Pogotowie maturalne: Motywy literackie - Motyw kobiety


Kobiety jako źródło nieszczęścia. Przedstaw na wybranych przykładach literackich

Femme fatale – fascynująca a zarazem przerażając kochanka, boski diabeł, zwierzę - anioł, syrena, harpia, kobieta modliszka, piękna bezlitosna pani, to tylko część określeń jakie są przepisywane kobiecie fatalnej, która sprowadza na innych, głównie mężczyzn nieszczęścia. Literatura dostarcza nam wiele przykładów kobiet wampirzyc, od czasów mitologii po współczesność. Są to kobiety przyciągające swą tajemniczością, czarujące swym pięknem, które zarazem przeraża. Niektóre z nich świadomie sprowadzają nieszczęście na mężczyzn swoim działaniem, inne są przedmiotem tak wielkiego uwielbienia, że płeć przeciwna traci dla nich głowę.
Jak widać jest to bardzo złożony temat. Zamierzam krótko przedstawić każdą z wybranych przeze mnie bohaterek i spróbować wyjaśnić, na czym polega ich zgubne działanie.

Powszechnie odpowiedzialnością za wygnanie pierwszych ludzi z raju obciąża się Ewę. Podobnie wypowiada się Jan Kasprowicz w pochodzącym z 1902 roku hymnie Dies irae, którego tytuł oznacza „dzień gniewu”. Pierwowzorem jest średniowieczny utwór Tomasza z Celano pod tym samym tytułem, w którym autor błaga Boga o przebaczenie dla grzeszników. Jednak młodopolski poeta zupełnie inaczej potraktował ten temat. Hymn Dies irae w wersji Kasprowicza jest wyrazem buntu przeciwko Bogu. Podmiot liryczny wskazuje na Boga jako stwórcę Ewy, pierwszej z kobiet. Autor prezentuje ją jako samą naturę, której istotą jest ciało, bez świadomości. Elementem urody są jej jasne, złote włosy. Ewa przedstawiona jest jako kusicielka, jawnogrzesznica, u której stóp wije się wąż.

Jej postać przywołuje modernistyczny obraz femme fatale - kobiety tragicznej, kobiety modliszki, która kusząc mężczyzn doprowadza do zguby. Personifikuje rozkiełznany seksualizm, zło moralne, Jest źródłem wszelkich klęsk i nieszczęść. Jej zespolenie w grzechu z Szatanem czyni z niej kobietę piekielną. Ewa jest aktywna w tym akcie miłosnym, jej gesty kuszą, przyzwalają, proszą o więcej. To ona jest centralną postacią, nie Szatan. To ona budzi, ożywia i uwodzi Szatana: „Ona swą białą dłoń kładzie na jego skroń – na trupią, zapadniętą, zżółkłą skroń zleniałą.(…) w zbrodniczych pieszczot rozdawaniu szczodra, zamknęła w drżące go biodra, w zbiegłe żądzą ramiona”. Ewa jako biblijna matka ziemi i gwiazd jest również pramatką grzechu i śmierci. To Ewa w swojej lubieżności ściąga klęskę na ludzkość.

Również w Biblii na swoje korzenie historia Salome, Oscara Wilde’a . Główną bohaterką jest księżniczka, córka Herodiady, pasierbica Heroda Antypasa, tetrarchy Judei. Księżniczka wyróżnia się swoją urodą, srebrnolicą jak księżyc. Młoda, niedoświadczona dziewczyna wzbudza zainteresowanie Tetrarchy i dworu. Ale księżniczka jest obojętna na zaloty mężczyzn, jej serce zadrży dopiero na głos Jokanaana. Prorok wzbudza w niej pożądanie, następuję przemiana niewinnej młodej kobiety w wampa. Pewien Młody Syryjczyk jest gotowy zrobić wszystko dla Księżniczki, która widząc to wykorzystuje jego uwielbienie dla swojej osoby. Jak typowa femme fatale, Salome nie dostrzega niczego poza Prorokiem. Wilde cytuje Biblię, Pieśń nad Pieśniami. Zapowiada przyjście stworów mitologicznych - w tajemniczym świecie autora Jokanaan staję się syreną, która uwiedzie Salome, lecz będzie dla niej niedostępny. Księżniczka, nie mogąc mieć Proroka żywego, pragnie jego głowy. By ją zdobyć, tańczy dla Heroda, który obiecał spełnić każde jej życzenie.

„Księżyc stał się czerwony jak krew”, apokaliptyczne obrazy stają się rzeczywistością, a księżniczka zaczyna swój taniec. Taniec pełen erotyzmu, pasji, jest bronią Salome, taniec siedmiu zasłon. Za który nagrodą będzie głowa ukochanego. Pragnie zawładnąć Jokanaanem, nie mogąc zerwać zakazanego owocu, pragnie jego śmierci. I tu znów ciekawość ludzka, pożądanie nieznanego kieruje kobietą fatalną. Nie tylko Prorok straci życie, sama Salome sprowadza na siebie śmierć. Jej fatalna miłość okazała się autodestrukcyjna.

