Pogotowie maturalne: Motywy literackie - Motyw miłości


Rola miłości w życiu bohaterów literackich. Przedstaw na wybranych przykładach

Nie od dziś wiadomo, iż literatura podejmuje tematy, na które w codziennym życiu nie zawsze łatwo jest odpowiedzieć. Dlatego niejednokrotnie zastanawiamy się nad przyczynami podejmowania w literaturze pewnych, tematów, do których należy również temat wpływu miłości na postępowanie bohaterów literackich. Niewątpliwie jedną z przyczyn podejmowania owego tematu przez literaturę, jest chęć ukazania zarówno zachowań, jakie bohaterowie podejmują pod wpływem miłości, ale również skutków, owym decyzjom towarzyszących To także chęć uświadomienia czytelnikowi, iż literatura nie ucieka przed obrazami wywołanych przez podjęte pod wpływem miłości decyzje, tym samym danie możliwości zastanowienia się nad tym, czy serca rzeczywiście warto słuchać.

Sylwetki bohaterów, którzy w swym postępowaniu kierowali się głownie odruchami serca, pojawiają się nie tylko w utworach z otaczającego je kultem romantyzmu. Ten typ postaci obecny jest w dziełach niemal wszystkich epok i chociaż nie zawsze współgra z ich klimatem intelektem i założeniami - jak chociażby pozytywizm i Wokulski! – to nieodmiennie budzi zainteresowanie i sympatię czytelników. Uczuciowe rozterki, wahania, nagłe zmiany planów wbrew powziętym wcześniej decyzjom czynią bohaterów bliższym odbiorcy. Zatem, jakie zachowania dyktuje im nie zawsze posłuszne serce? Jak daleki wpływ ma miłość na decyzje pod ich wpływem podjęte? Czy zawsze są słuszne?

Zanim przejdę do omawiania pierwszego z bohaterów, który pod wpływem miłości zmienił swoje życie, chciałbym zaznaczyć, iż miłość to nie tylko nagłe porywy serca, marzenia na jawie, duchowa nieobecność. To również uczucie, którego rozwój dodaje ludziom skrzydeł, czasem jednak to zadra w społecznej hierarchii. Miłość trudna, sprzeciwiająca się konwenansom, która nie zawsze ma szansę na akceptację, ale i decyzje pod jej wpływem podjęte są niejednokrotnie trudne do zaakceptowania, zwłaszcza przez bliskich.

W literaturze często powołujemy się na słowa innych. Zanim przejdę do kolejnej postaci literackiej, chciałbym zacytować słowa B. Pascala, „Serce ma swoje racje, których rozum nie zna” Dlaczego akurat ten cytat? Otóż owa myśl niewątpliwie kojarzy się z bohaterem powieści Bolesława Prusa „Lalka”. Spóźniona miłość Wokulskiego jest uczuciem destrukcyjnym, w myśl którego, wszystkie decyzje pod jej wpływem podjęte prowadza do klęski bohatera, mimo, iż pobudki, jakie przeświecały staraniom bohatera, w jego mniemaniu były jak najbardziej pozytywne, choć nie pozbawione rozterek i wahań. Zakochany w Izabeli, rozpieszczonej arystokratce, która traktuje Go jak zabawkę i źródło łatwego dochodu, ma świadomość różnicy społecznej, jednak serce cały czas mu podpowiada, że w końcu dojdzie do małżeństwa, niestety nie potrafi dostrzec, kim jest naprawdę jego ukochana. Kiedy prawda wychodzi na jaw, bohater nie widzi sensu dalszego życia. Dlaczego? Ponieważ każda decyzja, jaką podjął była dla Niej. Wiele lat poświecił na to, aby móc się do niej zbliżyć. Dorobił się majątku, który miał mu umożliwić spełnienie miłości. Jednak nie udaje się, dla niego życie było przez wiele lat zmarnowane, stracił cel, do którego nieustannie dążył. Nie widzi dla siebie sensu dalszej egzystencji i prawdopodobnie wysadza się w powietrze w starych ruinach zamku. Możemy oczywiście spekulować, iż mógł zacząć życie od nowa, jednak musimy zdać sobie sprawę, iż w przypadku tak wszechogarniającego uczucia, nawet decyzja o odebraniu sobie życia dyktowana jest przez serce. Rana, którą zadała mu ukochana była zbyt duża. Nie wytrzymał siły własnego uczucia, które doprowadziło do śmierci.

