej nieszczęśliwych, zagubionych, pogmatwanych uczuć.

Ocena opisowa nauczyciela: Przejrzysta, przemyślana praca, oparta na właściwie dobranych przykładach.

Omów funkcjonowanie motywu nieszczęśliwej miłości na wybranych przykładach z literatury polskiej i obcej

Ocena:
20/20
Teza: „Miłość niejedno ma imię” – różne rodzaje miłości nieszczęśliwej odzwierciedlone w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna, odzwierciedlająca tezę.

Obrazy trójkątów miłosnych w literaturze. Omów różne ich przedstawienia w kontekście obyczajowości i etyki epok, z których pochodzą

Ocena:
20/20
Teza:

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowa, oparta na wielu przykładach z różnych epok literackich.

Motyw miłości w literaturze. Omów różne jego wersje na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Motyw miłości w literaturze realizowany jest w różnych wersjach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca obszerna, świadczy o samodzielnym myśleniu autora.

Miłość metafizyczna i flirt. Porównaj różne ujęcia miłości, odwołując się do wybranych utworów literackich różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Prawdziwe szczęście daje tylko miłość metafizyczna, flirt jest krótkowzroczną grą towarzyską.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo realizuje tezę. Przemyślana kompozycja, poprawna bibliografia.

Słynne historie miłosne. Omów temat odwołując się do wybranych utworów literackich.

Ocena:
20/20
Teza: Miłość jest niezwykle popularnym literackim tematem.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca spójna, przemyślana. Poprawna bibliografia i ramowy plan prezentacji.

Czy miłość to błogosławieństwo czy przekleństwo?

Ocena:
20/20
Teza: "[Miłość] jest to jeden z centralnych problemów życia ludzkiego, a zarazem jeden z centralnych tematów refleksji".

Ocena opisowa nauczyciela: Praca konkretna i na temat.

Język wyznań miłosnych. Rozważ temat na wybranych przykładach tekstów literackich.

Ocena:
20/20
Teza: Omówienie języka wyznań miłosnych na przestrzeni epok literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Świetna praca szczegółowo realizująca temat!

Różne typy miłości w literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Możemy mówić o miłości spełnionej i niespełnionej, destrukcyjnej, tragicznej, duchowej i fizycznej, zmysłowej, ślepej, a także o miłości wielkiej, zdolnej przezwyciężyć nawet śmierć.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo charakteryzuje różne rodzaje miłości i ukazuje je w oparciu o wybrane lektury.

Miłość nieszczęśliwa wyznacznikiem losu bohatera. Omów na wybranych przykładach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Rola nieszczęśliwej miłości w życiu bohaterów literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca spójna, poszczególne literackie przykłady poprawnie dobrane. Czytelna konstrukcja i właściwe wnioski.

Miłość. Złudne szczęście, ulotna chwila, źródło cierpienia. Omów różne ujęcia motywu miłości

Ocena:
20/20
Teza: Miłość ukazana w literaturze zazwyczaj uczucie złudne, które trwa zdecydowanie za krótko, a często przynosi cierpienie.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, oparta na kilku różniących się przykładach literackich, pokazująca bogactwo tematu.

Postacie literackie w przyjaźni, miłości i innych związkach. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Postacie literackie w przyjaźni, miłości i innych związkach. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w ciekawy sposób realizuje temat, pokazując różnorodność literackich relacji i związków.

Przedstaw i porównaj różne koncepcje miłości. Omów temat, odwołując się do literatury średniowiecza, renesansu i romantyzmu

Ocena:
20/20
Teza: Różnorodne sposoby realizacji motywu miłości w literaturze minionych epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, ukazuje bardzo różne rodzaje miłości.

Przedstaw i porównaj koncepcje miłości ukazane w literaturze epok romantyzmu i Młodej Polski

Ocena:
20/20
Teza: Trudno mówić, że w okresach romantyzmu i Młodej Polski występował tylko jeden model miłości, podejście do tego uczucia w obu epokach znacznie się różniło.

