Bo życie kruche jest... Motyw cierpienia i śmierci na podstawie wybranych utworów literackich i dzieł sztuki | ||
20/20 | Teza: Bohaterowie literaccy często staja w obliczu śmierci i cierpienia. Zjawiska te są wielowymiarowe i często nieuniknione. Ocena opisowa nauczyciela: Temat trudny. Bardzo dobrze przeprowadzona argumentacja broni tezę prezentacji. Ciekawe wnioski uzupełniają całość. Brawo! | |
![]() | ||
Symbol jako sposób nazywania niewyrażalnego. Interpretując wybrane utwory literackie i dzieła malarskie, określ rolę symbolu w komunikacji artystycznej | ||
20/20 | Teza: Śmierć, szczególnie u twórców modernistycznych ma często znaczenie symboliczne, jest nośnikiem pewnych głębszych przemyśleń i przeżyć autora
Ocena opisowa nauczyciela: Autor w umiejętny sposób porusza się po świecie literatury i sztuki. Na uwagę zasługuje bogata bibliografia. | |
![]() | ||
Różne sposoby ukazywania śmierci i umierania w literaturze i malarstwie renesansu oraz przełomu XIX i XX wieku | ||
20/20 | Teza: Motyw życia i śmierci towarzyszy ludzkości od początku jej istnienia poprzez wszystkie epoki literackie i artystyczne. Ocena opisowa nauczyciela: Praca dojrzała, bardzo przejrzysta. Kolejne argumenty przedstawione są logicznie. Dobre wprowadzenie do tematu i wnioski. | |
![]() | ||
Motyw śmierci w literaturze i sztukach plastycznych. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych dzieł | ||
20/20 | Teza: W zależności od epoki historycznej, kultury, światopoglądu i głoszonych idei człowiek próbował oswajać śmierć, pojąć jej zagadkę.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo obszerna i szczegółowa. Temat wnikliwie zanalizowany. | |
![]() | ||
Śmierć jako motyw w literaturze i sztuce. Przeanalizuj zagadnienie na wybranych przykładach | ||
20/20 | Teza: Artyści, próbując przybliżyć innym tajemnicę śmierci, przedstawiali w swoich dziełach własne wyobrażenia umierania i życia pośmiertnego. Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w różne wizje śmierci. Rozbudowana bibliografia, płynna i poprawna wypowiedź. Ciekawe ilustracje. | |
![]() | ||
Analizując wybrane utwory literackie, omów funkcje śmierci i zła w baśniach, bajkach i mitach | ||
20/20 | Teza: Zło i śmierć podstawowymi elementami baśniowego, bajkowego i mitycznego świata. Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. Ciekawe przykłady literatury podmiotowej, przemyślana kompozycja. | |
![]() | ||
Danse macabre - motyw śmierci w literaturze i sztuce | ||
20/20 | Teza: Taniec śmierci odzwierciedla wszechobecność śmierci, która wszystkich ludzi traktuje tak samo. Ocena opisowa nauczyciela: Motyw bardzo poprawnie opracowany. Zawiera zarówno literackie, jak i plastyczne przykłady. Dobra bibliografia i plan prezentacji. | |
![]() | ||
Czekając na śmierć, czyli jak i w czym odnaleźć sens życia kiedy brak już nadziei. Rozwiń temat w oparciu o wybrane utwory z różnych epok | ||
20/20 | Teza: Autorzy każdej epoki przedstawiali ludzi oczekujących na śmierć, świadomych jej nieuchronnego nadejścia. Ocena opisowa nauczyciela: Praca zawiera wszelkie niezbędne argumenty. Poprawna konstrukcja, ciekawy tok myślenia. | |
![]() | ||
Ars moriendi - wielcy bohaterowie literaccy wobec śmierci. Zaprezentuj ich postawy i autorskie sposoby kreacji analizując wybrane dzieła | ||
20/20 | Teza: Główne utwory związane z ars moriendi powstały w średniowieczu, jednak i w późniejszej literaturze możemy odnaleźć przykłady godnej śmierci. Ocena opisowa nauczyciela: Praca wykorzystuje dostępne argumenty. Poprawna stylistyka, logiczna spójność. | |
![]() | ||
Przedstaw funkcjonowanie motywu śmierci w literaturze i sztuce średniowiecza i baroku | ||
20/20 | Teza: Charakterystyka obrazów śmierci w średniowieczu i barok Ocena opisowa nauczyciela: Praca szczegółowa, zawiera wiele ciekawych przykładów z literatury i sztuki. Poprawna kompozycja, teza i wnioski. | |