Istnieją również takie decyzje, w myśl których bohaterowie pod wpływem miłości dążą do założenia szczęśliwej rodziny, nie zwracając uwagi na konwenanse, sprzeciw rodziny oraz wszystkie przeszkody, jakie napotkają na swej drodze. Oczywiście taki sposób myślenia i działania przyświeca głównym bohaterom powieści Elizy Orzeszkowej „Nad Niemnem” Historia miłości Justyny Orzelskiej i Janka Bohatyrowicza, miłości, która musiała zawalczyć konwenanse ale i dumę w sercu obojga uwidocznia także sposób myślenia obojga i ich wewnętrzną walkę. Miłość Justyny w jakimś sensie konkuruje w sercu Janka Bohatyrowicza z jego uwielbieniem dla pracy. Przemienia także Justynę, która jej samej dodaje radości życia, i przywilej zapomnienia o Zygmuncie Korczyńskim a Jankowi pewności siebie. Ów zyskał kobietę, która choć nie wychowała się w zaścianku i nie znała specyfiki pracy gospodarskiej, to chętnie uczyła się i towarzyszyła swemu ukochanemu. Miłość dała im siłę do pokonania codziennych trudności. Uczucie pchało ich do walki o lepszy byt, nauczyło ich bycia oparciem dla drugiego. O tej parze można powiedzieć, że przysięgli oni sobie miłość na dobre i na złe.

Ostatnim utworem, na podstawie którego chcę omówić temat, jest „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego. Uczucie , jakim Sonia darzyła Raskolnikowa, zostało ukazane w powieści w sposób szczególny. Tym samym szczególne były zarówno decyzje jak i postępowanie bohaterki. Sonia Marmieładow kochała bohatera miłością szczerą i oddaną. To ona jest osobą, która czuwa nad sferą duchowa tego człowieka, wspomaga go w chwilach cierpienia, rozterek, nie poddaje się walczy, walczy z przekonaniami Rodiona, namawia go by przyznał się do winy. Później sama przyjmuje część jego cierpień na siebie, udając się z nim nawet na katorgę. Można się zastanawiać: I po co to wszystko ? Przecież jej miłość jest nieodwzajemniona. A jednak, po kilku miesiącach pobytu na Syberii udaje jej się pozyskać uczucie Rodiona, który zauważa w końcu wytrwałość i cierpliwe oddanie dziewczyny. Miłość spowodowała, że nie poddała się losowi, walczyła zarówno ze swoimi problemami jak i ukochanego, który przecież popełnił morderstwo. Nie zważała na niebezpieczeństwo, jakim mogło się okazać posądzenie o współudział w morderstwie, co więcej namówiła go aby przyznał się do winy. Widzi jego cierpienia a jedyny sposób na sprawienie ulgi to właśnie kara. Wie, że go nie zostawi, i to jest dla niej najważniejsze. Poświęca swoje sprawy, aby tylko być razem z ukochanym. Są to rzeczy, których chłodno myśląca osoba, pozbawiona uczucia, zupełnie by nie dostrzegła.

A przecież była prostytutką, wydawać by się mogło,iż osobą niemoralną. Nic bardziej błędnego. Dziwne może wydawać się postępowanie, że chce się wiązać z przestępcą. Serce i miłość zwycięży, jak się okazuje, wiele problemów. Słuszną wydają mi się w tym momencie słowa Tadeusza Dołęgi-Mostowicza: „Miłość równa się poświęceniu i zatraceniu siebie”, które uświadamiają, że miłość może wiązać się z pewnymi wyrzeczeniami i poświęceniami.

Ludzi od wieków dręczą problemy, których podłożem jest konflikt pomiędzy sercem a rozumem. Wnioski idące z serca i z rozumu różnią się od siebie nierzadko w sposób znaczny. Wystarczy popatrzeć na jakąś sprawę w różny sposób, a dzięki sercu dojrzymy rzeczy, których normalnie byśmy nie dojrzeli. A serce ma nierozłączny związek z miłością, i to miłością w szerokim tego słowa znaczeniu. Jest to sfera, którą nie sposób ogarnąć rozumem. Kierowanie się racjami serca nie zawsze prowadzi do szczęśliwego finału – właśnie tych bolesnych skutków miłości obawiają się przestrzegający przed nią młodszych bardziej dojrzali życiowo ludzie. Literatura również nie ucieka przed obrazami wywołanych przez nią nieszczęść i tragedii.
Ale z drugiej strony, jak wyglądałoby życie, gdyby toczyło się wyłącznie według praw rozumu? Czy można z rozsądku ofiarować dla kogoś własne życie, jak to zrobił ojciec Kolbe?
Albo narażając się na kpiny otoczenia, tracąc honor i majątek przez całe lata kochać kobietę, która okpiwa na każdym kroku, jak to było w przypadku Wokulskiego? Wątpię, czy rozum miałby siłę kogokolwiek nakłonić do takich gestów. Bardzo trafne są słowa K. Makuszyńskiego: „Pierwsze westchnienie o miłości, to ostatnie westchnienie rozumu.” Serce stawia granicę, której nigdy rozum nie przekroczy. Może dobrze, że tak jest, gdyż w przeciwnym wypadku wszystko kalkulowalibyśmy w sposób chłodny, logiczny. A właśnie dzięki sercu i miłości widzimy wiele spraw w sposób „ludzki”. Może należy częściej go słuchać?