Ocena opisowa nauczyciela: Przemyślana i dojrzała praca. Dobra argumentacja i poprawne wnioski.

Słynne historie miłosne. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów literackich.

Ocena:
20/20
Teza: Słynne historie miłosne ukazują jak różnorodne może być postrzeganie uczucia miłości.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca pokazująca archetypowe przykłady wykorzystania motywu miłości w starożytności i średniowieczu.

Jak kobiety poetki mówią o miłości. Uzasadnij dobór utworów do Twojej antologii

Ocena:
20/20
Teza: Każda z artystek inaczej odczuwa i innymi słowami opisuje uczucie zakochania.

Ocena opisowa nauczyciela: Bogata i ciekawa bibliografia.

Liryka erotyczna - Od Jana Kochanowskiego do Haliny Poświatowskiej. Zanalizuj różne ujęcia motywu miłości w polskiej poezji

Ocena:
20/20
Teza: Temat miłości jest uniwersalny, zaś liryki miłosne pochodzące z różnych epok są czytelne także i dziś.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, poprawna bibliografia i ramowy plan prezentacji.

Różne oblicza miłości. Rozwiń temat odwołując się do wybranych utworów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Miłość ma tak wiele twarzy, że nie sposób interpretować ją jednoznacznie.

Ocena opisowa nauczyciela: Bogata w przykłady, pokazująca różne oblicza miłości prezentacja.

Kształtowanie się idei wielkiej miłości od czasów starożytnych do romantyzmu. Omów na wybranych przykładach z literatury polskiej i powszechnej

Ocena:
20/20
Teza: Kształtowanie się idei miłości miało wiele etapów i odsłon w zależności od rozumienia tego pojęcia.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, pokazuje różne sposoby rozumienia miłości.

Miłość jako siła niszcząca. Omów na dowolnych przykładach.

Ocena:
20/20
Teza: Motyw miłości niszczącej realizowany jest w literaturze w różnych wersjach.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna prezentacja pokazujące różne oblicza niszczącej siły miłości w różnych epokach literackich.

Motyw nieszczęśliwej miłości w epoce romantyzmu. Przeanalizuj temat, odwołując się do wybranych utworów

Ocena:
20/20
Teza: W romantyzmie miłość jest uczuciem tragicznym, ponieważ nie może się spełnić na ziemi.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja dojrzała, dobrze dobrane przykłady literackie.

Miłość romantyczna a miłość pozytywistyczna. Porównaj dwa modele opisu uczucia na wybranych przykładach z literatury epok

Ocena:
20/20
Teza: Romantyzm i pozytywizm to epoki, które realizują dwa różne modele miłości.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje tezę i odpowiada kryteriom oceny prezentacji maturalnej.

Motyw miłości romantycznej w literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Miłość jest jednym z ważniejszych tematów literatury romantycznej. Według romantyków jest związkiem dusz, nie ciał. W romantyzmie jest uczuciem tragicznym, które nie może się spełnić na ziemi.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, napisana dojrzałym językiem. Autor w pełni uzasadnił postawioną tezę.

Miłość to uczucie budujące czy niszczące? Przedstaw problem w oparciu o znane ci utwory literackie

Ocena:
19/20
Teza: Choć próby zdefiniowania miłości podejmowano już w czasach starożytnych, nadal pozostaje najbardziej tajemniczym uczuciem, do którego przeżywania zdolny jest człowiek.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta, napisana poprawnym językiem, jasno określony i zrealizowany wątek.

Motyw miłości tragicznej w wybranych utworach literackich

Ocena:
19/20
Teza: Motyw miłości jest tak popularny, że trudno wyobrazić sobie istnienie wielkiej literatury bez wątków tragicznego uczucia, zmieniającego losy głównych bohaterów.

Ocena opisowa nauczyciela: Zwięźle i ciekawie połączony motyw cierpienia z miłością na wybranych przykładach. Poprawny język i stylistyka wypowiedzi.