![]() | ||
Człowiek wobec śmierci w literaturze i sztuce. Przedstaw zagadnienia na wybranych przykładach | ||
20/20 | Teza: Artyści często wykorzystywali motyw śmierci, by ukazać swój stosunek do niej lub stosunek swego pokolenia. Ocena opisowa nauczyciela: Praca zawiera wiele interesujących przykładów. Poprawna bibliografia i plan. | |
![]() | ||
Miłość i śmierć w wybranych utworach literackich i w sztuce | ||
20/20 | Teza: Miłość i śmierć w literaturze i kulturze – popularność omawianych motywów. Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni realizuje temat. Ciekawe przykłady oraz wnioski. | |
![]() | ||
Literackie i malarskie sposoby heroizacji śmierci bohatera. Omów problem na wybranych przykładach | ||
20/20 | Teza: Heroizacja śmierci bohaterów najczęściej służyła zachowaniu pamięci i oddaniu hołdu nieprzeciętnym jednostkom. Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, oparta na przykładach z różnych epok literackich. | |
![]() | ||
Przedstaw motyw poświęcenia życia w literaturze. Scharakteryzuj problem, analizując przykłady literackie z różnych epok | ||
20/20 | Teza: Ukazanie wyjątkowych postaci, które w imię szczytnej idei poświęciły własne życie. Ocena opisowa nauczyciela: Temat ciekawie przedstawiony. Oparty na lekturach z różnych epok. | |
![]() | ||
Wesela i pogrzeby w literaturze polskiej. Omów różnorodne ujęcia motywów, odwołując się do wybranych przykładów | ||
20/20 | Teza: Motyw wesela i pogrzebu w twórczości pisarzy polskich różnych epok. Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni wyczerpuje temat - opisuje dwa wesela i dwie ceremonie pogrzebowe. | |
![]() | ||
Przedstaw różne wyobrażenia ludzi dotyczące śmierci w oparciu o wybrane dzieła literackie | ||
20/20 | Teza: a) Uniwersalność i tajemniczość tematu śmierci widziana oczami twórców literatury. Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja wnikliwie przedstawia wybrane utwory. Poprawny styl i kompozycja. | |
![]() | ||
Motyw śmierci w literaturze i sztuce romantyzmu i Młodej Polski. Omów na wybranych przykładach. | ||
20/20 | Teza: Zaprezentowanie funkcjonowania motywu śmierci w literaturze i sztuce romantyzmu i Młodej Polski. Ocena opisowa nauczyciela: Bogata bibliografia i szczegółowy plan prezentacji. | |
![]() | ||
Przedstaw rolę motywu śmierci w wybranych utworach literackich | ||
20/20 | Teza: Pisarze i poeci w zależności od roli, jaką przypisywali motywowi śmierci opisywali różnorodne jej oblicza. Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja przemyślana, pokazuje różnorodne wizje śmierci służące różnym celom autorskim. | |
![]() | ||
In hora mortis. W jaki sposób poeci opisywali swoje przeżycia związane ze śmiercią ważnych dla nich osób? | ||
20/20 | Teza: Artyści przeżywając śmierć ważnych dla nich osób swoje refleksje przekazywali za pomocą języka poezji. Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni realizuje temat. Mówi o poetyckich obrazach "godziny śmierci" w różnych epokach. | |
![]() | ||
Wykorzystanie motywu śmierci w utworach literackich i malarskich XIX i XX wieku Omów, analizując wybrane dzieła | ||
19/20 | Teza: Literatura odbiega od przedstawiania śmierci wyłącznie w biologicznym wymiarze, nadając jej określony sens. Ocena opisowa nauczyciela: Praca logiczna, zawierająca bogatą literaturę podmiotową i przedmiotową. Wiele argumentów na udowodnienie tezy. | |
![]() | ||
Motyw śmierci w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Temat śmierci jest ciągle aktualny i fascynuje wielu artystów, dlatego też powstało mnóstwo dzieł poruszających tę kwestię. Ocena opisowa nauczyciela: Praca napisana dobrym stylem. W pełni realizuje temat. | |
![]() | ||