strona:    1    2    3    4  





Miłość jako siła budująca lub niszczącą życie bohaterów literackich. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Miłość wymyka się spod wszelkich prób opisu, klasyfikacji, dogłębnego poznania. Jest rzeczywistym żywiołem, którego działania możemy czasami ograniczyć lub nimi pokierować, ale nie możemy w pełni okiełznać.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna, w ciekawy sposób odwołuje się do filozofii miłości. Lektury dobrane poprawnie.

Miłość - błogosławieństwo czy przekleństwo? Omów, odwołując się do wybranych przykładów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Pisarze wszystkich epok i nurtów nawiązują do niego, pokazując miłość w różnych odsłonach, zarówno jako siłę niszczącą, jak i ocalającą.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i dojrzała. Przejrzysty język, poprawny konspekt.

Miłość błogosławieństwo czy siła fatalna? Omów zagadnienie na przykładzie wybranych lektur

Ocena:
20/20
Teza: Miłość jest jednym z najpopularniejszych motywów literackich. Miłość jest przedmiotem fascynacji i źródłem inspiracji dla twórców sztuki, literatury i psychologii.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata, ciekawa prezentacja pps i zilustrowane cytaty.

Literackie portrety kochanków. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Dla większości męskich kochanków miłość to zawsze skomplikowane i trudne uczucie, które niejednokrotnie nieodwracalnie zmienia ich życie.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca nietypowa, ukazująca motyw miłości, skupiając się na portretach literackich mężczyzn - kochanków.

Najciekawsze pary kochanków w literaturze różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Literatura pełna jest kreacji par zakochanych. Bogactwo emocji, które towarzyszą rozwojowi miłości sprawia, że jest ona niewyczerpanym źródłem utworów literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca napisana płynnym i poprawnym stylistycznie językiem. Pokazuje, dzięki wielości przytoczonych bohaterów, jak wiele jest kochających się par w literaturze.

Dawne i współczesne obrazy trudnej miłości w literaturze

Ocena:
20/20
Teza: Najciekawszymi portretami kochanków są ci, którzy o spełnienie miłości musieli walczyć z przeciwnościami losu.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca dojrzała. Odnosi się do wielu współczesnych utworów, także spoza kanonu lektur, dzięki czemu w różnorodny sposób realizuje temat.

Sposoby mówienia o miłości w różnych epokach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Na pytanie o istotę miłości próbowało i próbuje sobie odpowiedzieć wielu. Nie dziwi więc fakt, że także najwrażliwsi - poeci, często poruszają ten temat w swoich utworach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana. Zawiera głęboka analizę i interpretacje przytoczonych utworów poetyckich.

Romantyczna nieszczęśliwa miłość i jej konsekwencje w życiu twórców i bohaterów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Wpływ miłości możemy obserwować nie tylko w kreacji bohaterów literackich, ale także w życiu prywatnym ich twórców.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni odzwierciedla temat. Ukazana jest zarówno biografia autorów, jak i przeżycia bohaterów. Poprawny konspekt.

Miłość fatalna, sentymentalna i spełniona. Porównaj obrazy miłości, odnosząc się do kontekstu epoki

Ocena:
20/20
Teza: Sentymentaliści, romantycy i pozytywiści, mimo iż ukazywali podobne uczucia, robili to zupełnie inaczej.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, posiada czytelną konstrukcję. Bogata bibliografia, poprawny język.

Motyw miłości w literaturze. Porównaj i zanalizuj wybrane literackie obrazy miłości, odnosząc je do kontekstu epoki.

Ocena:
20/20
Teza: „Czym jest miłość (...)? Hej, nauczyciele dajcie określenie zwięzłe a soczyste”

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna, oparta na powszechnie znanych lekturach, ujmująca kilka wybranych epok.

Jak wpływa miłość na człowieka? Przedstaw i zanalizuj problem w literaturze różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Uczuciowe rozterki, wahania, nagłe zmiany planów wbrew powziętym wcześniej decyzjom czynią zakochanych bohaterów bliższymi odbiorcy.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawnie uargumentowana teza. Szczegółowy plan wydarzeń. Dobry styl wypowiedzi.