Biblijna Salome na wiele pokoleń stała się ucieleśnieniem kobiety fatalnej, ale równie popularnym wcieleniem tego toposu jest Mesalina. Postać tę wspomina, opisując Izabelę Łęcką, narrator w powieści Lalka: „ (…)Głupi człowieku, ależ to jest Mesalina, jeżeli nie ciałem, to duchem…” Izabela Łęcka, bohaterka Lalki, została przedstawiona jako piękna blondynka o niebieskich oczach i delikatnych dłoniach, porównywana była do anioła, ale jej serce było z lodu. Izabela - ucieleśnienie piękna epoki, wychowana pod kloszem miała fałszywe wyobrażenie o świecie, uważała, że życie to zaczarowany ogród. Znała tylko książkowy świat, to on był dla niej prawdziwy. Izabela jest postacią negatywną, charakteryzuje się egoizmem, ma ograniczone horyzonty. Styl jej życia jest charakterystyczny dla wyższych sfer. Stosunek Izabeli do reprezentantów mieszczaństwa, dorobkiewiczów cechuje poczucie wyższości. Niestety jeden z nich, Stanisław Wokulski zakochał się w jej wyidealizowanym wizerunku. Zdobył majątek, narażając się na straty, nawet na śmierć. Starał się uzyskać przychylność arystokracji, którą gardził, wszystko po to, by zdobyć jej serce. Zakochał się w lalce, jaką była Łęcka bez granic, a ona stała się jego femme fatale. Izabela nie potrafiła docenić prawdziwego uczucia, gdyż jej arystokratyczna natura kazała jej uważać małżeństwo z kupcem za mezalians.

Izabela, odrzucała wszystkie propozycje. W świecie jej marzeń królował Apollo, którego piękny posąg znajdował się w gabinecie Izabeli. Uważała, że żaden śmiertelnik nie jest jej wart. Wprawdzie lubiła być otoczona rojem adoratorów jednak tylko po to, aby „łamać im serca”. Oto obraz femme fatale. Izabela kokietuje wszystkich sportretowanych w powieści uwodzicieli i ludzi niewartych szczerego uczucia – Starskiego, Rossiego, skrzypka Molinariego, marzy, że będzie mieć jednocześnie bogatego, dobrze urodzonego męża oraz kochanków. Wokulski w rozmowie z Wąsowską głośno wypowiada swoje zdanie na temat kobiet: „Piękny świat, ten wasz świat… I miłe są te kobiety, przy których, kiedy im człowiek w najlepszej wierze oddaje własną duszę, jeszcze musi spoglądać na zegarek, ażeby nie spotkał swych poprzedników i nie przeszkadzał następcom.” Patrzeć na Izabelę należy poprzez opowieść Węgiełka o księżniczce śpiącej w podwodnej komnacie, która przywodzi mężczyzn chcących ja posiąść do zguby. Izabela jest osobą niezdolną do miłości. Ostatecznie jej losy potoczyły się nieszczęśliwie, wszyscy konkurenci się od niej odsuwają, Wokulski ginie bez wieści, ojciec umiera, a ona sama wstępuje do klasztoru…

Dwa następne wizerunki są stworzyły kobiety. Myślę, że pozwolą one lepiej zrozumieć kobiecy sposób odbioru świata. Maria Kuncewiczowa w powieści Cudzoziemka pokazuję nam Różę Żabczyńską. Bohaterka to drapieżna egocentryczka. W tym obrazie kobiety demonicznej znajdujemy podobieństwo do matki autorki. Matka Kuncewiczowej nienawidziła córki z powodu swej nieszczęśliwej miłości. Osnową opowieści jest ostatni dzień życia Róży. Wspomnienia, epizody z przeszłości pozwalają nam ustalić motywy jej zachowań, przyczyny jej fatalizmu.

Całe nieszczęście zaczęło się gdy Róża mając lat szesnaście przyjechała do Warszawy. Syn jej nauczyciela od muzyki, Michał, zbliżył się do niej i wypowiedział nieopatrznie słowa, które zaważyły na całym życiu panny: „Ja, ja das hat sie schn – eine wunderschne Nase.” Te słowa głęboko zapadły w podświadomość Róży. Po rozstaniu z Michałem całe jej życie stało się złym snem, marzeniem na jawie, oczekiwaniem na powrót pierwszej miłości. Według Freuda pragnienia i popędy odgrywają zasadniczą rolę w powstaniu chorób nerwowych, ale również te same popędy mogą inspirować powstawanie największych dóbr kultury. Tak też było z Różą, niespełniona miłość rozbudzona przez słowa Michała znalazła ujście w muzyce. Miała wielki talent i kochała muzykę. Mogła zostać wielką artystką, gdyby tylko ktoś nią właściwie pokierował, lecz niestety skończyło się na paru występach, co było kolejnym powodem, by nienawidzić innych. Róża czuła się samotna w świecie, wszędzie była obca, nigdzie nie zaznała bezpieczeństwa, to było równie ważną przyczyną jej fatalizmu jak i utrata Michała oraz niespełnione ambicje związane z muzyką: „No i tutaj: eine Fremde… Czyż nieprawda? Zawsze i wszędzie tak: cudzoziemka”