Obraz śmierci w malarstwie i literaturze. Omów na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Myśl o śmierci towarzyszyła człowiekowi praktycznie od zawsze. Istnieją na to dowody w poezji, prozie, dramacie czy sztukach pięknych. Ocena opisowa nauczyciela: Praca napisana płynnym językiem. Ciekawe przykłady z malarstwa. Logiczna i przejrzysta kompozycja. | |
![]() | ||
Motyw samobójstwa w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach pochodzących z różnych epok | ||
19/20 | Teza: W literaturze akt samobójstwa jest najczęściej potępiany i nie prowadzi do niczego pozytywnego. Ocena opisowa nauczyciela: Temat zwięźle ukazany. Poszczególne argumenty sformułowane poprawnie. Jasne wnioski. Właściwy plan i bibliografia. | |
![]() | ||
Śmierć i umieranie w literaturze dawnej oraz współczesnej. Omów na podstawie dwóch epok | ||
19/20 | Teza: Różnorodność sposobów ujęcia motywu śmierci i umierania jest ściśle uzależniona od okoliczności historycznych, światopoglądowych i epokowych. Ocena opisowa nauczyciela: Praca dojrzała, wnikliwie analizuje temat. Poprawnie dobrana literatura. | |
![]() | ||
Motyw śmierci w literaturze. Dokonaj analizy wybranych utworów z różnych epok | ||
19/20 | Teza: Artyści, próbując przybliżyć innym tajemnicę śmierci przedstawiali w swoich dziełach własne wyobrażenia umierania i życia pośmiertnego. Ocena opisowa nauczyciela: Praca szeroko ukazuje motyw śmierci w literaturze. Szczegółowa bibliografia i plan pracy. | |
![]() | ||
Przedstaw różne wyobrażenia ludzi dotyczące śmierci w oparciu o wybrane dzieła literackie | ||
19/20 | Teza: Przez wieki w literaturze śmierć przybierała różnorodne obrazy. Ocena opisowa nauczyciela: Praca na kilku przykładach pokazuje jak artyści przedstawiali śmierć. Poprawna bibliografia i język wypowiedzi. | |
![]() | ||
Scharakteryzuj różne ujęcia motywu śmierci w literaturze i określ ich funkcje | ||
19/20 | Teza: Artyści odmiennie przedstawiali motyw śmierci w literaturze w zależności od funkcji jaką miał pełnić. Ocena opisowa nauczyciela: Praca pokazując różne ujęcia śmierci uwzględnia ich funkcję. Poprawny język, rozbudowana bibliografia i plan pracy. | |
![]() | ||
Sposoby ukazywania bohaterskiej śmierci w literaturze. Scharakteryzuj je na podstawie wybranych utworów różnych epok literackich. | ||
19/20 | Teza: Mimo iż istota śmierci jest niezmienna, odmienne są sposoby prezentacji bohaterskiej śmierci w literaturze rożnych epok. Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, bogata bibliografia. | |
![]() | ||
Sceny śmierci w literaturze. Porównaj i omów ich funkcje w wybranych dziełach | ||
19/20 | Teza: Aby „oswoić” śmierć poszczególni twórcy próbowali przedstawić różnorodne sceny śmierci. Ocena opisowa nauczyciela: Praca zawiera wszystkie niezbędne elementy. Poprawny plan pracy oraz bibliografia. | |
![]() | ||
Obraz śmierci w sztuce średniowiecza. Omów na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Wyobrażenia śmierci w średniowieczu miały przede wszystkim charakter dydaktyczny – przypominały o kruchości ludzkiego żywota i zachowaniu pokory wobec Stwórcy. Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, ukazuje różnorodność wizerunków śmierci. Poprawna bibliografia. | |
![]() | ||
Motyw śmierci i czasów ostatecznych w literaturze, sztuce i muzyce. Omów, analizując wybrane przykłady | ||
19/20 | Teza: Motyw śmierć i czasów ostatecznych ukazywany jest na obraz i podobieństwo wyobrażeń ludzi żyjących w danej epoce. Ocena opisowa nauczyciela: Zwięzła praca w pełni realizująca temat. | |
![]() | ||
Topos śmierci heroicznej w literaturze. Przedstaw jego źródła i udowodnij jego popularność w epoce romantyzmu i literaturze współczesnej | ||
19/20 | Teza: Popularność motywu śmierci heroicznej w romantyzmie i czasach współczesnych. Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w pełni poprawna, właściwy dobór lektur i ciekawe wnioski. | |
![]() | ||