Związek miłości i cierpienia w literaturze. Porównaj realizacje obydwu motywów w wybranych utworach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Świat pełen jest sprzeczności i może właśnie dlatego najwznioślejsze uczucie musi zawsze wiązać się z bólem, stratą czy rozpaczą.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca pokazuje jak często miłość splata się z cierpieniem. Wyraźne przykłady i logiczna kompozycja zasługują na uznanie.

Omów dylematy miłosne bohaterów literackich różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Literatura często ukazuje miłosne dylematy kochanków, podkreślając jak skomplikowane i nieprzewidywalne, a czasem kapryśne jest to uczucie i jak często prowadzi do tragedii.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta, podkreślająca, że dylematy miłosne najczęściej kończą się tragedią. Poprawna bibliografia i plan pracy.

Destrukcyjna siła miłości u bohaterów tragicznych. Omów wybrane przykłady na podstawie wybranych bohaterów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Najbardziej fascynujące są miłości destrukcyjne, które zmieniają bieg akcji, powodując najczęściej tragizm poddanych jej bohaterów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w ciekawy sposób realizuje temat. Bogata bibliografia.

Literackie historie miłości. Zaprezentuj zagadnienie w oparciu o wybrane przykłady literatury polskiej i obcej

Ocena:
20/20
Teza: W literaturze spotykamy zarówno szczęśliwe, jak i nieszczęśliwe, tragiczne, jak i spełnione historie miłosne.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca napisana lekkim językiem, opiera się na typowych przykładach.

Wielkie miłości polskich romantyków i ich wpływ na twórczość poetycką

Ocena:
20/20
Teza: Pierwsze miłości i rozterki poetów i pisarzy romantycznych są odzwierciedlone w ich dziełach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w sposób kompletny realizuje temat, poszczególne utwory zanalizowane zostały szczegółowo.

Dylematy miłosne kochanków wybranych epok literackich. Omów temat na przykładach z różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Mimo iż uczucie miłości budzi skojarzenia na wskroś pozytywne, czasem wiąże się z dylematami kochanków.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca samodzielna, przemyślana. Dobrze sprecyzowane wnioski, ciekawie przytoczone lektury.

Miłość przyczyną tragedii w literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Literatura najczęściej przeczy szczęśliwemu wizerunkowi miłości, ukazując jej zgubne skutki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, spójna, odwołująca się do najwłaściwszych lektur.

Serce czy rozum? - rozważ problem, odwołując się do wybranych utworów z literatury polskiej i obcej XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Literatura pokazuje, że jeśli zdecydujemy się na to, by kierować się wyłącznie rozumem, lub wyłącznie sercem, nigdy do końca nie będziemy szczęśliwi.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca standardowa. Zawiera wszystkie niezbędne elementy.

Miłość i śmierć w wybranych utworach literackich i w sztuce

Ocena:
20/20
Teza: Miłość i śmierć w literaturze i kulturze – popularność omawianych motywów.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni realizuje temat. Ciekawe przykłady oraz wnioski.

Przedstaw literackie wizerunki ukochanych w różnych epokach w oparciu o wybrane utwory

Ocena:
20/20
Teza: Ogromna i porażająca siła miłości łącząca poszczególnych kochanków.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta, ukazująca właściwie wybranych bohaterów.

Nieszczęśliwe pary. Omów temat na wybranych przykładach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Literatura ukazuje nieporównywalnie więcej nieszczęśliwych, zagubionych, pogmatwanych uczuć.

Ocena opisowa nauczyciela: Przejrzysta, przemyślana praca, oparta na właściwie dobranych przykładach.

Omów funkcjonowanie motywu nieszczęśliwej miłości na wybranych przykładach z literatury polskiej i obcej

Ocena:
20/20
Teza: „Miłość niejedno ma imię” – różne rodzaje miłości nieszczęśliwej odzwierciedlone w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna, odzwierciedlająca tezę.

Obrazy trójkątów miłosnych w literaturze. Omów różne ich przedstawienia w kontekście obyczajowości i etyki epok, z których pochodzą

Ocena:
20/20
Teza:

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowa, oparta na wielu przykładach z różnych epok literackich.

Motyw miłości w literaturze. Omów różne jego wersje na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Motyw miłości w literaturze realizowany jest w różnych wersjach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca obszerna, świadczy o samodzielnym myśleniu autora.

Miłość metafizyczna i flirt. Porównaj różne ujęcia miłości, odwołując się do wybranych utworów literackich różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Prawdziwe szczęście daje tylko miłość metafizyczna, flirt jest krótkowzroczną grą towarzyską.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo realizuje tezę. Przemyślana kompozycja, poprawna bibliografia.