Zasadą i dewizą jej życia od momentu zdrady Michała, stała się zemsta na mężczyznach i Polsce, gdyż tu spotkało ją nieszczęście, ale tak naprawdę Róża mści się na wszystkich i na wszystkim. Jedną z jej ofiar jest Adam, jej mąż. Wyrozumiała i wybaczająca była tylko dla syna, chociaż zatruwała mu życie swoją zaborczością. Córka – Marta w dzieciństwie była odsunięta przez Różę, poczętą na siłę, bez jej zgody, za bardzo przypominała Adama. Marta akceptacji doczekała się dopiero wtedy, kiedy okazało się, że ma piękny głos. To w niej Róża na siłę szukała spełnienia swoich artystycznych marzeń. Dopiero pewien lekarz dr Gerhard uczynił z niej człowieka. Przypadkiem dotknął najczulszej struny: w podobny sposób jak niegdyś Michał zachwycił się jej urodą, zwłaszcza nosem. Trafił w jej kompleks. Odkrył w podłej złośnicy udręczone stworzenie. Wróciła do domu bez nienawiści, bez pretensji; pozbyła się swego fatalizmu.

Ostatnią z przedstawianych przeze mnie dziś kobiet jest Agata, główna bohaterka powieści Anki Kowalskiej Pestka. Poznajemy ją z opowieści jej przyjaciółki Sabiny, jako młodą, niezależną kobietę, kończącą studia w Warszawie. pisarkę, poetkę, krytyczkę. Na jednej z pierwszych stron widzimy ją na przyjęciu, odsłonięte, opalone ramiona, biała suknia, jej taniec, to taniec kobiety wolnej, nie mającej żadnych zmartwień: „Pomyślałam, że nigdy jej nie polubię, rozdrażniała mnie natychmiast agresywność jej wyglądu i poruszania się, namiętność, z jaką poddawała się ramionom partnera, cały jej sposób zamieszkiwania przestrzeni.” - to reakcja Sabiny na pierwszym spotkaniu. A jednak stały się przyjaciółkami. Agata to barwna osobowość atrakcyjna również dla kobiet i dzieci. Uucieleśnia cechy typowej femme fatale, kokietuje mężczyzn, zwraca na siebie ich uwagę każdym swoim ruchem i gestem, a później gdy zaspokoi swoje zainteresowanie, porzuca. Uprzedmiotawia mężczyzn. Nie zaznała nigdy miłości, jej serce jest wolne.

W powieści śledzimy proces dorastania Agaty. Poznaje Borysa, żonatego mężczyznę z dwójką dzieci. To jest początek jej miłości. Agata czuje się winna, że mężczyzna, którego kocha, prowadzi podwójne życie. Kiedy o romansie dowiaduje się Teresa, żona Borysa, ten postanawia od niej odejść. Pomimo tej decyzji Agata nie jest szczęśliwa. Agata odbiera sobie życie, rzucając się pod ciężarówkę, można by pomyśleć, że robi to by uciec od wyrzutów sumienia, ale nie. Ofiarowuje swoje życie. Ona wie, ze to jedyne wyjście z tragicznej sytuacji, inaczej żadne z nich nie zdobędzie się na odejście. Swoim samobójstwem zwraca Borysa jego rodzinie – jego dzieciom. Dla niej najważniejsze jest szczęście dziecka, dziecka, którego ona sama nie mogła mieć: „Gdzie jest ofiara tam musi być nadzieja, moje dziecko. Ty w to nie wierzysz?” - tak zwraca się pewien ksiądz do Sabiny nad ciałem Agaty. Nadzieja i ofiara femme fatale przynoszą owoce, Borys może się spełnić w roli ojca.

W każdym z przedstawionych utworów widzimy zgubne działanie kobiet fatalnych, każda z nich nie tylko doprowadziła do zguby mężczyzny, ale i własnej. Ewa została wygnana z raju, Salome zamordowana, Izabela wstąpiła do klasztoru, Róża przedwcześnie umarła, a Agata popełniła samobójstwo. Lecz tylko dwie z tych kobiet naprawiły błędy, zmieniły swoje życie. Róża przed śmiercią pogodziła się z rodziną, a Pestka oddała swoje życie, by naprawić to, co zniszczyła w związku z Borysem. Wszystkie bohaterki, oprócz Ewy, otaczają się dziełami sztuki, uprawiają ją – taniec, muzykę, literaturę…

Niektóre z obrazów bohaterek były barwne i szczegółowe, niektóre musieliśmy śledzić, uważnie analizując ich czyny i zachowania. Kreacja bohaterki pozytywistycznej powieści posłużyła krytyce stylu życia arystokracji. Modernistyczne postaci Salome i Ewy z Dies irae przerażają urodą. Ich urok i moc, ich działanie i żądze miały służyć jako ostrzeżenie dla mężczyzn. Wyrażały lęk przed nieokiełznaną naturą namiętności. Dwa ostatnie portrety powstały w XX wieku ujawniają tajniki kobiecego serca, dzięki tym utworom potrafimy lepiej zrozumieć psychologię femme fatale. Kobieta fatalna przynosi mężczyznom nieszczęście. Czy tylko tyle? Gdyby nie było takich kobiet, to nasz świat wyglądałby zupełnie inaczej. Być może świat rozwijałby się wolniej ponieważ mężczyźni pozbawieni bodźca, motywacji nie pięliby się ku szczytom, by zdobyć la belle dame sans merci (piękne kobiety bez litości). W dzisiejszych czasach nie słyszy się o kobietach fatalnych, są kochanki, feministki i kobiety, które dominują w związku. To nie znaczy, że takich kobiet nie ma. One istnieją nadal, ale w wyobraźni mężczyzn. Zwykła koleżanka z pracy czy ze szkoły może stać się dla nich femme fatale...

