Współczesne błędy językowe. Omów, na czym polegają i przedstaw ich klasyfikację | ||
20/20 | Teza: W języku potocznym popełniamy wiele błędów, część z nich jest już tak rozpowszechniona, że niewiele osób zwraca na nie uwagę. Niepoprawne wyrażenia wchodzą do normy użytkowej i przestają razić. Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo szeroko charakteryzuje błędy. Przydatna prezentacja pps. | |
![]() | ||
Manipulacja językowa i perswazja w różnych komunikatach. Przedstaw odwołując się do wybranych tekstów kultury | ||
20/20 | Teza: Perswazja jako narzędzie manipulacji.
Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ambitna i przemyślana. Dobrze uargumentowana teza, poprawna bibliografia. | |
![]() | ||
Reklama, jej język i sposób przedstawiania świata. Omów na wybranych przykładach | ||
20/20 | Teza: Reklama kreuje nową rzeczywistość i konsumpcyjną filozofię życia. Ocena opisowa nauczyciela: Praca bogata w treść i przykłady. Ciekawa prezentacja multimedialna. | |
![]() | ||
Środki językowe służące perswazji w reklamie. Omów na wybranych przykładach | ||
20/20 | Teza: Zastosowanie środków perswazji w reklamie umożliwia manipulację jej adresatem. Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo przejrzysta. Mimo zwięzłości porusza wiele istotnych zagadnień. Ciekawa prezentacja pps. | |
![]() | ||
Cechy kiczu i charakterystyka środków językowych, którymi się posługuje. Przedstaw problem na wybranych przykładach. | ||
20/20 | Teza: Kicz zjawisko społeczne, powstałe wskutek szybkiego i niepohamowanego rozwoju kultury masowej. Ocena opisowa nauczyciela: Praca wnikliwa, opiera się na wielu konkretnych przykładach. Poprawny styl i język wypowiedzi. | |
![]() | ||
Błędy językowe we współczesnej polszczyźnie. Omów temat na podstawie zebranych przykładów z języka potocznego bądź tekstów publicystycznych | ||
20/20 | Teza: Współcześnie coraz słabiej radzimy sobie z posługiwaniem się poprawna polszczyzną i trudniej przychodzi nam budowanie słownych i pisemnych wypowiedzi. Ocena opisowa nauczyciela: Praca jasno precyzuje kolejne rodzaje błędów na celowo dobranych przykładach. | |
![]() | ||
Specyfika tekstu reklamowego. Omów perswazyjną funkcję reklamy | ||
20/20 | Teza: Perswazja jest jednym z podstawowych elementów budujących świat reklam. To ona wpływa na potencjalnych odbiorców. Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła i konkretna. właściwie ilustruje tezę. | |
![]() | ||
Język w domu, w pracy, w szkole - czy to ten sam język polski? Zanalizuj przykłady odmian współczesnej polszczyzny. | ||
20/20 | Teza: Współczesna polszczyzna jest bardzo zróżnicowana. Można wyróżnić jej wiele odmian: ogólną (oficjalną i potoczną), społeczną, terytorialną i osobniczą. Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. | |
![]() | ||
Omów na wybranych przykładach nowomowę jako środek propagandy z okresu PRL-u | ||
20/20 | Teza: Nowomowa jest środkiem propagandy i świadectwem zniewolenia. Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat odwołując się do ciekawych literackich tematów. | |
![]() | ||
Tak się nie mówi, czyli o błędach językowych Polaków. Przeanalizuj zgromadzony materiał | ||
20/20 | Teza: Przedstawienie błędów językowych, zanalizowanych na podstawie zgromadzonego materiału. Ocena opisowa nauczyciela: Bogactwo przykładów błędów we współczesnej polszczyźnie. Bogaty materiał będący podstawą do sformowania poprawnych wniosków. | |
![]() | ||
Błędy językowe.Zanalizuj zjawisko na podstawie danych przykładów z radia, telewizji i prasy | ||
20/20 | Teza: Przedstawienie błędów językowych, zanalizowanych na podstawie danych przykładów z radia, telewizji i prasy. Ocena opisowa nauczyciela: Bardzo szczegółowo zanalizowane różnorodne błędy obecne w mediach. | |
![]() | ||
Język wyznań miłosnych. Rozważ temat na wybranych przykładach tekstów literackich. | ||
20/20 | Teza: Omówienie języka wyznań miłosnych na przestrzeni epok literackich. Ocena opisowa nauczyciela: Świetna praca szczegółowo realizująca temat! | |
