Pogotowie maturalne: Motywy literackie - Motyw cierpienia


Jaki wpływ mają negatywne przeżycia na losy człowieka? Odpowiedz na pytanie na podstawie wybranych utworów literackich


Jak mówi „Słownik języka polskiego” cierpieć oznacza odczuwać, przeżywać, znosić ból fizyczny lub moralny, boleć nad czymś lub z powodu czegoś, doznawać czegoś przykrego. Cierpienie jest nieodłącznie wpisane w naszą egzystencję. Spotykamy się z nim niezależnie od tego, czy tego pragniemy czy nie. Jest nierozerwalnie związane z naszym życiem, a więc nieuniknione. To czy stanowi ono dla nas jakąkolwiek wartość i jak do niego podchodzimy zależy w dużej mierze od nas samych, naszego światopoglądu, przekonań religijnych, wcześniejszych doświadczeń. W głębi każdego z nas istnieje przekonanie, że istota ludzka jest stworzona do radości i szczęścia, dlatego właśnie dla wielu ludzi uczucie cierpienia jest czymś niechcianym i pozbawionym sensu. Istnieją jednak jednostki, które uważają, że cierpienie nadaje sens ludzkiej egzystencji, pozwala poznać siebie, siłę własnego charakteru i wytrwałość. To swoisty paradoks – z jednej strony cierpienie ma wymiar powszechny i uniwersalny, z drugiej każdy z nas nadaje mu niepowtarzalny i indywidualny charakter. Odzwierciedleniem i dowodem wszechobecności oraz powszechności cierpienia w życiu człowieka jest literatura. Od początku jej istnienia odnajdujemy w niej bogate świadectwa ludzkich tragedii i dramatów. Literatura daje wiele wzorców bohaterów, którzy cierpią i zarazem szukają sensu tego cierpienia. Godzą się na nie lub próbują z nim walczyć.

Książką, która w pewien sposób kulminuje różne aspekty cierpienia jest ‘ wierna rzeka ‘ Stefana Żeromskiego. W powieści tej obserwujemy cierpiącą matkę księżnę Odrowążową, która przez długi czas żyła w niewiedzy, nie miała bowiem pojęcia co dzieje się z jej synem -powstańcem. Cierpiał sługa Szczepan Podkurek, który w trudnych warunkach nie mógł zaznać spokojnej starości. Cierpiał rosyjski oficer Wiesycyn – zakochany bez wzajemności w panience Mii. Cierpiał również sam Książe Józef Odrowąż. Jego ból miał zarówno wymiar fizyczny – spowodowany licznymi ranami zaznanymi podczas walki o ojczyzn, a także wymiar moralny. Mężczyzna wiedział w jak złym położeniu była Polska, lecz nie zamierzał się poddawać. Jego postawę obrazuje cytat : „ Nagle we wschodniej stronie, od Bolmina, rozległ się łoskot armatniego strzału. Po nim drugi… trzeci… Ten dźwięk obudził Zycie. Coś w całym jestestwie drgnęło i ruszyło siły. Bitwa! Do broni! Do szeregu! Począł w tamtą stronę czołgać się na czworakach, bruzdą, co tchu! „ Odosobnieniem fizycznego i psychicznego cierpienia jest również kolejny bojownik sprawy narodowej ojciec Salomei Antoni Brynicki. Umarł on w wyniku zadanych ran, zostawiając swoją udręczoną córkę, która była pewnego rodzaju skupiskiem bólu. Żyła ona od dłuższego czasu w stresie, strachu, niepewności. Nie było wieczora, kiedy spokojnie, bez lęku mogłaby się położyć spać. Zdawała sobie sprawę z tego, że każdej nocy mogła zostać wyrwana ze snu przez pukanie Rufki, które było swoistym ostrzeżeniem przed nadciągającym wrogiem. Salomea, była uosobieniem piękna, delikatności, naturalności. Jednak w zaistniałych warunkach dziewczyna musiała znaleźć w sobie ogromną siłę. Panna z narażeniem życia zajęła się powstańcem, leczyła go i ukrywała przed węszącymi Moskalami. Z biegiem czasu między powstańcem a panienką zawiązała się głęboka miłość, on był w jej oczach bohaterem, ona aniołem opiekuńczym. Młodzian zdrowiał i okazał się mężczyzną niezwykle pięknym. Byli szczęśliwi, zapomnieli o całym świecie. Kres idylli przyniosła wizyta matki księcia Józefa. Księżna posługując się techniką manipulacji rozdzieliła zakochanych. Książe pomimo początkowej woli związania się z Miją, ostatecznie uległ umiejętnym perswazjom matki. Tym samym skazał na udrękę nie tylko Salomeę, ale również siebie i nienarodzone dziecko, o którego istnieniu nie miał pojęcia. „ Wierną rzekę” można nazwać małą encyklopedią cierpienia, ponieważ praktycznie wszystkie podjęte decyzje okupione zostały bólem.