strona:    1    2    3    4    5  





Mieszkanki salonów i wiejskich chat. Zaprezentuj literackie portrety kobiet w wybranych utworach

Ocena:
20/20
Teza: Literatura udowadnia, że zarówno salonowe damy, jak i niewiasty pochodzące z gminu są niewyczerpaną skarbnicą kobiecych portretów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta i zwięzła. Napisana poprawnym językiem.

Uwodzicielskie kobiety w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Kobiety uwodzą mężczyzn na wiele sposobów, gdyż każdy podatny jest na inne bodźce oraz zachowania.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca precyzyjna, przemyślana i odpowiednio skomponowana. Zawiera bogatą bibliografię.

Sposób przedstawiania kobiecego piękna w różnych epokach. Porównaj na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Sposoby przedstawiania kobiecego piękna są różnorodne. W dużej mierze zależy to od poglądów ludzi danej epoki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w przykłady z literatury i sztuki. Przemyślana i dojrzała.

Emancypacja kobiet na przestrzeni wieków. Przedstaw problem odwołując się do wybranych lektur

Ocena:
20/20
Teza: Różnorodność portretów i ról kobiet na przestrzeni epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca świadczy o samodzielnym myśleniu autorki. Ciekawy dobór lektur.

Omów różne wizerunki kobiet na przykładzie wybranych utworów literackich

Ocena:
20/20
Teza: Literatura prezentuje szeroką i różnorodną gamę kobiecych portretów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Właściwie dobrane przykłady. Przejrzysta treść.

Kobieta piękna, władcza, zdradziecka, zależna od mężczyzny, próżna – przedstaw sposoby kreowania postaci kobiecych na podstawie analizy utworów różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Kobiety są od wieków obiektem uwielbienia, marzeniami mężczyzn bez względu na to, jakie mają cechy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca we właściwy sposób realizuje temat. Ukazuje najbardziej popularne wizerunki kobiet. Plan i bibliografia bez zarzutu.

Kobiety - fascynujące czy irytujące? Omów temat na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Kobieta jako jeden z podstawowych lejtmotywów literatury światowej, przedstawiana w różnych ujęciach: jako matka, żona, córka, czy kochanka.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Ciekawe przykłady, prawidłowe wnioski.

Kreacje kobiet w epoce pozytywizmu, a postulat emancypacji

Ocena:
20/20
Teza: Emancypacja dla wielu kobiet w epoce pozytywizmu okazała się społeczno-ekonomiczną koniecznością.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Ukazuje kilka portretów kobiet. Bogata literatura przedmiotu.

Bohaterki literackie okresu Młodej Polski. Scharakteryzuj wizerunek kobiet tej epoki na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Młodopolskie bohaterki literackie cechuje bogata osobowość i skomplikowana psychika.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca odpowiada tezie i tematowi. Poprawne przedstawienie poszczególnych bohaterek. Właściwe wnioski.

Postacie kobiece i ich rola w utworach romantyków i pozytywistów. Przedstaw zagadnienie na wybranych utworach

Ocena:
20/20
Teza: W romantyzmie i pozytywizmie rola kobiet w literaturze często bywała kluczowa.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Poszczególne elementy spięte w logiczną całość. Poprawny język wypowiedzi.

Femme fatale w literaturze różnych epok. Przedstaw na przykładzie różnych utworów

Ocena:
20/20
Teza: Motyw kobiety fatalnej towarzyszy literaturze od wieków.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w 100% realizuje temat. Lekki styl i logiczna konsekwencja.

Obraz kobiety w literaturze tworzonej przez kobiety. Omów problem na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: W różnych okresach kobiety tworzyły odmienne i złożone literackie bohaterki.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, spójna. Ciekawe argumenty i sposób ukazania poszczególnych kobiecych postaci.

Kobiecość jako przywilej lub przekleństwo. Rozważ w odniesieniu do tekstów literackich wybranej epoki

Ocena:
20/20
Teza: Czy warto było być kobieta w epoce pozytywizmu?

Ocena opisowa nauczyciela: Praca samodzielna wykorzystująca bogate i nietuzinkowe lektury.

Od anioła do femme fatale. Scharakteryzuj kreacje bohaterek w wybranych utworach literackich różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Analizowanie wizerunków kobiecych w literaturze może być pasjonujące.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zawiera ciekawe kreacje bohaterek. poprawny plan i bibliografia.

Afrodyta - Wenus. Motyw mitycznej bogini piękności w literaturze i sztuce

Ocena:
20/20
Teza: Kult Afrodyty - Wenus przetrwał stulecia, o czym świadczą liczne dzieła sztuki i literatury.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zgrabnie napisana, oparta na ciekawych przykładach.

Porównaj kreacje postaci kobiecych w literaturze romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski, analizując wybrane przykłady

Ocena:
20/20
Teza: Obraz postaci kobiecych w wybranych epokach.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana. Dobra kompozycja i język wypowiedzi.