Literackie pary szczęśliwych i nieszczęśliwych kochanków. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Kochankowie to w literaturze jeden z najczęściej pojawiających się motywów. Świadczyć o tym może chociażby bogactwo literackich par, których losy nierzadko zapierają czytelnikowi dech w piersi.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo bogata w liczne literackie przykłady. Liczna bibliografia.

Różne koncepcje romansu. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów literackich i filmowych

Ocena:
19/20
Teza: Romans w literaturze i filmie nie zawsze przedstawiany jest w sposób stereotypowy

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawie przedstawione argumenty, poprawny styl i język.

Rola pocałunku w literaturze i sztuce

Ocena:
19/20
Teza: Okazuje się więc, że pocałunek to coś znacznie ważniejszego niż tylko dostarczanie sobie i drugiej osobie przyjemności.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna. Mnóstwo przykładów z różnych dziedzin sztuki. Bogata treść i prezentacja pps.

Uniwersalizm tematu miłości. Przedstaw tezę opierając się na przykładach literackich

Ocena:
19/20
Teza: Miłość, ze wszystkimi swoimi odcieniami była, jest i z całą pewnością będzie jednym z najpopularniejszych tematów literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Oryginalne i twórcze ujęcie tematu. Duża dojrzałość i konsekwencja w prowadzeniu tematu.

Miłość sentymentalna i romantyczna. Przedstaw podobieństwa i różnice na przykładzie wybranych lektur

Ocena:
19/20
Teza: Sposoby opisu doznań miłosnych sentymentalistów i romantyków różnią się znacząco, choć dotyczą tych samych uczuć.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w ciekawy sposób zestawia ze sobą dwa sposoby myślenia o miłości. Poprawny język i konspekt.

Portrety literackich kochanków. Zaprezentuj na wybranych utworach literackich różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Wiele jest przykładów literackich kochanków potwierdzających tezę, że egzystencja bez miłości nie jest możliwa.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawie przedstawia motyw kochanka w literaturze. Poprawny język, tylko kilka drobnych usterek.

Od uwielbienia do wzgardy. Omów motyw miłości romantycznej, odwołując się do wybranych utworów literackich

Ocena:
19/20
Teza: „Miłość nie jedno ma imię” głosi stare polskie powiedzenie. Potrafi wynieść go na szczyt, obdarzyć pełnią szczęścia, ale może także rzucić w najgłębszą przepaść, doprowadzić do nienawiści i wzgardy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, teza w pełni uargumentowana. Dobry styl wypowiedzi.

Miłość szczęśliwa jako motyw literacki. Omów, odwołując się do wybranych utworów z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Miłość uznawana jest za sens ludzkiego życia. Czyni je prawdziwym i w pełni szczęśliwym.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawnie skonstruowana. Odwołuje się do wielu różnorodnych utworów. Poprawny konspekt pracy.

Zaprezentuj różne sposoby przedstawienia motywu miłości i określ ich funkcję w oparciu o dowolnie wybrane przykłady

Ocena:
19/20
Teza: Miłość jest zbyt skomplikowanym uczuciem, aby utożsamiać ją z jednym pojęciem, stanem ducha. Wymyka się wszelkim stereotypom, ponieważ potrafi jednocześnie tworzyć i zabijać, uszczęśliwiać i niszczyć.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawnie napisana.

Ukaż różne oblicza miłości w twórczości Adama Mickiewicza i Aleksandra Fredry

Ocena:
19/20
Teza: Miłość u Mickiewicza i Fredy to dwa zupełnie przeciwne sobie jej ujęcia.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo analizuje temat. Momentami sprawia wrażenie zbyt "przegadanej", można więc skrócić niektóre jej fragmenty, bądź ograniczyć poruszone wątki.

Etos miłości romantycznej w literaturze romantyzmu i dziełach literackich późniejszych epok. Omów problem na wybranych przykładach.

Ocena:
19/20
Teza: J. W. Goethego: „Czym jest dla naszego serca świat bez miłości! Czym jest latarnia magiczna bez światła!”