![]() | ||
Dokonując analizy języka piosenek jednego z wykonawców (zespołów) muzyki współczesnej, wyjaśnij zasadność doboru środków wyrazu. | ||
20/20 | Teza: Analiza językowa piosenek Katarzyny Nosowskiej oraz wyjaśnienie zasadności stosowanych środków wyrazu. Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa analiza na wysokim poziomie. | |
![]() | ||
Współczesna piosenka jako źródło wiedzy o życiu człowieka i jego losie. Zinterpretuj na podstawie wybranych utworów | ||
20/20 | Teza: Współczesna piosenka, jako skarbnica prawd życiowych. Ocena opisowa nauczyciela: Bogata w różnorodne przykłady muzyczne prezentacja. | |
![]() | ||
Język i funkcje tekstów reklamowych w kreowaniu współczesnego obrazu świata. Omów na podstawie celowo zgromadzonego materiału | ||
20/20 | Teza: Przedstawienie języka i funkcji tekstów reklamowych, wpływających na kreowanie współczesnego obrazu świata. Ocena opisowa nauczyciela: Bardzo pouczająca praca oparta na współczesnych materiałach reklamowych. Bogata prezentacja pps. | |
![]() | ||
Język prasy sportowej. Omów cechy stylu charakterystycznego dla tej odmiany stylistykii | ||
20/20 | Teza: Odmienność języka prasy sportowej na tle innych gatunków publicystycznych. Ocena opisowa nauczyciela: Przemyślana praca szczegółowo analizująca wybrane materiały z prasy sportowej. | |
![]() | ||
Różnorodne funkcje tekstu w polskiej muzyce młodzieżowej. Przedstaw temat, przywołując przykłady z różnych gatunków muzycznych | ||
20/20 | Teza: Omówienie różnorodnych funkcji tekstów w polskiej muzyce młodzieżowej. Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawa i wnikliwa prezentacja oparta na utworach kilku współczesnych twórców muzycznych. | |
![]() | ||
Język subkultury hip-hopowej. Na podstawie analizy wybranych tekstów tego gatunku muzycznego, określ cechy stylu i światopoglądu tej kultury alternatywnej | ||
20/20 | Teza: Język subkultury hip-hopowej porusza problemy ważne i aktualne dla światopoglądu tej kultury alternatywnej, znajdując posłuch i kształtując stosunek do rzeczywistości. Ocena opisowa nauczyciela: Świetna analiza podstawowych motywów i cech twórczości hiphopowej. | |
![]() | ||
Obraz świata w tekstach muzyki hip-hopowej, analizując tekst zwróć uwagę na język, styl, treść i formę | ||
20/20 | Teza: Hip-hop poprzesz własną, oryginalną stylistykę wypowiedzi tworzy specyficzny obraz świata Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja szczegółowo charakteryzuje cechy hip-hopu, analizując utwory jednego z zespołów. | |
![]() | ||
Bawi, mami, perswaduje... Zanalizuj język reklamy | ||
20/20 | Teza: Czy język jakim posługują się marketingowcy jest dla społeczeństwa jasny i zrozumiały Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja ciekawa, poparta dużą znajomością teorii reklamy. | |
![]() | ||
Tak mówił jeszcze mój dziadek, a tak mówię ja. Porównaj sposoby wypowiadania się tych dwóch pokoleń. | ||
20/20 | Teza: Język jako element tożsamości człowieka. Przyczyna różnic w zasobie leksykalnym młodzieży i pokolenia osób starszych – odrzucanie zastanego słownictwa w celu wyrażenia swojej pokoleniowej odrębności i tożsamości. Ocena opisowa nauczyciela: Ciekawy temat i ciekawa realizacja. | |
![]() | ||
Motto, cytat, ostatnia scena, tytuł jako klucz do interpretacji dzieła. Przedstaw na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Motto, cytat, ostatnia scena, tytuł są kluczami istotnymi i pomocnymi w interpretacji i zrozumieniu dzieła. Ocena opisowa nauczyciela: Praca w wyczerpujący sposób przedstawia temat. Poszczególne przykłady są wnikliwie zanalizowane. Poprawny język. Pełna bibliografia. | |
![]() | ||
Przedstaw funkcje języka hip hopu w wybranych piosenkach. Dokonaj analizy wybranych tekstów | ||
19/20 | Teza: W każdej przecież dziedzinie sztuki, a za jedną z nich również uważam hip-hop znajdują się zarówno arcydzieła jak i zwykła tandeta. Ocena opisowa nauczyciela: Wnikliwa analiza przedstawionych tekstów. Własna inwencja. Ciekaw wnioski. | |