Motyw miłości i śmierci. Przedstaw na wybranych przykładach literackich | ||
18/20 | Teza: Miłość i śmierć w literaturze to nierozerwalne uczucia. Ocena opisowa nauczyciela: Praca na odpowiednio dobranych przykładach literackich ilustruje postawioną tezę. Poprawna bibliografia. | |
![]() | ||
Bohaterska śmierć w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach literackich | ||
18/20 | Teza: W romantyzmie twórcy ukazywali śmierć bohaterów w celu ukazania właściwej postawy patriotycznej, jednak sposoby przedstawiania zgonu bohatera były różne. Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, napisana dobrym językiem. Teza poprawnie uargumentowana. | |
![]() | ||
Różne ujęcia śmierci w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach | ||
18/20 | Teza: Pomimo licznych prób ukazania śmierci w literaturze i sztuce wciąż pozostaje ona tajemnicą.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawnie realizuje temat. Dobry język i styl wypowiedzi. | |
![]() | ||
Samobójstwo jako temat utworów literackich różnych epok | ||
18/20 | Teza: Ucieczka przed realnym życiem, zagubienie w świecie wartości oraz niedojrzałość i nieodpowiedzialność jako źródła decyzji samobójczej wybranych bohaterów literackich. Ocena opisowa nauczyciela: Praca świetnie realizuje temat. Ciekawa kompozycja pracy. | |
![]() | ||
Motyw umierania ukazany w literaturze. Omów na wybranych przykładach | ||
18/20 | Teza: W literaturze problem śmierci jest podejmowany niezwykle często. Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna i przejrzysta praca. Ciekawa prezentacja pps. | |
![]() | ||
Śmierć w literaturze różnych epok | ||
18/20 | Teza: Śmierć to jeden z najczęściej pojawiających się motywów w literaturze. Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo zwięzła. Poprawna forma wypowiedzi i przytoczone argumenty. | |
![]() | ||
Człowiek wobec śmierci w poznanych utworach literackich różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach | ||
18/20 | Teza: Wizerunek śmierci zmieniał się w zależności od czasu, w którym poruszano ten temat. Ocena opisowa nauczyciela: Praca przeciętna. Dobra argumentacja. Poprawny język i styl wypowiedzi. | |
![]() | ||
Motyw śmierci heroicznej w wybranych utworach | ||
18/20 | Teza: Literatura wskazuje bohaterów, którzy poświęcając swoje życie w dobrej sprawie, ukazali swe męstwo i odwagę. Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja poprawna, analizuje podstawowe utwory dotyczące heroicznej śmierci. | |
![]() | ||
Stosunek człowieka do śmierci. Przedstaw problem, opierając się na wybranych lekturach | ||
17/20 | Teza: Obraz śmierci w literaturze ukształtowany jest na obraz i podobieństwo ludzkich wyobrażeń danej epoki.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna i przejrzysta. Śmierć została przedstawiona wieloaspektowo, na przykładzie lektur z różnych epok. | |
![]() | ||
Funkcje motywu śmierci w literaturze i sztuce. Przedstaw na podstawie wybranych utworów | ||
17/20 | Teza: Śmierć jest zjawiskiem ponadczasowym, które na przestrzeni epok literackich zmienia swój wizerunek.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca przeciętna. Poprawna bibliografia i plan wypowiedzi. | |
![]() | ||
Wizerunek śmierci w utworach literackich i malarstwie. Zaprezentuj odwołując się do wybranych przykładów | ||
17/20 | Teza: We wszystkich epokach niemal każdy twórca podejmował temat śmierci. Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna, a temat przedstawiony na wielu przykładach. | |
![]() | ||
Miłość, samotność i śmierć w literaturze. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych przykładów | ||
17/20 | Teza: Zróżnicowanie kreacji miłości, śmierci i samotności na przestrzeni wieków.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca przeciętna i tendencyjna. Poprawna bibliografia. | |
![]() | ||