Cierpimy sami, ale też potrafimy identyfikować się z cierpieniem innych, współodczuwać z nimi, współczuć. Dlatego głównym problemem, jaki chciałabym rozważyć jest ból, jaki odczuwają współcześni nastolatkowie. Z całą pewnością ich cierpienie jest odmienne niż reprezentują przedstawiciele innych epok literackich.

Głównym bohaterem powieści Daniela Senderka Pt. „SMS Słowa Mają Siłę” i zarazem jej narratorem jest - jak to o sobie sam mówi - 23-letni wrak czuciowy - Daniel, Denis, Miś. Pod tymi trzema określeniami ukrywa się chłopak niezwykle wrażliwy, inteligentny, ale zarazem bardzo nieszczęśliwy. Główną przyczynę cierpienia chłopaka można poznać już na początku książki. Pisze on o sobie: „nie jestem szczytem kobiecych marzeń. Nie jestem nawet takich marzeń równiną. Jestem jedną wielką depresją. Natura poskąpiła mi urody. Nie dostałem pięknej twarzy boysbandowca. Nie dostałem promiennego uśmiechu. Nie dostałem nawet normalnego głosu.. ale w naturze musi być przecież równowaga. Dostałem w zamian wielkie kochające serce”. <- Owszem, Daniel miał serce, nawet bardzo duże serce, które jak się później okazało stało się źródłem tragedii.

Bohater chciał poznać Nadię, najpiękniejszą dziewczynę z Włodawy, która poza atrakcyjnym wyglądem nie odznaczała się żadnymi zaletami. Zdawała sobie sprawę z tego jak silnie oddziałuje na mężczyzn i skrzętnie do wykorzystywała, nie licząc się nawet z uczuciami swojego chłopaka. Pomimo wszelkich negatywnych opinii jakie Daniel słyszał o Nadii, chciał na własnej skórze przekonać się jaka jest naprawdę. Niestety, jego niepewność siebie sprawiła, że zdobył się jedynie na kontakt smsowy. W książce tej telefon stał się narzędziem w rękach przewrotnego, zdeterminowanego uwodziciela, który wstydził się swojego wyglądu, musiał więc znaleźć inne oręże i tak właśnie stał się „magiem słów”. Wirtualny kochanek pojawiał się, znikał, kusił. Nie kusił obietnicami, co raczej tajemnicą swojej prawdziwej tożsamości. Nadia oczarowała się jego smsową postacią. Jednak mimo to Daniel ciągle się obawiał, że gdy dziewczyna dowie się, że to on jest smsowym adoratorem zerwie znajomość. Potwierdzają to słowa bohatera: „Wiedziałem, że Miś będzie żył do chwili, w której Nadia dowie się, kto nim jest. Rozczarowanie moją osoba okaże się tak wielkie, że sama bardziej ode mnie pożałuje nadejścia tego dnia.” Wraz z upływem czasu niepewność jaką odczuwała Nadia odnośnie osobowości Misia rosła, a wszystkie pozytywne emocje zaczęły przemieniać się w koszmar. W efekcie gdy dziewczyna poznała jego tożsamość, rzeczywiście nie zareagowała pozytywnie. Jednak w dużej mierze było to spowodowane postawą samego Daniela, który ponad wnętrze człowieka przekładał swoją powierzchowność. Słuszność tego stwierdzenia, wynika również z faktu, że pod koniec książki dowiadujemy się, że Denis poznał dziewczynę, która zaakceptowała jego wygląd. Zatem rodzaj cierpienia, jakie odczuwał można nazwać takim, które sam na siebie sprowadził. Adam Mickiewicz napisał: „cierpi, bo służy sobie za kata, sam sobie robi koło i sam się w nie wplata”.Ten cytat doskonale obrazuje postawę chłopaka. Daniel nie potrafił poradzić sobie ze swoim wyimaginowanym cierpieniem, powoli coraz bardziej pogrążał się w odmęcie bólu i rozpaczy.