![]() | ||
Język instrumentem walki o władzę. Zanalizuj opierając się na wybranych materiałach propagandowych | ||
19/20 | Teza: Język w czasach PRL-u służył przede wszystkim utrzymywaniu, wzmacnianiu i odbudowywaniu władzy. Ocena opisowa nauczyciela: Praca stawia sobie ambitny cel. Sięga po ciekawe materiały. Bogata literatura przedmiotu. | |
![]() | ||
Analiza językowa utworów wybranego pisarza. Przedstaw, analizując funkcje zastosowanych środków stylistycznych | ||
19/20 | Teza: Jan Kochanowski jako spadkobierca tradycji estetycznej oraz filozoficznej antyku. Ocena opisowa nauczyciela: | |
![]() | ||
Język komentarzy sportowych. Scharakteryzuj zjawisko na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Błędy są nieodzowną częścią komentarzy sportowych. Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i logiczna. Kolejne przykłady poprawnie argumentują tezę. | |
![]() | ||
Język polityki i polityków. Omów zagadnienie na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Język polityki nie jest wolny od błędów. Szczególnie rażąca jest wulgaryzacja języka przedstawicieli państwa.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca napisana dobrym stylem. Opiera się wielu przykładach z czasów rządów koalicji PiS-LPR-Samoobrona. Ciekawa prezentacja pps. | |
![]() | ||
Język polski w korespondencji internetowej i komunikatach SMS | ||
19/20 | Teza: Język elektroniczny, może stanowić zagrożenie dla polszczyzny klasycznej. Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna. Porusza wciąż zmieniające się zagadnienie na odpowiednio dobranych przykładach. | |
![]() | ||
Język kontaktów internetowych. Przedstaw na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Nowoczesne urządzenia elektroniczne w pewnym sensie narzucają nowy język przekazu.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca zwięzła, oparta na dobrze dobranych przykładach. Ciekawe wnioski. | |
![]() | ||
Środki językowe spotykane w języku reklamy. Omów na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Twórcy reklam poprzez wszelkiego rodzaju środki perswazji manipulują naszymi emocjami chcąc przekonać nas do swojego produktu. Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna praca, zawiera wiele konkretnych przykładów i odwołań do świata reklamy. Przemyślane wnioski. | |
![]() | ||
Ewolucja języka reklamy. Omów na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Reklama od swoich początków do dnia dzisiejszego przeszła ogromną ewolucję. Głównym motorem napędowym rozwoju było powstanie i rozpowszechnienie mass mediów. Ocena opisowa nauczyciela: Praca ma przejrzystą konstrukcję. Napisana jest poprawnie literackim językiem. | |
![]() | ||
Funkcje języka w reklamach telewizyjnych. Przedstaw, opierając się na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Główna funkcją języka w reklamie jest perswazja. Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna prezentacja realizująca założenia tematu. Dobrze wybrane przykłady, właściwe cytaty. | |
![]() | ||
Omów język wybranych bohaterów literackich. Zaprezentuj specyficzne cechy wybranych wypowiedzi | ||
19/20 | Teza: Język bohaterów literackich przekazuje ich myśli, cechy charakteru oraz świadczy o przynależności środowiskowej. Ocena opisowa nauczyciela: Praca w ciekawy sposób opisuje zagadnienie literackiego języka bohaterów. Poprawna bibliografia. | |
![]() | ||
Moda językowa. Omów zjawisko, analizując wybrane przykłady ze współczesnej polszczyzny | ||
19/20 | Teza: Tempo rozwoju języka, jako sposobu porozumiewania się, jeszcze nigdy nie było tak dynamiczne. Ocena opisowa nauczyciela: Praca skrupulatnie analizuje współczesny język. | |
![]() | ||
Piosenki jako manifesty. Scharakteryzuj i uzasadnij na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Teksty piosenek są zapisem emocji i przekonań młodego pokolenia.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i oryginalna. Argumenty i utwory potwierdzające tezę dobrze dobrane. | |