Kobieta anioł, kobieta demon. Rozpatrz na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: W każdej kobiecie występuje pierwiastek zarówno anielski, jak i demoniczny, dlatego właśnie są one tak intrygujące.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna, ciekawie sformułowany problem i wnioski.

Tragiczny wpływ kobiet na bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach.

Ocena:
20/20
Teza: Przedstawienie tragicznego wpływu kobiet na wybranych bohaterów literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowo i wnikliwie analizuje temat.

Kobieta błogosławieństwem lub przekleństwem dla mężczyzny. Omów temat na wybranych utworach z różnych epok.

Ocena:
20/20
Teza: Kobieta może być równocześnie błogosławieństwem i przekleństwem dla mężczyzny – „jest bramą piekieł” lub „balsamem dla duszy”.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w zwięzły sposób ukazuje temat. Logicznie przeprowadzona argumentacja.

Uwielbiana, pożądana, znienawidzona. Porównaj różne wizerunki kobiet ukazane w literaturze różnych epok.

Ocena:
20/20
Teza: Literatura polska i światowa na przełomie wieków stworzyła wiele ponadczasowych kreacji kobiecych, których postaci budziły zachwyt, pożądanie, miłość lub nienawiść.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat.

Przedstaw, porównaj i oceń portrety kobiet znane ci z literatury XIX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Literatura dziewiętnastowieczna uwieczniła wiele różnorodnych i niepowtarzalnych portretów kobiecych.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca, oparta na czterech lekturach z XIX wieku.

Przedstaw, porównaj i oceń portrety kobiet znane ci z polskiej literatury XIX wieku

Ocena:
20/20
Teza: W każdej epoce odnajdziemy cały wachlarz kobiecych postaci.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat.

Kobieta w malarstwie i literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Wizerunek kobiety idealnej wciąż ulega metamorfozom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca nietuzinkowa, oparta na ciekawych przykładach - pokazuje ewolucję wizerunku kobiety.

Obraz kobiet w XIX i XX wieku w literaturze

Ocena:
20/20
Teza: Wizerunki bohaterek literackich w pisarstwie XIX i XX wieku były niesłychanie złożone.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna ukazuje bardzo różnorodne wizerunki kobiet.

Omów i porównaj miejsce kobiety w społeczeństwie na podstawie literatury XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: W pisarstwie XIX i XX wieku możemy dostrzec istotne zmiany w postrzeganiu społecznej roli kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana - dojrzałe i celne wnioski.

Kobieta anioł, kobieta demon - jako źródło inspiracji w literaturze. Rozważ na wybranych przykładach

Ocena:
20/20
Teza: Motyw kobiety-demona i kobiety-anioła ponadczasowym źródłem artystycznych inspiracji.

Ocena opisowa nauczyciela: Wyczerpująca prezentacja napisana poprawnym, potoczystym stylem.

Różne oblicza kobiet ukazane w literaturze polskiej i innych dziedzinach sztuki XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Niezależnie od dziedziny sztuki, działa polskie ukazują nietuzinkowe portrety kobiece.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa oparta na literaturze, malarstwie, filmie i piosence.

Anioł czy femme fatale. Obraz kobiety w literaturze polskiej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów

Ocena:
20/20
Teza: Na przestrzeni wieków artyści ukazują anielską i demoniczną stronę kobiecej natury.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja bardzo szeroko i szczegółowo opisuje wizerunki poszczególnych kobiet.

Przyczyny i skutki niemoralnych decyzji kobiet. Omów zagadnienie w oparciu o przykłady z różnych epok

Ocena:
20/20
Teza: Kobiety kroczące drogą niesprawiedliwości lub występku są niezwykle ciekawymi postaciami literackimi.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca dojrzała, ciekawa, świadcząca o dobrym obyciu literackim.

Zinterpretuj portrety niezwykłych kobiet - bohaterek literatury polskiej na wybranych przykładach z różnych epok.

Ocena:
20/20
Teza: Przedstawienie niezwykłych portretów kobiet - bohaterek literatury polskiej na wybranych przykładach z różnych epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni poprawna opisująca kilka kobiecych kreacji charakterystycznych dla polskiej literatury.

Kobiecość jako temat liryki. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do utworów poetek XIX i XX wieku

Ocena:
20/20
Teza: Dzięki piszącym kobietom dokonała się zmiana w sposobie postrzegania kobiety.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja bogata w literackie przykłady. Przejrzysta kompozycja i wnioski potwierdzające tezę.

Matka, żona, kochanka. Różne obrazy kobiet w literaturze Omów na wybranych przykładach.

Ocena:
20/20
Teza: Co determinuje ogromną różnorodność jej zachowań?

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, ukazuje różnorodność kobiecych literackich kreacji.

Grzeszne i grzeczne kobiety w literaturze i sztuce różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Kobiety są krańcowe: o wiele lepsze albo o wiele gorsze niż mężczyźni.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, zwięzła, napisana lekkim piórem. W pełni realizuje założenia tematu.