Kolejnym i może niecodziennym aspektem cierpienia jakie chciałam przedstawić jest ból, spowodowany wewnętrznym strachem przed osobami wyższymi rangą. Takim cierpiętnikiem jest właśnie egzekutor Czerwiakow – bohater jednego z opowiadań Antoniego Czechowa. Męźczyzna będąc w teatrze kichnął i obryzgał siedzącego przed nim Brizżałowa. Pomimo, iż dyrektor nie czuł w stosunku do niego złości Czerwiakow podejmował coraz to nowe sposoby zmazania swojej winy, które jedynie pogarszały jego sytuację. Ten wydawać by się mogło niewiele znaczący incydent, spowodował swoistą tragedię bohatera, Czerwiakow w stanie skrajnej rozpaczy po prostu umarł. Nieuzasadnione poczucie winy, które odczuwał załamało go. Nadał on wypadkowi rangę katastrofy. Ta zabawna, shiperbolizowana sytuacja ukazuje zależność ludzi o niższym stopniu w dawnej rosyjskiej tabeli rang urzędniczych od tych wysoko postawionych .Przedstawia ona również presję i zależność jaką wywierały ówczesne władze na swoich obywateli.

Reasumując: w istnienie świata ludzkiego została wpisana miłość, tęsknota, wdzięczność, ale również ból, nienawiść, cierpienie. To wszystko jest nieprzemijalne. Dopóki istniejemy będziemy poddawani zarówno cierpieniu jak i szczęściu. Nie ma róży bez kolców i życia bez cierpienia. Jednak w miarę możliwości powinniśmy ból który nas dotyka każdego dnia minimalizować. Świat idzie na przód, jednak rozwijająca się cywilizacja nie usprawiedliwia tego, że ludzie coraz częściej robią z siebie ofiary. W tym momencie chciałabym powołać się na wiersz Zbigniewa Herberta pt. „ Pan Cogito rozmyśla o cierpieniu „, co prawda w utworze tym ciężko jest mówić o losach bohatera, jednak nie mogłabym pominąć tak istotnych słów wypowiadanych przez Pana Cogito : „ należy zgodzić się pochylić łagodnie głowę nie załamywać rąk posługiwać się cierpieniem w miarę łagodnie jak protezą bez fałszywego wstydu ale także bez niepotrzebnej pychy” Bohater liryczny popiera tzw „postawę wyprostowaną„ polega ona na zachowaniu godności i odwagi, niezależnie od sytuacji i postaw ludzi nas otaczających. Przykładem osoby prezentującej taką postawę jest wspomniana wcześniej Salomea Brynicka. Dzięki doświadczaniu cierpienia możemy zrozumieć innych, a co więcej, potrafimy docenić chwile szczęścia, radości i beztroski. Mimo to niezwykle ciężko jest je zaakceptować i przyjąć z pokorą. Zazwyczaj wywołuje ono w nas sprzeciw i bunt. Nie pozostaje jednak nic innego jak pogodzić się z tym, co przynosi nam los. Musimy nauczyć się optymizmu i nawet w niepowodzeniach szukać pozytywów, bo przecież ból nie jest wyłącznie doświadczeniem niszczącym, ma swój głęboki, moralny sens. Bez niego nie staniemy się ludźmi, nie osiągniemy duchowej dojrzałości.

strona:    1    2    3    4  





Bo życie kruche jest... Motyw cierpienia i śmierci na podstawie wybranych utworów literackich i dzieł sztuki

Ocena:
20/20
Teza: Bohaterowie literaccy często staja w obliczu śmierci i cierpienia. Zjawiska te są wielowymiarowe i często nieuniknione.

Ocena opisowa nauczyciela: Temat trudny. Bardzo dobrze przeprowadzona argumentacja broni tezę prezentacji. Ciekawe wnioski uzupełniają całość. Brawo!

Doświadczenie cierpienia. Omów problem w ujęciu literackim i filozoficznym

Ocena:
20/20
Teza: Próby odnalezienia sensu w cierpieniu.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna. Autor swobodnie porusza się w świecie literatury i filozofii. Wnioski interesujące i odważne.