Słynne historie miłosne. Omów temat odwołując się do wybranych utworów literackich.

Ocena:
20/20
Teza: Miłość jest niezwykle popularnym literackim tematem.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca spójna, przemyślana. Poprawna bibliografia i ramowy plan prezentacji.

Czy miłość to błogosławieństwo czy przekleństwo?

Ocena:
20/20
Teza: "[Miłość] jest to jeden z centralnych problemów życia ludzkiego, a zarazem jeden z centralnych tematów refleksji".

Ocena opisowa nauczyciela: Praca konkretna i na temat.

Język wyznań miłosnych. Rozważ temat na wybranych przykładach tekstów literackich.

Ocena:
20/20
Teza: Omówienie języka wyznań miłosnych na przestrzeni epok literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Świetna praca szczegółowo realizująca temat!

Różne typy miłości w literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Możemy mówić o miłości spełnionej i niespełnionej, destrukcyjnej, tragicznej, duchowej i fizycznej, zmysłowej, ślepej, a także o miłości wielkiej, zdolnej przezwyciężyć nawet śmierć.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo charakteryzuje różne rodzaje miłości i ukazuje je w oparciu o wybrane lektury.

Miłość nieszczęśliwa wyznacznikiem losu bohatera. Omów na wybranych przykładach literackich

Ocena:
20/20
Teza: Rola nieszczęśliwej miłości w życiu bohaterów literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca spójna, poszczególne literackie przykłady poprawnie dobrane. Czytelna konstrukcja i właściwe wnioski.

Miłość. Złudne szczęście, ulotna chwila, źródło cierpienia. Omów różne ujęcia motywu miłości

Ocena:
20/20
Teza: Miłość ukazana w literaturze zazwyczaj uczucie złudne, które trwa zdecydowanie za krótko, a często przynosi cierpienie.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, oparta na kilku różniących się przykładach literackich, pokazująca bogactwo tematu.

Postacie literackie w przyjaźni, miłości i innych związkach. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Postacie literackie w przyjaźni, miłości i innych związkach. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w ciekawy sposób realizuje temat, pokazując różnorodność literackich relacji i związków.

Przedstaw i porównaj różne koncepcje miłości. Omów temat, odwołując się do literatury średniowiecza, renesansu i romantyzmu

Ocena:
20/20
Teza: Różnorodne sposoby realizacji motywu miłości w literaturze minionych epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, ukazuje bardzo różne rodzaje miłości.

Przedstaw i porównaj koncepcje miłości ukazane w literaturze epok romantyzmu i Młodej Polski

Ocena:
20/20
Teza: Trudno mówić, że w okresach romantyzmu i Młodej Polski występował tylko jeden model miłości, podejście do tego uczucia w obu epokach znacznie się różniło.

Ocena opisowa nauczyciela: Przemyślana i dojrzała praca. Dobra argumentacja i poprawne wnioski.

Słynne historie miłosne. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów literackich.

Ocena:
20/20
Teza: Słynne historie miłosne ukazują jak różnorodne może być postrzeganie uczucia miłości.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca pokazująca archetypowe przykłady wykorzystania motywu miłości w starożytności i średniowieczu.

Jak kobiety poetki mówią o miłości. Uzasadnij dobór utworów do Twojej antologii

Ocena:
20/20
Teza: Każda z artystek inaczej odczuwa i innymi słowami opisuje uczucie zakochania.

Ocena opisowa nauczyciela: Bogata i ciekawa bibliografia.

Liryka erotyczna - Od Jana Kochanowskiego do Haliny Poświatowskiej. Zanalizuj różne ujęcia motywu miłości w polskiej poezji

Ocena:
20/20
Teza: Temat miłości jest uniwersalny, zaś liryki miłosne pochodzące z różnych epok są czytelne także i dziś.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, poprawna bibliografia i ramowy plan prezentacji.

Różne oblicza miłości. Rozwiń temat odwołując się do wybranych utworów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Miłość ma tak wiele twarzy, że nie sposób interpretować ją jednoznacznie.

Ocena opisowa nauczyciela: Bogata w przykłady, pokazująca różne oblicza miłości prezentacja.

Kształtowanie się idei wielkiej miłości od czasów starożytnych do romantyzmu. Omów na wybranych przykładach z literatury polskiej i powszechnej

Ocena:
20/20
Teza: Kształtowanie się idei miłości miało wiele etapów i odsłon w zależności od rozumienia tego pojęcia.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, pokazuje różne sposoby rozumienia miłości.

Miłość jako siła niszcząca. Omów na dowolnych przykładach.