Femme fatale w literaturze i sztuce. Przedstaw wizerunki kobiet fatalnych na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Chociaż wizerunek kobiety fatalnej odnajdujemy już w biblii, to największą fascynację tym motywem obserwujemy w wieku XIX i XX.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i przejrzysta. Poprawny język.

Motyw żony w literaturze. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Kreacje żon w literaturze są niejednoznaczne - niektóre podtrzymują archetypy, natomiast inne łamią społeczne stereotypy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i przejrzysta. Bogata treść i bibliografia.

Kobiety jako źródło nieszczęścia. Przedstaw na wybranych przykładach literackich

Ocena:
19/20
Teza: Literatura dostarcza nam wiele przykładów kobiet sprowadzających najczęściej na mężczyzn nieszczęście - od czasów mitologii po współczesność.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, oparta na bogatej bibliografii. Dobry styl i interesujące wnioski.

Wizerunek złych kobiet w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Literatów, malarzy i filmowców zawsze inspirowały kobiety niepokorne i złe, dlatego w sztuce odnajdujemy wiele wizerunków kobiet fatalnych.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna, oparta na niebanalnych przykładach. Zaznaczona jest indywidualność i własne przemyślenia autora.

Wizerunek kobiety w literaturze. Zanalizuj temat, odwołując się do utworów krajowych i zagranicznych

Ocena:
19/20
Teza: Kobieta i kobiecość to temat, który od zawsze pasjonował wielu artystów, dla wielu z nich kobieta była inspiracją do stworzenia dzieła.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje założenia tematu. Dobrze dobrana literatura i poprawnie sporządzony plan prezentacji.

Portrety kobiet w literaturze polskiej i światowej. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Galeria portretów literackich kobiet jest niezwykle bogata, lecz mimo licznych rozbieżności można wyróżnić pewne wizerunki kobiet jakie zapisały się w literaturze na przestrzeni epok.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo dobrze skomponowana. Barwny i płynny język. W pełni zrealizowany temat prezentacji.

Różne koncepcje kobiecego piękna w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Od starożytności aż do czasów współczesnych obraz kobiety zmieniał się i przekształcał wraz z panującymi w danej epoce wyobrażeniami i inspiracjami.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca odwołuje się do licznych lektur i dziel sztuki. Sprawny język, bogata prezentacja.

Postać uwodzicielskiej kobiety w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Funkcjonowanie motywu uwodzicielki w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, napisana płynnym stylem, przemyślana.

Portret kobiety w różnych epokach. Przedstaw w oparciu o przykłady z literatury i sztuki

Ocena:
19/20
Teza: Kobieta na piedestale w kolejnych epokach, w każdej z dziedzin literatury sztuki czy malarstwa.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca obszerna. Zawiera wiele przykładów. Poprawny styl i język.

Postacie kobiece w literaturze i sztuce. Porównaj wybrane bohaterki z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Wiele bohaterek literatury, dzieł plastycznych i filmowych to postaci interesujące i ważne, wartościowe, czy też po prostu ciekawie ukazane.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta, poprawnie skonstruowana. Dobry styl wypowiedzi.

Wizerunek kobiety w literaturze i sztuce. Na wybranych przykładach przedstaw zagadnienie

Ocena:
19/20
Teza: Każdy artysta postrzega kobietę inaczej i dodaje jej inny, przez siebie zauważony walor, a niekiedy ukazuje jej wady.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna i przemyślana praca. Logiczne argumenty i dobry język.

Kobieta w literaturze i malarstwie. Przedstaw różne wizerunki, opierając się na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Głównym czynnikiem determinującym życie kobiety jest stopień jej niezależności.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni poprawna.

Literackie wizerunki kobiet. Omów zagadnienie na wybranych przykładach

Ocena:
19/20
Teza: Najciekawszy jest wizerunek kobiet złożonych, których natura obfituje w rażące sprzeczności i na ich przykładzie możemy podziwiać fascynujące oblicza kobiecej psychiki.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja standardowa. Przedstawia temat w pełni i dość zwięźle. Poprawny język.

Zmiana wizerunku kobiety na przestrzeni wieków. Przedstaw odwołując się do literatury i sztuki

Ocena:
19/20
Teza: W każdej epoce istniały muzy, które popychały poetów do tworzenia dzieł uwielbienia i zachwytu, malarzy do kreślenia portretów i aktów.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana. W pełni ukazuje zmianę postrzegania kobiety na przestrzeni wieków. Poprawny język.

Świat kobiecych wartości. Przedstaw problem, odwołując się do wybranych utworów literackich

Ocena:
19/20
Teza: Dwoistość charakterów kobiet oraz ich świat wartości na podstawie wybranych utworów pozytywistycznych i dwudziestolecia międzywojennego.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca logiczna i przemyślana. Poszczególne argumenty przedstawiono przejrzyście. Poprawny język.

Wizerunek kobiety w romantyzmie. Przedstaw, odwołując się do wybranych lektur

Ocena:
19/20
Teza: Postacie kobiece w epoce romantyzmu były często eksponowane.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w treści. W pełni odpowiada tematowi. Poprawny styl wypowiedzi.