Motyw matki cierpiącej w literaturze i sztuce

Ocena:
20/20
Teza: Matka cierpiąca po stracie dziecka, to jeden z bardziej przejmujących motywów w światowej literaturze

Ocena opisowa nauczyciela: Praca wyróżniająca się. Poprawny język i styl wypowiedzi. Dobra analiza postawionego problemu, ciekawe cytaty. Brawo!

Hiob naszych czasów. Omów problem cierpienia ukazanego w wybranych przez siebie tekstach literackich XX wieku.

Ocena:
20/20
Teza: XX wiek potwierdził jak bardzo aktualne jest biblijne przesłanie.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca świadczy o głębokim przemyśleniu tematu. Logiczna kompozycja, poprawna bibliografia.

Jak cierpienie wpływa na człowieka? Przedstaw obrazy cierpienia ukazane w literaturze XX i XXI wieku.

Ocena:
20/20
Teza: Literatura pokazuje jak odmienne mogą być powody odczuwania nieszczęścia i jak głęboko wpływa ono na postawy, wybory, a czasem całe późniejsze życie bohaterów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, szeroko ujmuje problem cierpienia. Poprawna bibliografia oraz plan pracy.

Motyw niezawinionego cierpienia w literaturze. Omów funkcjonowanie tego motywu w wybranych utworach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Autorzy próbowali dociec jaki jest ukryty sens w przeżywaniu męki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Poprawna bibliografia i plan pracy.

Motyw cierpienia rodzicielskiego. Omów wybrane teksty literackie i przykłady z innych dziedzin sztuki

Ocena:
20/20
Teza: Literatura od najdawniejszych czasów obsadzała wśród swoich bohaterek postaci rodziców.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca obszerna. Szczegółowo ukazuje temat, koncentrując się na portretach rodziców w obliczu śmierci ich dziecka.

Martyrologia Polaków w czasie II wojny światowej w literaturze i filmie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Artyści wszystkich dziedzin włączyli się w dzieło upamiętniania grozy II wojny światowej.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa i barwna. Napisana płynnym językiem.

Związek miłości i cierpienia w literaturze. Porównaj realizacje obydwu motywów w wybranych utworach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Świat pełen jest sprzeczności i może właśnie dlatego najwznioślejsze uczucie musi zawsze wiązać się z bólem, stratą czy rozpaczą.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca pokazuje jak często miłość splata się z cierpieniem. Wyraźne przykłady i logiczna kompozycja zasługują na uznanie.

Literacki motyw cierpienia. Przedstaw jego funkcjonowanie w wybranych utworach XIX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Różne sposoby funkcjonowania motywu cierpienia w XIX wieku.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ambitna i spójna. Przemyślane przykłady, poprawna argumentacja.

Cierpienie siłą kształtującą, czy niszczącą człowieka. Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów z różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Czy literatura częściej ukazuje cierpienie jako wartość pozytywną, czy też zło, którego należy unikać?

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, zawierająca głęboka analizę cierpienia. Literatura trafnie wykorzystana.

Zaprezentuj sposoby ujęcia niezawinionego cierpienia i buntu wobec Boga na podstawie wybranych utworów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Nierozerwalny związek tematyki niezawinionego cierpienia i buntu wobec Boga.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i spójna. Dobór lektur z różnych epok literackich. Poprawna konstrukcja

Analizując wybrane przykłady, przedstaw różne ujęcia motywu cierpienia w literaturze

Ocena:
20/20
Teza: Cierpienie w literaturze przyjmuje różny wymiar.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szeroko opisuje różnorodność motywu cierpienia i wielość jego ujęć w literaturze.

Przedstaw dramat rodziców po utracie dziecka na podstawie wybranych utworów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Różne literackie ujęcia rozpaczy po stracie dziecka.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawnie skonstruowana, poszczególne wątki konsekwentnie zrealizowane.

Dziecko w literaturze romantycznej i pozytywistycznej. Dokonaj porównania, odwołując się do wybranych utworów literatury polskiej.

Ocena:
20/20
Teza: Dziecko jest bohaterem niezwykle popularnym w literaturze romantyzmu i pozytywizmu.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzyście realizuje temat. Poszczególne wizerunki w pełni realizuję tezę zawartą we wstępie.

Biblia jako inspiracja dla współczesnej literatury i sztuki. Dokonaj analizy wybranych dzieł, w których odnajdujesz inspiracje biblijne.