Ocena:
20/20
Teza: Motyw miłości niszczącej realizowany jest w literaturze w różnych wersjach.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna prezentacja pokazujące różne oblicza niszczącej siły miłości w różnych epokach literackich.

Motyw nieszczęśliwej miłości w epoce romantyzmu. Przeanalizuj temat, odwołując się do wybranych utworów

Ocena:
20/20
Teza: W romantyzmie miłość jest uczuciem tragicznym, ponieważ nie może się spełnić na ziemi.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja dojrzała, dobrze dobrane przykłady literackie.

Miłość romantyczna a miłość pozytywistyczna. Porównaj dwa modele opisu uczucia na wybranych przykładach z literatury epok

Ocena:
20/20
Teza: Romantyzm i pozytywizm to epoki, które realizują dwa różne modele miłości.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje tezę i odpowiada kryteriom oceny prezentacji maturalnej.

Motyw miłości romantycznej w literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Miłość jest jednym z ważniejszych tematów literatury romantycznej. Według romantyków jest związkiem dusz, nie ciał. W romantyzmie jest uczuciem tragicznym, które nie może się spełnić na ziemi.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, napisana dojrzałym językiem. Autor w pełni uzasadnił postawioną tezę.

Miłość to uczucie budujące czy niszczące? Przedstaw problem w oparciu o znane ci utwory literackie

Ocena:
19/20
Teza: Choć próby zdefiniowania miłości podejmowano już w czasach starożytnych, nadal pozostaje najbardziej tajemniczym uczuciem, do którego przeżywania zdolny jest człowiek.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta, napisana poprawnym językiem, jasno określony i zrealizowany wątek.

Motyw miłości tragicznej w wybranych utworach literackich

Ocena:
19/20
Teza: Motyw miłości jest tak popularny, że trudno wyobrazić sobie istnienie wielkiej literatury bez wątków tragicznego uczucia, zmieniającego losy głównych bohaterów.

Ocena opisowa nauczyciela: Zwięźle i ciekawie połączony motyw cierpienia z miłością na wybranych przykładach. Poprawny język i stylistyka wypowiedzi.

Literackie pary szczęśliwych i nieszczęśliwych kochanków. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Kochankowie to w literaturze jeden z najczęściej pojawiających się motywów. Świadczyć o tym może chociażby bogactwo literackich par, których losy nierzadko zapierają czytelnikowi dech w piersi.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo bogata w liczne literackie przykłady. Liczna bibliografia.

Różne koncepcje romansu. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów literackich i filmowych

Ocena:
19/20
Teza: Romans w literaturze i filmie nie zawsze przedstawiany jest w sposób stereotypowy

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawie przedstawione argumenty, poprawny styl i język.

Rola pocałunku w literaturze i sztuce

Ocena:
19/20
Teza: Okazuje się więc, że pocałunek to coś znacznie ważniejszego niż tylko dostarczanie sobie i drugiej osobie przyjemności.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna. Mnóstwo przykładów z różnych dziedzin sztuki. Bogata treść i prezentacja pps.

Uniwersalizm tematu miłości. Przedstaw tezę opierając się na przykładach literackich

Ocena:
19/20
Teza: Miłość, ze wszystkimi swoimi odcieniami była, jest i z całą pewnością będzie jednym z najpopularniejszych tematów literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Oryginalne i twórcze ujęcie tematu. Duża dojrzałość i konsekwencja w prowadzeniu tematu.

Miłość sentymentalna i romantyczna. Przedstaw podobieństwa i różnice na przykładzie wybranych lektur

Ocena:
19/20
Teza: Sposoby opisu doznań miłosnych sentymentalistów i romantyków różnią się znacząco, choć dotyczą tych samych uczuć.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w ciekawy sposób zestawia ze sobą dwa sposoby myślenia o miłości. Poprawny język i konspekt.

Portrety literackich kochanków. Zaprezentuj na wybranych utworach literackich różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Wiele jest przykładów literackich kochanków potwierdzających tezę, że egzystencja bez miłości nie jest możliwa.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawie przedstawia motyw kochanka w literaturze. Poprawny język, tylko kilka drobnych usterek.

Od uwielbienia do wzgardy. Omów motyw miłości romantycznej, odwołując się do wybranych utworów literackich

Ocena:
19/20
Teza: „Miłość nie jedno ma imię” głosi stare polskie powiedzenie. Potrafi wynieść go na szczyt, obdarzyć pełnią szczęścia, ale może także rzucić w najgłębszą przepaść, doprowadzić do nienawiści i wzgardy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, teza w pełni uargumentowana. Dobry styl wypowiedzi.