Ocena opisowa nauczyciela: Praca skupia się głównie na romantycznych utworach. Poprawna kompozycja i styl pracy.

Omów różne oblicza miłości w wybranych tekstach literatury polskiej

Ocena:
19/20
Teza: Mówiąc o różnych obliczach miłości, spotykamy między innymi miłość rodzicielską, miłość do ojczyzny i miłość między dwojgiem kochanków.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje różnorodne oblicz miłości. Bogate przykłady literackie, dobra argumentacja.

Na wybranych przykładach literackich omów, jak literatura ukazuje narodziny miłości

Ocena:
19/20
Teza: Moment narodzin miłości znanych literackich kochanków i jego konsekwencje.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca pokazuje jak rodziły się ważne literackie miłości i jakie te uczucia miały konsekwencje.

Liryka miłosna od antyku do oświecenia. Analizując wybrane teksty omów sposoby wyrażania uczuć w literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Obraz miłości i wynikający z niego sposób wyrażania uczuć, w liryce zależą przede wszystkim od epoki literackiej, w której dane dzieło powstało.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w czytelny sposób ukazuje jak w kolejnych epokach postrzegano w literaturze miłość.

Zaprezentuj i porównaj literackie sylwetki bohaterów, w życiu których miłość musiała ustąpić innym wartościom. Wykorzystaj teksty z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Miłość - czy zawsze jest najważniejsza, czy czasem jest na drugim planie?

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja spełnia wszystkie wymogi formalne i merytoryczne.

Obraz miłości w lirykach mężczyzn i kobiet. Przedstaw na podstawie wybranej literatury

Ocena:
18/20
Teza: Poetki i poeci różnych epok inaczej przedstawiali uczucie miłości.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawy temat pracy - wiele przykładów literackich z różnych epok, ciekawe wnioski.

Motyw miłości i śmierci. Przedstaw na wybranych przykładach literackich

Ocena:
18/20
Teza: Miłość i śmierć w literaturze to nierozerwalne uczucia.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca na odpowiednio dobranych przykładach literackich ilustruje postawioną tezę. Poprawna bibliografia.

Różne wizerunki miłości mężczyzny i kobiety. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
18/20
Teza: Miłość staje się czasem fundamentem szczęścia, błogosławieństwem, siłą budującą, częściej jednak niesie ze sobą smutek, ból, rozczarowanie.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca napisana na temat, przemyślana.

Miłość. Siła zbawcza czy niszcząca? Przedstaw na wybranych literackich pozycjach

Ocena:
18/20
Teza: Miłość z jednej strony może być dla człowieka fatalną i niszczącą siłą destrukcyjną, przekleństwem, natomiast z drugiej strony może być darem, nieopisanym szczęściem, błogosławieństwem.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, choć stereotypowa. Autor we właściwy sposób argumentuje tezę.

Motyw miłości w literaturze różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Każdy z utworów wykorzystujący topos miłości przestawia go inaczej. Spowodowane jest to tym, że autorzy poszczególnych dzieł tworzyli w innych epokach oraz mieli inne spojrzenie na miłość.

Ocena opisowa nauczyciela: Przedstawiono trzy różnorodne ujęcia miłości, poprawnie argumentując tezę. Ciekawa analiza wybranych utworów poetyckich.

Motyw nieszczęśliwej miłości w literaturze

Ocena:
18/20
Teza: Zastanawiający jest fakt, że autorzy ukazujący w swoich dziełach miłość, bardzo często opisują jej złą stronę. Uczucie to przedstawione jest w sposób negatywny, pesymistyczny.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa teza, poparta właściwą argumentacją. Poprawny konspekt.

Różne oblicza miłości. Przedstaw na przykładach z literatury i sztuki

Ocena:
18/20
Teza: Choć przywykło się kojarzyć miłość z uczuciem łączącym kobietę i mężczyznę, w literaturze i sztuce możemy odnaleźć wiele różnorodnych jej rodzajów.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca ukazująca jak wiele obliczy może mieć miłość. Bogate przykłady literackie.