Ocena:
20/20
Teza: Artyści często sięgają do „Pisma Św.” i mają wolność wyboru środków wyrazu, by przedstawić inspiracje biblijne w swych dziełach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oparta na ciekawych przykładach. W sposób przejrzysty realizuje temat.

Motyw skrzywdzonego dziecka i jego funkcje w dziele literackim. Omów problem, analizując wybrane przykłady

Ocena:
20/20
Teza: Literatura, kreśląc portrety skrzywdzonych i nieszczęśliwych najmłodszych, pragnęła zwrócić uwagę na istotne problemy dziecka i próbować przestrzec przed ich powstawaniem w przyszłości.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w treści, spójna. W pełni odzwierciedla temat i tezę.

Motyw cierpienia rodziców po stracie dziecka. Omów na wybranych przykładach.

Ocena:
20/20
Teza: Przedstawienie literackich portretów rodziców cierpiących po utracie dziecka.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca obszernie i przekrojowo ukazuje literackie zapisy rozpaczy rodziców w obliczu utraty swych potomków.

Funkcjonowanie motywu cierpienia w literaturze romantycznej. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Zaprezentowanie funkcjonowania motywu cierpienia w literaturze romantycznej.

Ocena opisowa nauczyciela: Bogata w przykłady i cytaty z literatury podmiotowej praca.

Literackie wizje cierpienia w utworach różnych epok. Omów problem na przykładach wybranych dzieł literackich

Ocena:
20/20
Teza: Zaprezentowanie literackich wizji cierpienia w utworach różnych epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w przykłady, napisana poprawnym językiem, dobrze skonstruowana. Ciekawa prezentacja pps.

Wizerunek rodzica cierpiącego po stracie dziecka

Ocena:
20/20
Teza: Przedstawienie literackich przykładów rodziców cierpiących po stracie dziecka.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo obszerna i szczegółowa, oparta na bogatej i ciekawej literaturze. Poprawna prezentacja pps.

Obraz matki cierpiącej od średniowiecza do współczesności. Zaprezentuj motyw odwołując się do wybranych przykładów

Ocena:
20/20
Teza: Najważniejszym powodem cierpienia matki jest tragedia bądź śmierć jej dziecka.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja przekrojowa. Pokazuje motyw na tle kilku epok. Poprawna teza i wnioski.

Cierpienie i jego sens. Przedstaw problem na wybranych przykładach literackich z XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Żaden z literatów XIX i XX wieku nie wskazał jednoznacznie sensu cierpienia.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje różnorodność wizerunków cierpienia. Pokazuje, że jest to temat ponadczasowy, a ostatecznej odpowiedzi o sens cierpienia nie uda się odnaleźć w literaturze.

Motyw miłości tragicznej w wybranych utworach literackich

Ocena:
19/20
Teza: Motyw miłości jest tak popularny, że trudno wyobrazić sobie istnienie wielkiej literatury bez wątków tragicznego uczucia, zmieniającego losy głównych bohaterów.

Ocena opisowa nauczyciela: Zwięźle i ciekawie połączony motyw cierpienia z miłością na wybranych przykładach. Poprawny język i stylistyka wypowiedzi.

Czy cierpienie ma sens? Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów

Ocena:
19/20
Teza: Nie sposób uciec od cierpienia. Doświadcza ono wielu ludzi zmieniając ich życie.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja dobra. Wnikliwa analiza, skuteczna obrona postawionej tezy. Język i styl wypowiedzi poprawny.

Cierpienie jako nieodłączny atrybut ludzkiej egzystencji. Omów funkcjonowanie cierpienia w literaturze na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Cierpienie pojawiło się wraz z grzechem pierworodnym i zostaje wpisane w ludzką egzystencję.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Szczegółowa analiza problemu, dobre wnioski.

Motyw człowieka upokorzonego. Omów zagadnienie, odwołując się do literatury różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: W literaturze możemy odnaleźć różne oblicza upokorzenia człowieka.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca dobrze skonstruowana, odwołuje się do wielu przykładów.

Motyw cierpienia w romantyzmie. Przedstaw, odwołując się do wybranych przykładów literackich

Ocena:
19/20
Teza: Cierpienie jest dosyć częstym tematem utworów literackich epoki romantyzmu.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje różnorodne wizje cierpienia. Przejrzysta kompozycja, poprawny konspekt pracy.