Miłość szczęśliwa jako motyw literacki. Omów, odwołując się do wybranych utworów z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Miłość uznawana jest za sens ludzkiego życia. Czyni je prawdziwym i w pełni szczęśliwym.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawnie skonstruowana. Odwołuje się do wielu różnorodnych utworów. Poprawny konspekt pracy.

Zaprezentuj różne sposoby przedstawienia motywu miłości i określ ich funkcję w oparciu o dowolnie wybrane przykłady

Ocena:
19/20
Teza: Miłość jest zbyt skomplikowanym uczuciem, aby utożsamiać ją z jednym pojęciem, stanem ducha. Wymyka się wszelkim stereotypom, ponieważ potrafi jednocześnie tworzyć i zabijać, uszczęśliwiać i niszczyć.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawnie napisana.

Ukaż różne oblicza miłości w twórczości Adama Mickiewicza i Aleksandra Fredry

Ocena:
19/20
Teza: Miłość u Mickiewicza i Fredy to dwa zupełnie przeciwne sobie jej ujęcia.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo analizuje temat. Momentami sprawia wrażenie zbyt "przegadanej", można więc skrócić niektóre jej fragmenty, bądź ograniczyć poruszone wątki.

Etos miłości romantycznej w literaturze romantyzmu i dziełach literackich późniejszych epok. Omów problem na wybranych przykładach.

Ocena:
19/20
Teza: J. W. Goethego: „Czym jest dla naszego serca świat bez miłości! Czym jest latarnia magiczna bez światła!”

Ocena opisowa nauczyciela: Praca skupia się głównie na romantycznych utworach. Poprawna kompozycja i styl pracy.

Omów różne oblicza miłości w wybranych tekstach literatury polskiej

Ocena:
19/20
Teza: Mówiąc o różnych obliczach miłości, spotykamy między innymi miłość rodzicielską, miłość do ojczyzny i miłość między dwojgiem kochanków.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje różnorodne oblicz miłości. Bogate przykłady literackie, dobra argumentacja.

Na wybranych przykładach literackich omów, jak literatura ukazuje narodziny miłości

Ocena:
19/20
Teza: Moment narodzin miłości znanych literackich kochanków i jego konsekwencje.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca pokazuje jak rodziły się ważne literackie miłości i jakie te uczucia miały konsekwencje.

Liryka miłosna od antyku do oświecenia. Analizując wybrane teksty omów sposoby wyrażania uczuć w literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Obraz miłości i wynikający z niego sposób wyrażania uczuć, w liryce zależą przede wszystkim od epoki literackiej, w której dane dzieło powstało.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w czytelny sposób ukazuje jak w kolejnych epokach postrzegano w literaturze miłość.

Zaprezentuj i porównaj literackie sylwetki bohaterów, w życiu których miłość musiała ustąpić innym wartościom. Wykorzystaj teksty z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Miłość - czy zawsze jest najważniejsza, czy czasem jest na drugim planie?

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja spełnia wszystkie wymogi formalne i merytoryczne.

Obraz miłości w lirykach mężczyzn i kobiet. Przedstaw na podstawie wybranej literatury

Ocena:
18/20
Teza: Poetki i poeci różnych epok inaczej przedstawiali uczucie miłości.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawy temat pracy - wiele przykładów literackich z różnych epok, ciekawe wnioski.

Motyw miłości i śmierci. Przedstaw na wybranych przykładach literackich

Ocena:
18/20
Teza: Miłość i śmierć w literaturze to nierozerwalne uczucia.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca na odpowiednio dobranych przykładach literackich ilustruje postawioną tezę. Poprawna bibliografia.

Różne wizerunki miłości mężczyzny i kobiety. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
18/20
Teza: Miłość staje się czasem fundamentem szczęścia, błogosławieństwem, siłą budującą, częściej jednak niesie ze sobą smutek, ból, rozczarowanie.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca napisana na temat, przemyślana.

Miłość. Siła zbawcza czy niszcząca? Przedstaw na wybranych literackich pozycjach

Ocena:
18/20
Teza: Miłość z jednej strony może być dla człowieka fatalną i niszczącą siłą destrukcyjną, przekleństwem, natomiast z drugiej strony może być darem, nieopisanym szczęściem, błogosławieństwem.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, choć stereotypowa. Autor we właściwy sposób argumentuje tezę.

Motyw miłości w literaturze różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Każdy z utworów wykorzystujący topos miłości przestawia go inaczej. Spowodowane jest to tym, że autorzy poszczególnych dzieł tworzyli w innych epokach oraz mieli inne spojrzenie na miłość.

Ocena opisowa nauczyciela: Przedstawiono trzy różnorodne ujęcia miłości, poprawnie argumentując tezę. Ciekawa analiza wybranych utworów poetyckich.