Różne ujęcia miłości w literaturze, malarstwie i filmie. Przedstaw na podstawie wybranych dzieł

Ocena:
18/20
Teza: Miłość to motyw występujący często nie tylko w literaturze, ale i w innych dziedzinach sztuki. Za każdym razem przybiera on inną postać i pełni inne funkcje.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo przedstawia różne rodzaje miłości. Krótki plan, poprawna bibliografia.

Miłość i nienawiść jako uczucia pozornie przeciwstawne. Omów, analizując utwory literackie z różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Dla wielu pisarzy, poetów i dramaturgów konflikt miłości i nienawiści był inspiracją do tworzenia dzieł.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, zawiera wiele logicznych argumentów.Niektóre z nich przedstawione zostały zbyt skrupulatnie.

Rola miłości w życiu bohaterów literackich. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
18/20
Teza: Rola miłości w wyborach bohaterów literackich wielokrotnie jest kluczowa dla ich przyszłych losów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przeciętna, choć napisana sprawnie i poprawnym językiem. Drobne usterki.

Różne modele miłości romantycznej w świetle utworów Mickiewicza, Słowackiego i Fredry

Ocena:
18/20
Teza: W romantyzmie obok wizerunków miłości tragicznej możemy znaleźć przykłady spełnionego uczucia.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Poprawny język wypowiedzi. Dobrze skonstruowany konspekt.

Romantyczna miłość i jej konsekwencje. Przedstaw na wybranych utworach

Ocena:
18/20
Teza: Epoką, której główny temat stanowiła miłość, był romantyzm. Obok wiary to właśnie „czucie” uznawano za najwyższą wartość.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca interesująca, pokazująca różne odcienie romantycznej miłości. Poprawnie skonstruowany konspekt.

Wpływ miłości na wybory moralne bohaterów. Przedstaw na dowolnie wybranych tekstach literackich

Ocena:
18/20
Teza: Miłość może zarówno pozytywnie, jak i negatywnie wpływać na wybory bohaterów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Przejrzysta kompozycja. Dobry plan pracy.

Kochankowie wszech czasów. Omów ich kreacje w oparciu o literaturę światową różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Literatura światowa wprowadziła do kultury niezapomniane i ponadczasowe wizerunki par kochanków.

Ocena opisowa nauczyciela: Zwięzła i przejrzysta praca. Poprawna bibliografia i plan prezentacji. Sprawny język wypowiedzi.

Słynne historie miłosne. Omów temat, analizując wybrane utwory literackie

Ocena:
18/20
Teza: miłość to uczucie najpiękniejsze. Daje radość i szczęście, ale potrafi także zadać ból, a nawet zabić.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, zawiera trafne przykłady. Przejrzysta kompozycja.

Różne wizje miłości na przykładzie utworów z trzech wybranych epok

Ocena:
17/20
Teza: Ślady miłości odnajdziemy w niezliczonych ilościach obrazów, rzeźb, utworów muzycznych, a przede wszystkim w literaturze, niezależnie od epoki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, przedstawia wizję miłości na przestrzeni kilku epok.

Różne oblicza miłości. Przedstaw wykorzystując utwory dramatyczne oraz muzyczne

Ocena:
17/20
Teza: Nikt nie potrafi żyć bez miłości, o czy możemy się również przekonać czytając wiele wybitnych dzieł literackich, a także słuchając utworów muzycznych.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przeciętna, a lektury tendencyjne. Temat poprowadzony poprawnie, bez większych usterek.

Hymn o miłości uczyń punktem wyjścia do rozważań o miejscu motywu miłości w literaturze

Ocena:
16/20
Teza: Utwór Świętego Pawła jest uniwersalny, w wielu późniejszych utworach można odnaleźć część cech miłości opisanych w "Hymnie o miłości".

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Nie wyczerpuje jednak w pełni tematu.