Różne sposoby pisania o cierpieniu. Porównaj trzy wybrane utwory z różnych epok, konfrontując ich kształt literacki i wizerunek ludzi dotkniętych przez los

Ocena:
19/20
Teza: Literatura ukazuje zarówno tych, którzy ulegli wobec cierpienia oraz tych, którzy potrafili stawić mu dumnie czoło.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca skupia się na trzech postaciach. Poprawna bibliografia.

Wpływ cierpienia na kształtowanie osobowości człowieka? Wskaż różne postawy bohaterów. Dokonaj ich charakterystyki

Ocena:
19/20
Teza: Cierpienie może ukształtować osobowość człowieka, może też być bodźcem do zmiany osobowości lub wierności swoim ideałom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, schematyczna, przedstawia charakterystykę właściwie dobranych utworów.

Jaki wpływ mają negatywne przeżycia na losy człowieka? Odpowiedz na pytanie na podstawie wybranych utworów literackich

Ocena:
18/20
Teza: Cierpienie jest nieodłącznym towarzyszem człowieka. Bohaterowie literaccy starają odnaleźć sens w jego przeżywaniu.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna, oryginalne lektury. Na uwagę zasługuje rozbudowana bibliografia i dobry styl wypowiedzi. Można pogłębić argumentację, aby zdobyć maksymalną liczbę punktów.

Człowiek wobec cierpienia. Omów zagadnienie, analizując losy bohaterów w wybranych dziełach literackich

Ocena:
18/20
Teza: Negatywne przeżycia są dosyć częstym tematem utworów literackich. Ich wpływ na dalsze losy bohatera jest różnorodny.

Ocena opisowa nauczyciela: Konstrukcja prezentacji wskazuje raczej na wielowymiarowość cierpienia. Styl wypowiedzi poprawny. Dopracowania wymaga argumentacja.

Od Hioba do bohaterów literatury współczesnej. Poszukiwanie sensu życia w cierpieniu przez bohaterów literackich różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Cierpienie jako nauka dla człowieka.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja bardzo dobra. Ciekawy dobór literatury, bogate słownictwo. Na uwagę zasługuje dobór trafnych cytatów. Drobne usterki w językowe.

Topos Mater Dolorosa w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Macierzyństwo wiąże się czasem z cierpieniem. Motyw Mater Dolorosa jest jednym z ważniejszych motywów w literaturze i sztuce.

Ocena opisowa nauczyciela: Realizacja tematu prawidłowa, dobór dzieł kultury zróżnicowany, ciekawe cytaty. Dopracowania wymaga zakończenie prezentacji.

Bohater cierpiący, zbuntowany, niezgadzający się na otaczający go świat. Przedstaw temat na wybranych przykładach literackich.

Ocena:
18/20
Teza: Bohater cierpiący, zbuntowany i niezgadzający się na otaczający świat jest zdeterminowany, a pomimo tego, nie zawsze wygrywa.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, dobrze skonstruowana. Momentami można popracować nad stylem, pogłębić zawarte argumenty.

Motyw cierpienia w literaturze różnych epok

Ocena:
17/20
Teza: Literatura każdej epoki kreuje różnorakie portrety osób cierpiących.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja przeciętna. Ciekawa argumentacja, jednak brak jednoznacznego pomysłu na pracę psuje efekt.

Różne sposoby ujęcia motywu tęsknoty. Zaprezentuj problem, odnosząc się do interpretacji kilku wybranych utworów literackich

Ocena:
17/20
Teza: Tęsknota jest odczuciem indywidualnym dla każdego człowieka.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja nierówna. Kilka rozwiązań mile zaskakuje, inne rozczarowują. Można poprawić język wypowiedzi.

Motyw cierpienia w literaturze. Omów zagadnienie na dowolnie wybranych przykładach

Ocena:
17/20
Teza: Motyw cierpienia realizowany jest w literaturze w sposób różnorodny.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja przeciętna. Przemyślana konstrukcja pracy, jednak realizacja kolejnych argumentów wymaga dopracowania.

Hiob naszych czasów. Przedstaw motyw cierpienia w literaturze powojennej

Ocena:
17/20
Teza: Cierpienie jako nieodłączny element życia każdego człowieka.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna. Skrótowy plan. Dobór literatury i argumentów przemyślany, jednak wniosek końcowy nie koresponduje z tezą i treścią prezentacji.