Motyw nieszczęśliwej miłości w literaturze

Ocena:
18/20
Teza: Zastanawiający jest fakt, że autorzy ukazujący w swoich dziełach miłość, bardzo często opisują jej złą stronę. Uczucie to przedstawione jest w sposób negatywny, pesymistyczny.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa teza, poparta właściwą argumentacją. Poprawny konspekt.

Różne oblicza miłości. Przedstaw na przykładach z literatury i sztuki

Ocena:
18/20
Teza: Choć przywykło się kojarzyć miłość z uczuciem łączącym kobietę i mężczyznę, w literaturze i sztuce możemy odnaleźć wiele różnorodnych jej rodzajów.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca ukazująca jak wiele obliczy może mieć miłość. Bogate przykłady literackie.

Różne ujęcia miłości w literaturze, malarstwie i filmie. Przedstaw na podstawie wybranych dzieł

Ocena:
18/20
Teza: Miłość to motyw występujący często nie tylko w literaturze, ale i w innych dziedzinach sztuki. Za każdym razem przybiera on inną postać i pełni inne funkcje.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo przedstawia różne rodzaje miłości. Krótki plan, poprawna bibliografia.

Miłość i nienawiść jako uczucia pozornie przeciwstawne. Omów, analizując utwory literackie z różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Dla wielu pisarzy, poetów i dramaturgów konflikt miłości i nienawiści był inspiracją do tworzenia dzieł.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, zawiera wiele logicznych argumentów.Niektóre z nich przedstawione zostały zbyt skrupulatnie.

Rola miłości w życiu bohaterów literackich. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
18/20
Teza: Rola miłości w wyborach bohaterów literackich wielokrotnie jest kluczowa dla ich przyszłych losów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przeciętna, choć napisana sprawnie i poprawnym językiem. Drobne usterki.

Różne modele miłości romantycznej w świetle utworów Mickiewicza, Słowackiego i Fredry

Ocena:
18/20
Teza: W romantyzmie obok wizerunków miłości tragicznej możemy znaleźć przykłady spełnionego uczucia.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Poprawny język wypowiedzi. Dobrze skonstruowany konspekt.

Romantyczna miłość i jej konsekwencje. Przedstaw na wybranych utworach

Ocena:
18/20
Teza: Epoką, której główny temat stanowiła miłość, był romantyzm. Obok wiary to właśnie „czucie” uznawano za najwyższą wartość.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca interesująca, pokazująca różne odcienie romantycznej miłości. Poprawnie skonstruowany konspekt.

Wpływ miłości na wybory moralne bohaterów. Przedstaw na dowolnie wybranych tekstach literackich

Ocena:
18/20
Teza: Miłość może zarówno pozytywnie, jak i negatywnie wpływać na wybory bohaterów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Przejrzysta kompozycja. Dobry plan pracy.

Kochankowie wszech czasów. Omów ich kreacje w oparciu o literaturę światową różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Literatura światowa wprowadziła do kultury niezapomniane i ponadczasowe wizerunki par kochanków.

Ocena opisowa nauczyciela: Zwięzła i przejrzysta praca. Poprawna bibliografia i plan prezentacji. Sprawny język wypowiedzi.

Słynne historie miłosne. Omów temat, analizując wybrane utwory literackie

Ocena:
18/20
Teza: miłość to uczucie najpiękniejsze. Daje radość i szczęście, ale potrafi także zadać ból, a nawet zabić.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, zawiera trafne przykłady. Przejrzysta kompozycja.

Różne wizje miłości na przykładzie utworów z trzech wybranych epok

Ocena:
17/20
Teza: Ślady miłości odnajdziemy w niezliczonych ilościach obrazów, rzeźb, utworów muzycznych, a przede wszystkim w literaturze, niezależnie od epoki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, przedstawia wizję miłości na przestrzeni kilku epok.

Różne oblicza miłości. Przedstaw wykorzystując utwory dramatyczne oraz muzyczne

Ocena:
17/20
Teza: Nikt nie potrafi żyć bez miłości, o czy możemy się również przekonać czytając wiele wybitnych dzieł literackich, a także słuchając utworów muzycznych.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przeciętna, a lektury tendencyjne. Temat poprowadzony poprawnie, bez większych usterek.

Hymn o miłości uczyń punktem wyjścia do rozważań o miejscu motywu miłości w literaturze

Ocena:
16/20
Teza: Utwór Świętego Pawła jest uniwersalny, w wielu późniejszych utworach można odnaleźć część cech miłości opisanych w "Hymnie o miłości".

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Nie wyczerpuje jednak w pełni tematu.