Portret kobiety w literaturze polskiej. Przedstaw zagadnienie,odwołując się do wybranych przykładów

Ocena:
19/20
Teza: Zjawiskowość kobiecej natury nie uszła uwadze polskim pisarzom i poetom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna. Na kilku przykładach prezentuje portret kobiety w utworach literackich. Poprawny konspekt prezentacji.

Kobieta matka, kobieta fatalna, kobieta bogini. Omów motywy na wybranych przykładach literackich

Ocena:
19/20
Teza: W literaturze zostały utrwalone między innymi wizerunki bogini, matki, kobiety fatalnej.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Różnorodne tematy, ciekawe przemyślenia.

Portrety kobiet w literaturze polskiej i obcej. Przedstaw na wybranych przykładach.

Ocena:
19/20
Teza: Kobiety jako obiekt uwielbienia, westchnień, pożądania i zazdrości.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca typowa. Oparta na powszechnie znanych lekturach.

Wizerunek ukochanej kobiety w romantycznej literaturze i epistolografii

Ocena:
19/20
Teza: Kobieta jako inspiracja twórczości poetyckiej, źródło natchnienia oraz przyczyna nieszczęść i zawodów miłosnych; przedstawiana głównie jako kochanka, matka, żona, jest obiektem uwielbienia, pożądania i zazdrości.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, konkretna i na temat. Można by więcej uwagi poświęcić epistolografii.

Muza, żona, kochanka, matka. Różne sposoby kreowania postaci kobiet w literaturze. Omów ten problem na wybranych przez siebie przykładach dzieł literackich z różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Kobiety - bohaterki literatury - potrafią być jednocześnie różne i podobne.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w przykłady, ukazuje jak różnorodne mogą być kobiety na przestrzeni epok.

Postacie kobiet w mitologii i Biblii. omów ich rolę i sposoby portretowania w wybranych utworach

Ocena:
19/20
Teza: Obydwa antyczne źródła kreują niepowtarzalne, często archetypiczne postaci kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca szeroko traktuje temat. Ukazuje kilka najbardziej archetypicznych wizerunków kobiet.

Postać kobiety fatalnej w literaturze polskiego pozytywizmu, Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego

Ocena:
19/20
Teza: Femme fatale polskiej literatury mają zgubny wpływ na mężczyzn i determinują ich losy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca świadczy o indywidualnym podejściu do tematu - wnioski. Poprawne argumenty i przedstawione ciekawie postacie.

Ewa nie tylko kusicielka. Przedstaw różne kreacje kobiet w literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Literacki wizerunek zmieniał się od czasów ukazania biblijnej Ewy i zmienia się po dzień dzisiejszy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje kilka wybranych wizerunków kobiet.

Przedstaw różne portrety Polek na wybranych przykładach literackich. Zanalizuj wybrane utwory

Ocena:
19/20
Teza: Kreacje kobiet-Polek odnajdziemy w wielu epokach polskiej literatury.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ukazuje ciekawe wizerunki kobiet.

Kobieta błogosławieństwem czy przekleństwem dla mężczyzny. Rozważ problem, analizując na wybranych przykładach różnych epok

Ocena:
19/20
Teza: Różny wpływ płci pięknej na męskich przedstawicieli w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat.

Motyw kobiety - muzy, natchnienia w sztuce i literaturze

Ocena:
19/20
Teza: Portrety kobiet, które dzięki swojej wyjątkowości zostały uwiecznione przez pisarzy i malarzy.

Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa praca pokazująca różnorodność ujęcia tematu.

Scharakteryzuj kobietę, jej życie i pragnienia, odwołując się do wybranych postaci literackich

Ocena:
19/20
Teza: Złożoność kobiecych wizerunków w pisarstwie XIX i XX wieku.

Ocena opisowa nauczyciela: Zwięzła praca opisująca trzy typy kobiece z literatury XIX i XX wieku.

Femme fatale. Kobieta fatalna w literaturze i sztuce

Ocena:
19/20
Teza: Rola femme fatale zostaje narzucona kobiecie przez samą ofiarę – mężczyznę.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, ukazująca spojrzenie na femme fatale z dwóch odmiennych perspektyw.

Motyw ciała kobiecego w literaturze i sztuce modernizmu

Ocena:
18/20
Teza: W literaturze i malarstwie ciało kobiece zostało było przedstawiane różnorodnie.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca przejrzysta i bogata w przykłady. Dobrze przedstawiony problem i wnioski.

Kreacje kobiet w literaturze polskiej i obcej. Omów, odwołując się do przykładów z różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Zarówno w polskiej, jak i obcej literaturze możemy dostrzec różnorodne portrety kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Zawiera odpowiednio dobraną literaturę.

Kobieta jako literacka bohaterka. Przedstaw na wybranych przykładach z różnych epok

Ocena:
18/20
Teza: Kobieta uważana za uosobienie piękna, wdzięku i wrażliwości, stała się wdzięcznym tematem dzieł literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Kolejne argumenty ułożone zostały w logiczna całość.

Kobieta demon, kobieta wamp, kobieta fatalna. Omów na przykładzie wybranych tekstów literackich

Ocena:
18/20
Teza: Tajemniczość, piękno, zagadkowość, niedostępność kobiety fatalnej niszczy mężczyzn i jednocześnie jest źródłem fascynacji literackich na przestrzeni wieków.

Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja napisana lekkim piórem. Poprawny język i styl wypowiedzi. Zwięzłość i logika argumentacji.

Przykłady zmiennych i tajemniczych kobiet w literaturze. Przedstaw, odwołując się do znanych ci utworów

Ocena:
18/20
Teza: W literaturze możemy spotkać się z połączeniem portretów kobiety złej i dobrej.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. W przejrzysty sposób ukazuje wizerunki trzech kobiet w literaturze.

Wizerunek kobiety w Biblii. Scharakteryzuj i porównaj różne bohaterki historii z Nowego i Starego Testamentu

Ocena:
18/20
Teza: W Biblii możemy odnaleźć zarówno pozytywne jak i negatywne wizerunki kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa. Zawiera zaskakujące wnioski. Oryginalne podejscie do tematu.

Funkcje kobiet w literaturze Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Przeanalizuj, opierając się na wybranych utworach

Ocena:
18/20
Teza: Kreacje i funkcje bohaterek kobiecych okresu Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego były zróżnicowane.

Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna praca. Napisana dobrym językiem, przejrzyste argumenty.

Inspirujące i irytujące kobiety. Przedstaw ich wizerunki, opierając się na literaturze i własnych przemyśleniach.

Ocena:
18/20
Teza: Od stuleci kobiety stanowią źródło natchnienia dla artystów, głównie mężczyzn.

Ocena opisowa nauczyciela: Trafny dobór cytatów. Praca przemyślana i ciekawa. Poprawny styl.

Bogactwo wizerunków kobiet w literaturze, różnorodność ich osobowości i barwność postaci

Ocena:
18/20
Teza: Literatura bez kobiet byłaby uboższa, są one tak różnorodne i występują w tak niezwykłych rolach, że trudno tę wielość portretów ogarnąć.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zgrabna, napisana płynnym językiem. Dobrze dobrana literatura. Zwięzłe argumenty.

Porównaj utrwalone w literaturze archetypy bohaterek, odwołując się do wybranych tekstów kultury romantycznej i młodopolskiej

Ocena:
18/20
Teza: Zjawiskowość kobiecej natury nie uszła uwadze artystom – malarzom, muzykom, pisarzom, poetom, którzy przez kolejne wieki i epoki, próbowali doścignąć i poznać w pełni kobietę, ulegając jej wpływom.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni poprawna. Właściwie dobrana literatura i argumenty.

Na podstawie wybranych wierszy współczesnej poetki przedstaw portret kobiety naszych czasów

Ocena:
18/20
Teza: Agnieszka Osiecka w swojej twórczości literackiej, pokazała nie tylko swoje oblicze, ale obraz wszystkich współczesnych Polek.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca pomysłowa. Ciekawe przykłady z twórczości Osieckiej.

Wpływ kobiet na wybory bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach z różnych epok literackich

Ocena:
18/20
Teza: Kobiety w literaturze często wywierały zgubny wpływ na mężczyznę.

Ocena opisowa nauczyciela: Motyw kobiety przedstawiony w ciekawy sposób. Poprawny język i styl.

Porównaj sposoby kreowania portretów kobiet w literaturze i malarstwie na podstawie analizy wybranych przykładów

Ocena:
18/20
Teza: W literaturze i malarstwie możemy odnaleźć bardzo wiele portretów kobiet.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, konkretna.

Julia Capuletti jako ponadczasowa bohaterka w literaturze i sztuce. Omów temat na podstawie wybranych dzieł literackich oraz tekstów kultury

Ocena:
17/20
Teza: Julia Capuletti jest bohaterką do której odwołują się artyści po dzień dzisiejszy.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna. Ukazuje nawiązania do postaci Julii w literaturze, filmie i musicalu.

Kobieta w renesansie. Przedstaw na wybranych przykładach z literatury i sztuki

Ocena:
17/20
Teza: Kobiety traktowane są nie tylko jako przedmiot westchnień i miłości zmysłowej, ale także jako symbol niezwykłej harmonii, cnoty i piękna, co inspiruje artystów na całym świecie do dziś.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca dobra, choć powierzchowna. Zbyt mało rozbudowane argumenty.

Motyw kobiety w literaturze. Przedstaw jego funkcjonowanie w wybranych dziełach

Ocena:
17/20
Teza: Obraz kobiety jako temat poruszany przez wielu artystów we wszystkich epokach literackich.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. W pełni realizuje temat.

Przedstaw różnorodne sposoby ujęcia motywu kobiety, odwołując się do wybranych utworów

Ocena:
17/20
Teza: Motyw kobiety jest szeroko rozpowszechniony w literaturze.

Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Bardzo zwięzła. Drobne usterki językowe.

Kobieto! Puchu marny... Zaprezentuj najciekawsze Twoim zdaniem portrety kobiet w literaturze

Ocena:
17/20
Teza: W literaturze możemy odnaleźć bardzo wiele portretów kobiet. Są one opisywane jako dzielne bohaterki, pełne poświęcenia i odwagi, ale także jako puste, naiwne lekkomyślne trzpiotki. W swojej pracy chciałbym/chciałabym przedstawić portrety ko

Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwarta. Skrótowo ukazuje kilka portretów oryginalnych kobiet. Napisana na przeciętnym poziomie.