![]() | ||
Retoryka w teorii i praktyce. Zaprezentuj sztukę argumentacji i perswazji na wybranych przykładach | ||
19/20 | Teza: Proces kształtowania się retoryki jest procesem żywym i trwa aż do dzisiaj. Ocena opisowa nauczyciela: Poprawna i przemyślana praca. Wiele przykładów i nakreślony historyczny rozwój oraz rola retoryki. | |
![]() | ||
Stylizacja biblijna. Omów jej cechy i znaczenie, analizując wybrane utwory literackie | ||
19/20 | Teza: Różnorodne środki językowe kształtujące język Biblii są często wykorzystywane przez pisarzy, którzy za ich pomocą dokonują stylizacji biblijnej swoich utworów. Ocena opisowa nauczyciela: Bardzo bogata bibliografia. Praca w pełni realizuje temat. | |
![]() | ||
Gwary środowiskowe i ich znaczenie w komunikacji. Omów zagadnienie na wybranym przez siebie materiale językowym | ||
19/20 | Teza: Stale przebywające ze sobą jednostki wytwarzają język, który zrozumiale określa to, co daną grupę otacza i w precyzyjny sposób definiują zadania poszczególnych jednostek.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo obszerna, charakteryzująca kilka gwar środowiskowych. Bogata bibliografia. W celu spokojnego przedstawienia argumentów można skrócić wypowiedź wybierając jedną lub dwie z przedstawionych gwar. | |
![]() | ||
Funkcje tekstu w polskiej muzyce młodzieżowej. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów muzycznych | ||
19/20 | Teza: Muzyka zawsze była, jest i prawdopodobnie będzie sposobem wyrażania się młodych ludzi, definiowania swej osobowości i swojego spojrzenia na świat.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca szeroko traktuje temat, pokazując różnorodne gatunki muzyczne. Poprawna bibliografia. | |
![]() | ||
Wieloznaczność wyrazu w procesie komunikacji. Przedstaw zagadnienie na przykładzie wybranych tekstów kabaretowych | ||
19/20 | Teza: Wieloznaczność wyrazów jako zjawisko mające istotne znaczenie w procesie komunikacji. Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i ambitna. Operuje wieloma przykładami. Bogata bibliografia. | |
![]() | ||
Funkcje związków frazeologicznych w komunikacji niewerbalnej | ||
19/20 | Teza: Największą rolę w komunikacji niewerbalnej odgrywa twarz, opisuje ją wiele związków frazeologicznych. Ocena opisowa nauczyciela: Praca bardzo przejrzysta i przemyślana. Głęboka analiza problemu. | |
![]() | ||
Manipulacja i jej wpływ na człowieka. Przedstaw na przykładzie wybranych tekstów kultury | ||
18/20 | Teza: Cywilizacja już od samego początku związana jest z dążeniami ludzi do wpływania na innych i manipulowania nimi. Manipulacja zawsze jednak stanowiła narzędzie oddziaływania na wyobraźnię, poglądy, pragnienia i dążenia jednostek jej poddanej. Ocena opisowa nauczyciela: Praca oryginalna. Ciekawie przedstawia dzieje manipulacji od starożytności po dzień dzisiejszy. Poprawny język. | |
![]() | ||
Chwyty erystyczne i ich funkcjonowanie w wybranych tekstach literackich, publicystycznych lub politycznych | ||
18/20 | Teza: Zastosowanie chwytów erystycznych w dyskusjach i sporach na przykładzie literatury i świata polityki. Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, temat zrealizowany wnikliwie, co świadczy o dużej wiedzy autora. | |
![]() | ||
Język uczniowski jako jedna z odmian gwary | ||
18/20 | Teza: Jedną z najbardziej popularnych odmian języka polskiego jest slang młodzieżowy, studencki czy uczniowski, który swoją atrakcyjność zawdzięcza charakterowi grupy i jej szerokiej komunikatywności. Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana i oryginalna. Dobrze dobrana literatura przedmiotowa. Poprawnie dobrane argumenty. | |
![]() | ||
Kicz językowy i muzyczny na przykładzie utworów disco polo. Omów temat w oparciu o wybrane przykłady | ||
18/20 | Teza: Muzyka i teksty piosenek z gatunku disco polo posiadają zespół cech charakterystycznych dla kiczu.
Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja wnikliwa i poprawna. Przytoczone testy disco polo w pełni uzasadniają tezę. | |
![]() | ||
Język sprawozdań sportowych. Omów jego specyfikę na wybranych przykładach | ||
18/20 | Teza: Język sprawozdań sportowych różni się od innych wypowiedzi dziennikarskich. Ocena opisowa nauczyciela: Praca zawiera wiele ciekawych przykładów dźwiękowych. Poprawna analiza tematu. | |
![]() | ||
Omów i scharakteryzuj język komentarzy i transmisji sportowych na wybranych przykładach | ||
18/20 | Teza: Język sprawozdawców sportowych nie jest doskonały.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca zawiera wiele przykładów z transmisji sportowych. Barwnie zilustrowany temat, ciekawa teza. | |
![]() | ||
Kicz językowy. Przeanalizuj zjawisko na podstawie wybranych tekstów kultury | ||
18/20 | Teza: Najważniejszą cechą kiczu jest intencja jego twórcy. Ocena opisowa nauczyciela: Praca przemyślana, zawiera wiele przykładów. Poprawny styl wypowiedzi. | |
![]() | ||
Neologizmy - pojęcie, podział oraz przykłady w wybranych tekstach literackich | ||
18/20 | Teza: Neologizmy artystyczne często występują w prozie fantastyczno-naukowej oraz prozie fantasy, ale również, a może przede wszystkim, w poezji. Ocena opisowa nauczyciela: Praca w pełni realizuje temat. | |
![]() | ||
Środki perswazji językowej stosowane w reklamie. Omów na wybranych przykładach | ||
18/20 | Teza: Reklama nie byłaby skuteczna gdyby nie zawarty w niej komunikat perswazyjny - najistotniejszy czynnik oddziaływający na odbiorcę.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna. Przedstawione przykłady potwierdzają tezę. | |
![]() | ||
Stereotypy dotyczące wybranych narodów zakorzenione w języku polskim. Omów, odwołując się do wybranych przykładów | ||
18/20 | Teza: W każdym języku istnieje wiele przysłów i wyrażeń określających różne państwa, jednak najczęściej mówią one nieprawdę o ich mieszkańcach. Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, zawiera wszystkie niezbędne przykłady by uargumentować tezę. | |
![]() | ||
Współczesne zmiany w slangu młodzieżowym. Scharakteryzuj zjawisko, odwołując się do konkretnych przykładów | ||
18/20 | Teza: Współcześnie obserwujemy gwałtowny rozwój języka młodzieży, który staje się coraz mniej zrozumiały dla szerokich mas ludzi. Ocena opisowa nauczyciela: Praca zawiera wiele przykładów z języka, świadczących o jego dynamicznej zmianie. Można pogłębić analizę. | |
![]() | ||
Zapożyczenia we współczesnej polszczyźnie. Przedstaw problem, opierając się na konkretnych przykładach | ||
18/20 | Teza: We współczesnej polszczyźnie obserwujemy ekspansję zapożyczeń z języka angielskiego.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca szeroko analizuje temat. Wiele przykładów. Bogata prezentacja pps. | |
![]() | ||
W oparciu o zgromadzony materiał dokonaj analizy językowej użytkowników CB-radia | ||
18/20 | Teza: Język użytkowników CB-radio jest formą slangu. Ocena opisowa nauczyciela: Prezentacja w konkretny i zwięzły sposób ukazuje cechy języka, jakim posługują się użytkownicy CB radia. | |
![]() | ||
Funkcje tytułu i motta. Przedstaw na wybranych przykładach literackich | ||
17/20 | Teza: Stanowią one jednak integralną część utworu, a ich rola jest zależna od zamysłu autora utworu.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca powierzchownie przedstawia rolę tytułu i motta. Bogata literatura nie wykorzystana w pełni. | |
![]() | ||
Mowa ciała jako przykład komunikacji niewerbalnej | ||
17/20 | Teza: Zachowania niewerbalne to jedna z ważniejszych części komunikacji międzyludzkiej.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca ciekawa, w pełni wyczerpuje temat. | |
![]() | ||
Wpływ ekspansji techniki na rozwój współczesnego języka potocznego | ||
17/20 | Teza: Technika wywiera duży wpływ na różne obszary języka, w szczególności na leksykę, frazeologię oraz składnię. Ocena opisowa nauczyciela: Praca poprawna w czytelny sposób przedstawia omawiane zagadnienia. Zbytnia skrótowość. Bogate przykłady, choć zabrakło ich dokładnej analizy. | |
![]() | ||
Nazwy miesięcy i świąt w języku polskim. Przedstaw na wybranych przykładach | ||
16/20 | Teza: Nazwy miesięcy i świat zostały wymyślone na podstawi obserwacji przyrody, zjawisk pogodowych, czynności wykonywanych w danym okresie.
Ocena opisowa nauczyciela: Praca w skrócie skupia się na problemie. Ogranicza się głównie do zdefiniowania poszczególnych pojęć. Bogata bibliografia i plan pracy. | |
![]() | ||